آغاز فاز دوم فشار غرب بر ایران / ادعاهای حقوق بشری کاترین

زرین نامه: چند روزی نیست که از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشورمان می گذرد، سفری که در آن کاترین اشتون در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان درباره مسایل حقوق بشر سخن گفت. اگر تا قبل از سفر اشتون، مقامات آمریکایی به بهانه حقوق بشر از وضعیت سران فتنه 88 گلایه می‌کردند و خواستار آزادی آنان بودند، اما این بار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که در خاک کشورمان از نبود حقوق بشر سخن می گفت!

به گزارش زرین نامه؛ حدود دو ماه پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مردم آذربایجان، بخشی از سخنان خود را به مسئله حقوق بشر اختصاص دادند و با اشاره به تاکید‌های مکرر قبلی خود مبنی براینکه موضوع هسته‌ای، بهانه‌ای بیش نیست، خاطرنشان کردند: اگر روزی بر فرض محال هم، موضوع هسته‌ای مطابق خواسته آمریکا، حل شود، آمریکایی‌ها مسائل دیگر را پیش خواهند کشید، و اکنون نیز همه شاهد هستند که سخنگویان دولت آمریکا از موضوعات حقوق بشر و توانایی موشکی و دفاعی ایران، سخن به میان می‌آورند.

ریشه این اظهارات دقیق و هوشمندانه رهبری را باید در استراتژی اتخاذ شده از سوی غرب دانست که در ماه‌های اخیر به نتیجه رسید.

چند روزی نیست که از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشورمان می گذرد، سفری که در آن کاترین اشتون در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان درباره مسایل حقوق بشر سخن گفت. اگر تا قبل از سفر اشتون، مقامات آمریکایی به بهانه حقوق بشر از وضعیت سران فتنه 88 گلایه می‌کرد و خواستار آزادی آنان بودند، اما این بار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که در خاک کشورمان از نبود حقوق بشر سخن می گفت!

روز گذشته هم "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی شده که دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن نتوانسته کارزاری را که برای بهبود حقوق بشر وعده داده بود به پیش ببرد. ایشان همچنین خواستار آزادی سران فتنه از حصر شده است.

"کریستوف اشترسر" (Christoph Strässer) مسئول امور حقوق بشر دولت آلمان نیز در گفتگو با بخش فارسی دویچه وله نیز گفته است که با وجود وعده‌هایی که روحانی برای بهبود وضعیت حقوق بشر و شهروندی داده، در این حوزه عملا تغییری حاصل نشده است. وی تاکید می‌کند فشار بر دولت ایران برای رعایت حقوق بشر باید بیشتر شود.

به نظر می رسد تلاشی آغاز شده تا موضوع حقوق بشر به پرونده‌ای مفتوح علیه جمهوری اسلامی‌ ایران در سازمان‌های بین المللی مطرح شود و این موضوع اگرچه مشروعیت‌های حقوقی برای برخوردهای شدید علیه کشورمان را ندارد، ولی از آنجا که افکارعمومی ‌نسبت به حقوق بشر حساسیت بیشتری دارد، این موضوع می‌تواند برای کشورهای غربی به عنوان کاتالیزور و تشدید کننده فضای جهانی علیه ایران قابل استفاده باشد.

اروپا و آمریکا در تلاشند تا ایران را به عنوان یک کشور "ناقض حقوق بشر" در افکار عمومی ‌جهان مطرح و تثبیت کنند و با پیوند زدن این پرونده با پرونده هسته‌ای ایران، اجماعی علیه کشورمان ایجاد کنند و فشارها را بر کشورمان افزایش دهند، موضوعی که هوشیاری و تحرک دستگاه دیپلماسی کشورمان را برای جلوگیری از ایجاد این فضا بیش از پیش ضروری نشان می‌دهد.

سید مصطفی میرزاباقری برزی /دانا

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه