3 ماه تا یک سال حبس برای متخلفان چهارشنبه آخر سال در گلستان

زرین نامه: فرمانده نیروی انتظامی گلستان اظهار داشت: پلیس با نگاه اجتماعی و با مشارکت خود مردم موضوع چهارشنبه آخر سال را مدیریت خواهد کرد.

به گزارش زرین نامه؛ در روزهای پایانی سال قرار داریم و همیشه سنت‎هایی چون خانه‎تکانی، سبزه ریختن، سمنو پختن، چهارشنبه‎سوری و ... همواره از گذشتگان برای استقبال از بهار و سال جدید همراه ماست، برای ما پیشینه گذشتگان قابل احترام است.

در مراسم چهارشنبه آخر سال بزرگان ما چطور رفتار می‏کردند؟ و ما امروز با این سنت چه می‏کنیم در گذشته این مراسم برای شادی و سرور و استقبال از بهار بود ولی برای ما توام با وحشت و اضطراب است و به جرات می‎توان گفت آنچه که در گذشته اتفاق می‏افتاد با امروز ما، هیچ سنخیتی ندارد.

در آداب و رسوم کهن چهارشنبه‏سوری، هیچکس موجب آزار دیگری نمی‏شد زبان هیچ کودکی از ترس بند نمی‏آمد، جان هیچ بیماری به خطر نمی‏افتاد و هرگز چشمی بی‏فروغ و یا عضوی قطع نمی‏شد و ... همه اینها گفته شد تا بگوییم چهارشنبه آخر سال 1392 نزدیک است.

پلیس، با مشارکت مردم چهارشنبه آخر سال را مدیریت می‏کند

فرمانده نیروی انتظامی گلستان در این خصوص در گفت‌وگو با فارس در گرگان اظهار داشت: پلیس با نگاه اجتماعی و با مشارکت خود مردم موضوع چهارشنبه آخر سال را مدیریت خواهد کرد.

سیدمحمد میرفیضی محله‏محوری و بهره‏گیری از شورای معتمد پلیس را، مهمترین راهبرد نیروی انتظامی در بحث چهارشنبه آخر سال دانست و افزود: همه سازمان‏ها و نهادهای مرتبط می‏توانند با ایجاد فضای فرهنگی اجتماعی زمینه مشارکت عمومی را فراهم کنند.

وی بالا بردن فرهنگ عمومی و پیشگیری از وارد شدن خسارت به اموال عمومی و شخصی را از راهبردهای مهم نیروی انتظامی در روزهای پایانی سال عنوان کرد و در این زمینه گفت: خانواده‏ها با ارائه هشدارهای لازم به پلیس در اجرای این طرح کمک کنند.

حکم متخلفین سه ماه تا یک سال حبس و 74 ضربه شلاق

میرفیضی از اجرای طرح عملیاتی مبارزه با تهیه و توزیع‏کنندگان مواد محترقه خبر داد و تصریح کرد: در همین راستا 38 هزار عدد انواع مواد محترقه کشف و ضبط شده است.

فرمانده نیروی انتظامی گلستان با اشاره به ماده 618 قانون مجازات اسلامی خاطر نشان کرد: بر اساس این ماده قانونی هر کس با هیاهو، جنجال، حرکات غیرمتعارف یا با تعرض به افراد، موجب اختلال در نظم و آرامش عمومی شود یا مردم را از کسب و کار باز دارد، به حبس یک سال تا سه ماه و یا 74 ضربه شلاق محکوم می‏شود.

در بسیاری از کشورهای دنیا برنامه‏های متنوعی برای شادی و تخلیه هیجان افراد طراحی و اجرا می‏شود اما هیچ‌یک از این برنامه‏ها با اجرای مراسم چهارشنبه‏سوری در کشور ما به شکل امروز شبیه نیست اینکه در یک شب تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان ما دچار آسیب‏های جدی شده و راهی بیمارستان می‏شوند و یا آثار نارنجک‏های دستی بر در و دیوار شهرهای ما می‏نشیند خیلی ناراحت کننده است به طوری که برخی شاد می‏شوند اما به چه قیمتی؟ به قیمت وحشت و یا آسیب رساندن به جان و مال همشهریان که از غیرت و مروت ایرانی و فرهنگ کهن ایرانی به دور است.

باید گفت این موضوع با عزت و سربلندی ملت ما در تضاد است. تجربه تلخ حوادث سال‏های گذشته در مراسم چهارشنبه آخر سال همواره دغدغه و نگرانی خانواده‏ها را در آستانه ایام نوروز به همراه دارد، شایسته است با افرادی که رفتارهای غیرقانونی و ناهنجار و پرخطر دارند و یا با‌ ایجاد راه‏بندان،‌ سدمعبر و پرتاپ مواد محترقه و آتش‏زا، مزاحمت می‏کنند با جدیت برخورد شود و مردم در این رابطه می‏توانند کمک حال نیروی انتظامی باشند زیرا اصلاح آن به تنهایی از عهده نیروی انتظامی و هیچ نهاد و سازمان دیگری بر نخواهد آمد از این رو وظیفه تمامی اقشار جامعه است که با عزمی راسخ و با نیتی خالصانه با این پدیده به مقابله برخیزند. /فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه