عقاب مارخور کمیاب در محیط زیست علی آبادکتول+ تصاویر

زرین نامهاین پرنده، 74 تا 73 سانتیمتر طول دارد واز عقاب های پهن بال و بزرگ، و زیر تنه ی یکدست سفید است. از عقاب ماهیگیر بزرگتر، اما از سایر عقاب های کوچکتر است.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ مشخصات ظاهری: این پرنده، 74 تا 73 سانتیمتر طول دارد واز عقاب های پهن بال و بزرگ، و زیر تنه ی یکدست سفید است. از عقاب ماهیگیر بزرگتر، اما از سایر عقاب های کوچکتر است. سینه و گلو تیره تر و انتهای دمش مربعی شکل است و سه نوار عرضی تیره رنگ دارد. سرش نسبتا بزرگ و گرد وسفیدی زیر تنه اش گاهی با خال های تیره یا رگه هایی همراه است. روتنه قهوه ای مایل به خاکستری است و در زیر بال هایش رگه های تیره ای مشاهده می شود. این پرنده عمدتا از مار و گاهی نیز ار مارمولک و قورباغه تغذیه می کند.

عقاب مارخور

نام علمی : Circartus Gallicus

نام انگلیسی: Short toed Eagle

نام فارسی: عقاب مارخور 

صدا: صای این پرنده، سوت مانند و شبیه سارگپه ها به صورت «کی –یو» یا «هو-اپ» و یا پی ی –او» شنیده می شود.

زیستگاه: این پرنده در شیب های کوهستان، دره های تنگ و جنگل های دور دست با درختان پراکنده به سر برده و روی درختان آشیانه می سازد. در ایران، تابستان ها، به تعداد اندک، دیده می شود.

حفاظت: در وهله ی اول باید بررسی دقیقی از پراکندگی این پرنده صورت گیرد سپس برای حفاظتش اقدام شود. در هر حال، محل های تولید مثل این پرنده باید تحت کنترل کامل باشد.

عقاب مار خور از شكاري هاي متوسط جثه به حساب مياد مانند كوركورها و سارگپه ها. اندازه اين پرنده در حدود 63_72 سانتي متر است.وسعت بال ها را در بعضي از منابع 180_165سانتي متر ثبت كرده اند. وزن آن نيز در حدود1.7 تا1.9كيلوگرم مي باشد.

از ويژگي هاي مشهود اين پرنده پاهاي كوتاه، چشمان زرد رنگ، ناحيه سطح شكمي و زير بال به رنگ روشن، دم در انتها مربعي شكل و بال ها بزرگ وپهن است. بطور كلي اين عقاب به دو شكل تيره و كمرنگ وجود داره كه ظاهرا در ايران (با توجه به تصاوير مشاهده شده) گونه تيره تر را ميشه پيدا كرد (يا بيشتر ديده ميشه)

سر:

سر نسبتا بزرگ گرد و همانند روتنه قهوه اي مايل به خاكستري است. البته در گونه كم رنگ سر مانند سطح شكمي كم رنگ است.شدت زاويه خمش منقار مانند شاهين هاست و نسبت به عقاب هاي ديگه بيشتره.

بدن:

بطور كلي رنگ بدن روشن و داراي رگه هاي قهوه اي رنگي است .با اين تفاوت كه رگه هاي ناحيه سينه عمودي ورگه هاي سطح شكمي افقي است. روي تنه و بال ها يك دست قهوه ي تيره مايل به خاكستري است.

پا: همونطور كه از نامش پيداست پا و پنجه هاي اين عقاب كوتاه است. كه اين ويژگي به دليل تكامل درنوع زيستن است. درست مثل كوتاهي بال در عقاب هاي بزرگ جنگل هاي آمريكاي جنوبي.

بال و دم:

بال ها به نسبت كشيده و پهن و رنگ سطح زيري آن مانند بدن روشن است. شاهپرها(سطح زيربال) داراي رگه است و درناحيه پوشپرها خال هايي ديده ميشه. رنگ نوك شاهپرهاي اصلي به رنگ سياه است. دم اين پرنده در پرواز با طول متوسط وتقريبا باريك ديده ميشه فقط در هنگام تغيير جهت و يا فرود مانند دم سارگپه ها كمي پهن تر ميشه. سطح زيري دم همرنگ بال و شكم و داراي سه نوار عرضي قهوه اي است كه نوار انتهايي قدري پهن تر مي باشد.

زيستگاه:

دامنه سليقه اين عقاب گسترده است به طوري كه از جنگل هاي انبوه و يا مكان هايي با درختان پراكنده تا كوهستان هايي با دشت هاي باز را براي زندگي انتخاب ميكنه. اما براي شكار به مكان هاي باز مانند دشت ها ميره(به دليل يافتن شكار و تغذيه).آشيانه را هم روي درختان و يا روي صخره هاي دامنه هاي شيب دار كوه مي سازه.

رفتار:

رژيم غذايي اين عقاب را عمدتا مار، مارمولك، سوسمار و گاهي پستانداران كوچك و قورباغه تشكيل ميده. به ندرت از پرندگان و حشرات هم تغذيه ميكنه. اين پرنده بسيار ساكت است و هر از چند گاهي صداهايي از آن شنيده ميشه مانند: ((Kee_yo)).پروازش هم نكته خاصي نداره و مانند ساير عقاب هاست فقط گاهي براي بررسي بيشتر محيط جهت يافتن طعمه همانند دليجه ها درجا بال ميزنه.با توجه به اينكه حجم عمده غذاي اين عقاب از حيواناتي است كه سرعت حركت آنها كند است جزو شكاري هايي تند پرواز نيست و در كل با توجه به رفتارش و ..... اين عقاب را از پرندگان قديمي(مانند كركس هاي دنياي قديم) به حساب ميارند.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه