اولین یادواره شهدای هنرمند استان گلستان برگزار شد

زرین نامه: اولین یادواره شهدای هنرمند استان گلستان ظهر امروز در سالن همایش های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کردکوی برگزار شد.

به گزارش زرین نامه؛ این مراسم که ظهر امروز با حضور قشر عظیمی از خانواده های شهدا ، مسئولین استانی و شهرستانی، رزمندگان و ... در سالن ارشاد شهرستان کردکوی برگزار شد به همت سازمان بسیج هنرمندان استان گلستان شکل گرفته بود.

در ابتدای مراسم دکتر کریمی ، جانشین سپاه نینوا استان گلستان ضمن خیرمقدم و خوش آمد گویی به مهمانان حاضر در برنامه به مناسبت های امروز که روز هنر ارزشی است و بمناسبت شهادت سیدمرتضی آوینی، شهید اهل قلم به این نام نامگذاری شده است اشاره کرد.

ایشان همچنین یکی دیگر از مناسبت های امروز را روز ملی فن آوری هسته ای عنوان کردند و ایراد داشت با اینکه دشمنان قسم خورده این انقلاب کمر همت بسته اند تا آنرا نابود کنند اما بحمدالله جوانان و دانشمندان غیور این آب و خاک تا آخرین قطره خون ایستاده و این چرخه را کامل خواهند کرد و خدا را شاکریم تا به امروز این کار را انجام داده ایم.

کریمی در ادامه به نامگذاری سال 93 توسط امام خامنه ای اشاره کرد و گفت یکی در بحث فرهنگ و این دغدغه حضرت امام خامنه ای که قریب به 10 سال آنرا با عنوان های مختلف تهاجم فرهنگی ، شبیخون فرهنگی، غارت فرهنگی، ناتوی فرهنگی و ... عنوان میکنند و دیگری بحث اقتصاد که چند سالی است مورد توجه جدی قرار گرفته و همگان موظفند که در این دو مقوله فرهنگ و اقتصاد به صورت جهادی پا به عرصه کارزار بگذارند.

جانشین سپاه نینوا فرمانبرداری از ولی زمان را با اشاره به دفاع مقدس که چگونه غیور مردان ما با پیام جهاد حضرت امام (ره) به میدان های نبرد شتافتند و با گوشت و خون خود جلوی توپ و تانک دشمن بعثی تا به دندان مسلح ایستادگی نمودند و با حول قوه الهی یک وجب از میهن اسلامی را در اختیار بیگانگان قرار ندادند ما نیز می بایست در این برهه از زمان پیرو ولی زمان خود بوده ودر مقابل هجمه های دشمن چه در بعد فرهنگ و چه در بعد اقتصاد ایستادگی کنیم .

کریمی در پایان با اشاره به صدور قطعنامه جدید اتحادیه اروپا و این گستاخی آنان عنوان کرد که این شیطان صفتان هیچ وقت نمی توانند پیشرفت و استقامت جوانان انقلابی این کشور اسلامی را ببینند و آنها بدانند که ما با تمام توان در جلوی زیاده خواهی آنان خواهیم ایستاد و تمام جوانان این آب و خاک پا در رکاب ولایت ایستاده اند و کوچکترین خطایی از آنان را قاطعانه پاسخ خواهند داد و اگر گلوله ای به سمت این سرزمین شلیک شود با انبوهی از موشک های سپاه مواجه خواهند شد.

در ادامه برنامه دکتر منتظری ، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان ضمن تشکر از همت والای سازمان بسیج هنرمندان که توانستند برای اولین بار این یادواره را برگزار نمایند تشکر کرد.

منتظری هنر را مزین به زیبایی دانست و گفت آدمی نیز به دنبال زیبایی است و این زیبایی در فطرت آدمی گماشته شده است.

وی به این گفته شیطان که هنگام اخراج از حریم کبریایی گفته است " هرآنچه در زمین است را زیبا جلوه می دهم تا همگان را به گمراهی بکشم" اشاره کرد و گفت از این آیه این چنین برمی آید که با ضعف در هنر میتوان انسان را به انحطاط کشاند.

هنرمند امانتدار است و نمیشود از این امانت به هر شکلی سود برد .در آیات شریفه قرآن وجود دارد که مردم باید پاسخگو باشند .نعمت هنر به هر کسی واگذار نشده است و لذا باید از نعمت هنر به منزله جاذبه آن بجا استفاده کرد و به قول شهید بهشتی " هنر نردبانی برای صعود است نه برای سقوط " .

ایشان در ادامه تنها چهره ای را که مقام معظم رهبری از آن بعنوان سید شهدای اهل قلم یاد می کنند ، شهید آوینی دانست و اینکه چرا ایشان به این نام معروف است و تاریخ شهادتش را روز هنر اسلامی می نامند را برای همگان عنوان ساختند.

هنر آوینی اول تا آخرش اخلاص است ، آوینی برای خدا آموخت و برای خدا تولیداتش را بکار برد و ما باید در خلق اثر هنری همانند شهید آوینی خالصانه و برای خدا عمل کنیم.

هنر همانند شمشیر دولبه است که اگر در مسیر صحیح قرار نگیرد خود صاحب اثر را نیز از بین خواهد برد.

منتظری شاخصه دوم هنر شهید آوینی را نقش هدایتی آن دانست و افزود هنر یک ابزار نیرومند برای هدایت است و میتواند تقوی را در انسان بوجود آورد.

ایشان یکی دیگر از شاخصه های شهید آوینی را فرزند زمان خود بودن معرفی کرد و اینکه شهید آوینی هنر خود را برای زمان خود بکار گرفته بود.

آوینی برای سرگرمی چیزی ننوشت ، هنرمند باید بداند زمان او به چه چیزی نیاز دارد و در پی تحقق آن موضوع هنر خود رابکار ببندد.

منتظری در پایان عنوان کرد ، اینک و با این همه دغدغه در خصوص فرهنگ بهترین زمان است که هنرمندان خود را فرزند زمان خویش معرفی نمایند و مشتاقانه به سمت شکوفایی فرهنگ ناب ایرانی حرکت نمایند.

در پایان از کتابی تحت عنوان پلاک ۷ که به معرفی شهدای هنرمند استان گلستان پرداخته و فیلم مستند شهید فندرسکی توسط فرماندار کردکوی و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان رونمایی شد.

همچنین از خانواده های ۶۳ شهید شناسایی شده در اولین یادواره شهدای هنرمند استان گلستان تقدیر شد./گلستان ما