ارتقای ورزش‎های همگانی نیازمند روحیه جهادی است

زرین نامه: رئیس کمیته انضباطی ورزش استان گلستان از مدیران ورزشی استان خواست تا با مدیریت جهادی، عزم ملی را برای حرکت جامعه به سمت ورزش‎های همگانی محقق سازند.

به گزارش زرین نامه به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان، عباس پوریانی در همایش توجیهی داوران فوتبال استان که در سالن اجتماعات اداره کل محیط زیست برگزار شد، با پر اهمیت دانستن جایگاه داوری در مسابقات ورزشی اظهار داشت: در تمامی صحنه‎های ورزشی نگاه مردم به داوری است و تصمیمات یک داور در روند بازی و نتیجه نهایی آن بسیار تاثیرگذار است.

رئیس کمیته انضباطی استان گلستان با اشاره به حساسیت موضوع داوری و قضاوت در سطح جامعه افزود : همان طوری که قضاوت کار سخت و دشواری به نظر می‎رسد، امر داوری نیز از آن دشوارتر است و یک داوری که در صحنه مسابقات حاضر می‎شود باید کاملا بی‎طرفانه و براساس مقتضیات بازی و هر آنچه را که می‎بیند و با ملحوظ به دانش و تجربه‎ای که دارد باید قضاوت کند و له و علیه تیمی یا گروه و بازیکنی نباشد.

وی سلامت روحی و جسمی یک داور را بسیار مهم برشمرد و گفت: تصمیمات داور لحظه‎ای و آنی است اما اثراتش طولانی مدت خواهد بود و هر نوع تصمیم‎گیری و سوتی که یک داور در صحنه در خصوص یک عملکرد بازیکنی می‎زند مورد قضاوت و تحلیل تماشاچیان قرار خواهد گرفت و کوچک‎ترین اغماض یا مسامحه از نظرگاه مردم حاضر در صحنه و به تبع آن در سطح جامعه و حتی رسانه‎های دیداری و شنیداری و مکتوب پنهان نخواهد ماند و حتی در بعضی مواقع شاهد هستیم که یک شرایط و جوی را در جامعه ایجاد می‎کند که منجر به تصمیم‎گیری‎هایی نیز توسط مسئولان امر می‎شود.

پوریانی که در جمع داوران هیئت فوتبال استان سخن می‎گفت اظهار کرد: داوران باید سعی کنند تا با دقت نظر و کسب دانش و تجربه بیشتر در حرفه تخصصی خود از بروز اشتباهات مکرر داوری در صحنه مسابقات بکاهند و درصد خطا در داوری را به حداقل ممکن برسانند زیرا تکرار اشتباهات باعث می‎شود تا اعتماد مردم نسبت به این مقوله مهم یعنی داوری مسابقات کم‎رنگ شود.

رئیس کمیته انضباطی استان برگزاری دوره‎های آموزشی، جلسات توجیهی داوری، تهیه و توزیع کتابچه‎های آموزشی بر اساس آخرین متد و روش‎های داوری روز دنیا را از جمله مواردی دانست که در تکمیل اطلاعات داوران برای بهینه کردن داوری مسابقات ورزشی می‎تواند بسیار مفید و کارساز باشد.

وی تصریح کرد: شأن کسانی که به عنوان داور در صحنه حاضر می‎شوند بسیار مهم و از جایگاه بالایی برخوردار است و یک داور باید به مسائل و موضوعات روز اجتماعی توجه داشته باشد و نباید کاری کند که خدشه به نوع کار آنها وارد شود زیرا شأنی که خطیر است خطر آن نیز زیاد است.

پوریانی به داوران توصیه کرد در مراوده‎های اجتماعی، مراقبت کامل از خویش کنند زیرا هر گونه رفتار و عمل نامتعارف از آنان در جامعه بازتاب فراوانی خواهد داشت و حتی در بسیاری از موارد موجب سوءظن و بدگمانی‎های نیز می‎شود.

وی ادامه داد: صبور بودن در امر قضاوت در صحنه و داشتن سعه صدر در داوری مسابقات از جمله ویژگی‎های مهم و بارز داوران در مقابل رفتارها و برخی تحرکات بازیکنان و هوادارانی است که در مقابل تصمیم آنان از خود بروز می‎دهند.

پوریانی تصریح کرد: مدیریت بازی از زمان آغاز آن تا پایان بر عهده داوری است و داور اداره کننده و متولی و میدان‎دار مسابقه است و هنر یک داور در زمین بازی جاگیری وی است تا با تسلط کامل بر صحنه بتواند قضاوت درست داشته باشد.

دادستان مرکز استان گلستان اضافه کرد: باید کاری کنیم تا ورزش به عنوان یک فرهنگ در جامعه نشر یابد و دستگاه قضایی در کنار متولیان امر و مدیران دلسوزی که توجه به امر ترویج و توسعه ورزش از دغدغه‎های فکری و اولویت‎های مدیریتی آنان محسوب می‎شود قرار دارد و حمایت‎های قانونی از آنان را به عمل می‎آورد.

وی تأکید کرد: مسئولان ورزش استان طوری برنامه‎ریزی کنند تا کسانی که اهل ورزش نیستند ترغیب به انجام این امر مهم در زندگی‎شان شوند و سعی کنند تا از شیوه‎های تبلیغی مناسب و صحیح در امر ترویج و نهادینه کردن فرهنگ ورزش در جامعه و در میان خانواده‎ها استفاده کنند.

رئیس کمیته انضباطی استان گلستان تصریح کرد: در مدت چند سالی که افتخار خدمت به مجموعه ورزش استان را داشته‎ایم سعی کردیم تا شکل و محتوا این کمیته را آن طور که در شأن آن است حفظ کنیم و آرایی که در این کمیته صادر شد با نگاه پیشگیرانه و برای توسعه ورزش فوتبال استان باشد.

وی افزود: ما در کمیته انضباطی بلافاصله پس از مطرح شدن یک موضوع آن را مورد بررسی قرار می‎دهیم و بدون هیچگونه اغماضی اقدام به صدور رای برای بازیکنان خاطی کرده و پای رای خود می‎ایستیم تا یک بازیکن متوجه شود که باید به قوانین و مقررات داوری احترام بگذارد و به این امر اعتقاد داریم که قاطعیت در رای منجر می‎شود تا در روند بازی‎های بعدی، هم تماشاچیان و هواداران یک تیم و هم بازیکنان تیم‎ها به نظر داوری احترام بگذارند.

وی تصریح کرد: در کمیته انضباطی رویکرد ما این است تا شأن داوری در جامعه شناسانده شود و جایگاه آن نیز به عنوان مدیر یک بازی و مسابقه محفوظ بماند.

پوریانی داوری خوب را بهترین فرصت برای شناسایی نقاط ضعف و قوت یک بازی عنوان و افزود: مربیان تیم‎های فوتبال می‎توان در شرایط مسابقات از یک داوری صحیح و درست برای شناسایی و عزم آزمایی تیم خود به منظور بررسی نقاط قابل بهبود و تقویت نقاط قوت تیم بهره بگیرند و داوری صحیح را در مقام یک مشاور قلمداد کنند.

وی در پایان از مدیران ورزشی استان خواست تا با مدیریت جهادی، عزم ملی را در جهت حرکت جامعه به سمت ورزش‎های همگانی محقق سازند.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه