ایران رئیس کمیسیون اقتصادی نوغاندارای بین‌المللی شد

زرین نامه: مسئول شرکت ابریشم گفت: در اجلاس هند به اتفاق نظر اعضا، جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کمسیون اقتصادی نوغانداری بین‎المللی منصوب شد.

به گزارش زرین نامه؛ نقش کارشناس و مدیریت زمان در پرورش و نقش مسئولان برای توسعه نوغانداری تاثیرگذار است، ما باید خودباوری و اعتماد به نفسمان در این زمینه بالا باشد که پیشرفت‎هایی هم داشته‎ایم.

باور کنیم که تخم نوغان ایرانی و تولیدات ایرانی دارای قابلیت‎ها و استاندارد جهانی است امروز آغاز فعالیت، برای توسعه نوغانداری در گلستان و رفع مشکلات پیشروی آنان برای تولید بیشتر است و نوغانداری مینودشت سوپاپ اطمینان نوغانداری کشور است.

استان گلستان سیمای قدرت خداست و یکی از شگفتی‎های خلقت خداوند «کرم ابریشم» است که این موجود بسیار زیبا و پر منفعت از دیرباز در استان گلستان پرورش داده می‎شد.

در این استان پرورش «کرم ابریشم» میراث گذشتگان محسوب شده و برای روستاییان و حتی شهرنشینان دارای برکت بوده و منفعت مادی و معنوی به همراه دارد.

همایش «کرم ابریشم» به منظور راهیابی به تولید بیشتر و مرتفع شدن مشکلات پیشروی نوغانداران استان گلستان سال گذشته در شهرستان مینودشت صبح امروز با حضور مهمانان کشوری که از قشر محقق گرفته تا نوغاندار، کارخانه‎دار و مسئولان و ... شرکت داشتند، انجام شد.

در این همایش ابریشم استان گلستان و نوغانداری این استان برای شرکت‎کنندگان معرفی شد.

همچنین شرکت تعاونی نوغاندارن در شهرستان مینودشت راه‏اندازی و افتتاح ایستگاه پشتیبان تحقیقات «کرم ابریشم» هم انجام شد به طوری که این ایستگاه دارای ساختمان اداری در این شهرستان بوده و زمینی به مساحت 10 هزار مترمربع واقع در روستای القجر در سه کیلومتری مناسب برای کاشت نهال توت و تحقیق دارا است.

با برگزاری این همایش بارقه‎ای از امید در دل نوغاندار زده شد، از زمان همایش و افتتاح ایستگاه پشتیبان مرکز تحقیقات تاکنون که قریب به 9 ماه گذشته است، صبح امروز جلسه‎ای در شهرستان مینودشت با حضور «فرزام پوررمضان» رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت پرورش کرم ابریشم ایران، «معین‎الدین مواج‎پور» رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور، «رحمت سمیعی» معاون بهبود دامی جهاد کشاورزی گلستان، «کیومرث ناظمی» مسئول نمایندگی شرکت ابریشم ایران در استان گلستان، فرماندار مینودشت، محمود پسرکلو مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مینودشت برگزار شد، تا مشکلات بررسی و راهکارها بازگو شود تا به حمدالله با تمهیدات مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی گامی برای توسعه نوغانداری برداشته شود.

همچنین در این جلسه از زحمات 15 ساله «کیومرث ناظمی» مسئول نمایندگی شرکت ابریشم ایران در استان گلستان قدردانی و حکم نمایندگی شرکت ابریشم ایران در استان گلستان توسط فرزام پورمضان رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت پرورش کرم ابریشم ایران به «جواد تیموری» ابلاغ شد.

آغاز عملیات فعالیت، برای توسعه نوغانداری در گلستان

رئیس هیئت مدیره و رئیس شرکت ابریشم ایران در این جلسه ضمن قدردانی از زحمات «مصیب عنابستانی» فرماندار سابق شهرستان مینودشت که برای اجرای همایش ابریشم تلاش‎های زیادی انجام دادند، گفت: انجام همایش شهریور ماه سال گذشته و اجرایی شدن مصوبات آن همایش، در صدر کارهای شرکت ابریشم ایران خواهد بود.

فرزام پوررمضان اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسه پیگیری مصوبات آن همایش است که ضمن پیگیری مجدانه، اقدامات لازم را برای بهبود وضع نوغانداران استان گلستان به عمل بیاوریم و امروز آغاز فعالیت، برای توسعه نوغانداری در گلستان و رفع مشکلات پیشروی آنان برای تولید بیشتر است.

وی تصریح کرد: در رابطه با نوغانداری باید گفت که تولید این محصول در کل جهان دچار مشکل شده است و این مسئله تنها مختص ایران و یا استان گلستان نبوده همان طور که در کشور هندوستان که از تولید‎کنندگان برتر جهان در تولید تخم نوغان بوده به طوری که از تولید 10 میلیون جعبه سال‏ها گذشته هم اکنون تولید آن به نصف رسیده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت پرورش کرم ابریشم ایران گفت: ما باید از تولیدات کشورمان دفاع کنیم، در سال 1385 میزان راندمان تولید تخم نوغان در ایران 3/24 درصد بود همان تخم نوغان در سال گذشته اگر با نوسانات هم محاسبه شود میزان میانگین کشوری آن 1/34 درصد شد.

تخم نوغان ایرانی دارای قابلیت‎ها و استاندارد جهانی است

پوررمضان گفت: نقش کارشناس و مدیریت زمان در پرورش و نقش مسئولان برای توسعه نوغانداری تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: ما باید خودباوری و اعتماد به نفسمان در این زمینه بالا باشد که پیشرفت‎هایی هم داشته‎ایم.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت پرورش کرم ابریشم ایران اضافه کرد: حتی تخم نوغان‎های ایرانی که به کشورهایی چون تاجیکستان صادر شده بود از هر جعبه همان 34 کیلوگرم را برداشت داشته‎اند، باور کنیم که تخم نوغان ایرانی و تولیدات ایرانی دارای قابلیت‎ها و استاندارد جهانی است.

پوررمضان گفت: البته کاهش تولیدات نوغانداری در ایران علت‎های زیادی داشت.

وی افزود: واردات بدون نیازسنجی پیله و نخ ابریشم در کشور از سال 1379 همچنین در همین سال کاهش تعرفه وارداتی، افزایش هزینه‎های نیروی انسانی چه در بخش تولید نخ ابریشم و پیله، بالا رفتن هزینه تمام‎شده تولید این محصول، رکود صادرات فرش به عنوان اصلی‎ترین خروخی نوغانداری در ایران، افزایش سن نوغانداران و عدم توجه به جایگزین نوغاندارن جوان، عدم اشتغالزایی در این زمینه، جایگزینی درختان صنوبر و کیوی به جای درخت توت، تغییر کاربری زمین‎های کشاورزی و از بین رفتن درختان توت و ... همه این عوامل باعث شد تا در زمینه تولید کاهش قابل توجه‎ای داشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت پرورش کرم ابریشم ایران گفت: با وجود همه مواردی که ذکر شد باز در تولید هر جعبه با کشور چین، هند و سایر کشورها تولیدکننده در یک رده هستیم و همان 34 کیلوگرم در هر جعبه و در برخی موارد تا 50 کیلوگرم تولید داشته‎ایم.

نوغانداری مینودشت سوپاپ اطمینان نوغانداری کشور

وی بیان کرد: نوغانداری در شهرستان مینودشت سوپاپ اطمینان نوغانداری کشور است و راه‎اندازی ایستگاه پشتیبانی تحقیقاتی نوغانداری شهرستان مینودشت می‎تواند در پشتیبانی مرکز تحقیقات گیلان کمک‎رسان خوبی باشد.

پوررمضان به طرح جامع نوغانداری اشاره کرد در این زمینه گفت: در این طرح حاکمیت با دولت و اجرای 80 درصدی آن با بخش خصوصی است این طرح نخستین بار در سال 1370 توسط مشاوران دانشگاه‎ها مطرح شد.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت پرورش کرم ابریشم ایران ادامه داد: سپس در سال 1385 طرح جامع آیین‎نامه نوغانداری صنعت ابریشم با روح و حاکمیت دولت و اجرای بخش خصوصی را نوشتیم و در سال 1389 مصوب و به دستگاه‎های هدف از جمله وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

وی گفت: فاصله زمانی بین تصویب و اجرای طرح اتفاق افتاد تا اینکه در 31 فروردین 1393 با پیگیری‎ها و دستور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم مرکز توسعه نوغانداری به عنوان نخستین وظیفه این طرح، کار خود ر آغاز کرد.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت پرورش کرم ابریشم ایران که با حفظ سمت مسئول مرکز توسعه نوغانداری را نیز بر عهده دارد، افزود: برای اجرای این طرح قرار شد تا گروهی از دستگاه‎های هدف برای تکمیل طرح ورود پیدا کنند و در هر استان که مستعد پرورش نوغانداری است، کارگروه‎هایی تشکیل شود.

پوررمضان در خصوص وظایف و کارکرد این کارگروه‎ها گفت: قرار شد تا در هر استان از استانداری، وزارت کار و تعاون و اموراجتماعی، وزارت آموزش عالی، مرکز تحقیقات و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی برای عضویت در این کارگروه دعوت به عمل آید.

مسئول نمایندگی شرکت ابریشم ایران در مورد وزرات آموزش عالی تاکید کرد: این وزارت می‎تواند دانشجو تربیت کند و در توسعه نوغانداری مثمرثمر باشد همان طور که این اتفاق در تربت‎حیدریه افتاده است و دانشجویانی در این رشته مشغول تحصیل شده‎اند.

سال 1390 بالاترین رکود اتفاق افتاد

پوررمضان گفت: بالاترین رکود در تولید نوغانداری در سال 1390 اتفاق افتاد به طوری که به پایین‎ترین رقم تولید رسید، بالاترین تولید را در سال 1379 با توزیع 203 جعبه تخم نوغان داشتیم و از این سال به بعد تا سال 1390 یک دوره رکود تولید 10 ساله را پشت سر گذراندیم که اوج آن در سال 1390 اتفاق افتاد.

وی اظهار داشت: در سال گذشته 26 هزار جعبه در کل کشور توزیع شد اما امسال 32 هزار جعبه پس می‎شود با تلاش مدیران و نوغاندران این صنعت را رو به جلو برد و این نشانه اعتماد مردم به مسئولان است.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت پرورش کرم ابریشم ایران گفت: البته یکی از عوامل رشد تولید، بالارفتن قیمت هر کیلوگرم پیله در دو سه سال اخیر بود.

وی تاکید کرد: در گذشته قیمت هر کیلوگرم پیله ابریشم دو الی سه درصد افزایش داشت اما در سال‎های اخیر قیمت‎ها بر اساس تورم محاسبه شد، به طوری که امسال قیمت هر کیلوگرم پیله بین 180 هزار ریال تا 250 هزار ریال خریداری شد ما امیدواریم با تلاش مسئولان و نوغانداران در تولید ابریشم جز کشورهای برتر جهان قرار بگیریم.

ایران می‎تواند دبیر کلی کمیسیون بین‎المللی نوغانداری را بر عهده گیرد

پورمضان اشاره‎ای هم به عضویت ایران در کمیسیون بین‎المللی نوغانداری کرد و در این زمینه افزود: از سال 1353 طبق الحاقیه مجلس شورای ملی جامعه ایران به کمیسیون بین‎المللی نوغانداری پیوست و این برای ایران یک مزیت محسوب می‎شد ما در چند سال گذشته به علت رکود تولید مسئولیت زیادی در این کمیسیون نداشتیم و فقط به عنوان یک عضو دائم فعالیت کردیم در گذشته دبیر کلی این کمیسیون با کشور فرانسه بود اما در یکی دو سال اخیر ایران پیشنهاد داد که رئیس کمیسیون دوره‎ای انتخاب شود و این اتفاق افتاد و هم اکنون کشور هندوستان دبیر کلی کمیسیون نوغانداری را به عهده دارد.

وی ادامه داد: در اجلاس هند به اتفاق نظر اعضا، جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کمسیون اقتصادی نوغانداری بین‎المللی منصوب شد.

پورمضان تصریح کرد: هنوز فعالیت‎های زیادی در بخش تحقیقات و توسعه همچنین در بخش تجارت ابریشم و ساختار خود کمیسیون بین‎المللی نوغانداری وجود دارد که ایران می‎تواند موثر باشد البته در زمینه حملات بازارهای بین‎المللی و در امان ماندن از این خطرها هم باید تمهیداتی اندیشید و در آینده نزدیک ایران می‎تواند دبیر کلی کمیسیون بین‎المللی نوغانداری را بر عهده گیرد.

نتیجه جلسه این شد که با استقرار سایت پشتیبان مرکز تحقیقات کشور در استان گلستان و شهرستان مینودشت و تامین اعتبار برای تجهیز اداری این مرکز اقدامات صورت گیرد، در زمین مرکز تحقیقات، در روستای القجر توتستان احداث شود، برای مرکز تحقیقات نیروی انسانی تامین و کارشناس شرکت ابریشم در این مرکز برای پیشترفت کار، آموزش کارکنان، نوغانداران و همچنین در زمان توزیع و خرید حضور داشته باشد.

اینکه قرار شد منابع طبیعی استان و شهرستان مینودشت امسال در عرصه‎های ملی کاشت درخت توت برای رونق دادن به نوغانداری انجام دهد و به صنایع ریسندگی و بافندگی هم کمک و توجه خاصی شود، همچنین اعتباری برای مبارزه با بیمارهایی که درختان توت را تهدید می‎کند اختصاص یابد.

بسیار جالب است که تحقیقات نشان داده مصرف ابریشم در سکته‎های قلبی، دندانپزشکی، حمله‎های عصبی و شیمی‎درمانی، ساخت داروهای خوراکی که جایگزین بسیاری از قرص‎های شیمیایی است بسیار تاثیر مثبتی به جا گذاشته است.

در کل دنیا تحقیقات بسیار گسترده‎ای در این زمینه انجام می‎شود در طب سنتی کاربرد دارد و ساخت بسیاری از داروها از ابریشم است و اینکه حتی ابوعلی سینا در کتاب‎های خود بیش از 80 مورد از فواید خوراکی ابریشم را بر شمرده است امیدواریم در آینده مسئولان به کمک نوغانداران ابریشم گلستان را بین‎المللی سازند و پرورش ابریشم از سرگرمی‎های با برکت هر گلستانی باشد و اینکه مسئولان به مصوبات عمل کرده، تا به زودی شاهد شکوفایی رونق نوغانداری کشور و به خصوص استان گلستان باشیم./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه