قتل عام درختان گلستان در سایه غفلت مسئولان + تصاویر

زرین نامه: قطع و بهره برداری های ی رویه درختان سیاه رودبار، بی درنگ نسل ای آینده مردم شهرستان علی آبادکتول را در گلستانی خالی از جنگل به نابودی خواهد کشاند.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ اگر گذری بر جنگل های شمالی کنیم، قطعا ردپای این خیانت بزرگ به وضوح دیده می شود، امروزه صدای دلنشین پرندگان در بعضی نقاط جنگلی، جای خود را به زوزه های مهیب اره های موتوری داده است که با قصاوت، بر پیکر زنده و ایستاده درختان بی دفاع، حمله ور شده اند.

برداشت وسیع و غیر اصولی از جنگل های منطقه علی آبادکتول به دنبال اجرای طرح های جنگلداری در جنگل های شمال کشور در سال های اخیر و ارائه مجوز از سوی سازمان جنگل ها و مراتع رونق گرفته است به طوری که اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است.

ذخیره گاه بین المللی سرخداری در خطر تخریب

یکی از ساکنان روستای سیاه رودبار در این زمینه گفت: منطقه جنگلی سیاه رودبارعلی آبادکتول ذخیره گاه بین المللی سرخداری به مساحت بیش از 200 هکتار است که جاده اصلی بهره برداری جنگل از وسط این ذخیره گاه عبور می کند.

وی اظهار کرد: با وجود این مسئله، سازمان جنگل ها اقدام به برداشت مجدد از این منطقه حساس را به طرح بهره برداری پیمانکاران داده است.

این دوستدار طبیعت تصریح کرد: ادامه این مسیر 30 کیلومتری در دل جنگل های هیرکانی و ذخیره گاه بین المللی سرخداری، با جاده جدیدی موسوم به 700 متری در حال احداث است که تا کنون به اسم 700 متر، بیش از7 کیلومتر امتداد ادامه پیداکرده است.

وی خاطر نشان کرد: تیپ احداث این جاده کاملاً متفاوت بادیگرجاده ها می باشد.

تخریب زیستگاه حیوانات حفاظت شده محصول احداث جاده 700 متری

یکی دیگر از ساکنان روستای سیارودبار نیز اظهار کرد: مسیر موسوم به 700 متری به اذعان مردم بومی و کارشناسان محیط زیست، زیستگاه گونه های جانوری حفاظت شده از قبیل شوکا، گوزن، پلنگ و خرس می باشد که به گفته مردم بومی از زمان احداث جاده حیوانات یا منطقه را ترک و به جای دیگری کوچ کرده اند و یا در همان نقطه سرگردان مانده و طعمه شکارچیان می شوند.

وی اذعان داشت: در ادامه جاده جنگلی سیاه رودبار بالغ بر 60 کوچه چوب کشی به وسیله دستگاه های مکانیزه قطع و حمل چوب درست شده است که نگرانی ساکنین این منطقه را دوچندان کرده است.

هشدار محیط زیست به ادارات متولی 

اسماعیل مهاجر مدیرکل محیط زیست گلستان نیز شب گذشته در گفتگو با خبرنگار واحد خبری صدا و سیمای گلستان تاکید کرد: احداث جاده های جنگلی متاسفانه بر اساس اصول مدیریتی نمی باشد و باعث تخریب جنگل و زیستگاه های نادر گیاهی و جانوری شده است.

وی افزود: من به ادارات متولی به طور جدی اعلام کرده ام که احداث جاده 700 متری و ادامه آن خلاف مقررات بوده و باید تعطیل شود.

مهاجر خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه جدید دولت تدبیر و امید، همه ی طرح های جنگلی بالای یک هکتار از این پس مشمول ارزیابی زیست محیطی می شوند تا دیگر شاهد تخریب این چنینی جنگل ها نباشیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در امر برداشت ها، مدیریت بهره برداری و مجریان طرح تخلفات زیادی را مرتکب شده اند که باید پیگیری شود.

روستای کوهستانی سیاه رودبار در25کیلومتری شهرعلی آبادکتول واقع شده است.

برای مشاهده تصاویر قطع درختان در سیارودبار اینجا کلیک کنید.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه