گلستان رتبه اول کشور در کشت و تولید سویا

زرین نامه: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از موفقیت سال گذشته این استان در کسب رتبه اولی کشور در کشت و تولید سویا خبر داد.

به گزارش زرین نامه؛ مختار مهاجر ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سی و چهارمین سال مدیریت جهادی را تحت فرمان امام خمینی (ره) در حالی سپری میکنیم که زیربنای اقتصادی کشورمان بر اساس توسعه بخش کشاورزی نقش گرفت.

وی با اشاره به انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» و ابلاغ سیاست‏های اقتصاد مقاومتی، عنوان داشت: قسمت اعظم منشأ و هدف اقتصاد مقاومتی برگرفته از کشاورزی است

3.6 میلیون تن؛ ارزش کل محصولات تولیدی کشاورزی گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در ادامه جلسه به ارائه آماری از وضعیت موجود سطح استان در حوزه جهاد کشاورزی پرداخت و اعلام داشت: در سال گذشته ارزش کل محصولات تولیدی کشاورزی در استان 3.6 میلیون تن با مبلغی بیشتر از 33 میلیارد ریال بوده و همچنین سهم شاغلان سازمان نیز نسبت به فعالان استان 32.7 درصد در کشاورزی و صنایع تبدیلی بوده است.

وضعیت منابع آبی گلستان بحرانی است

مهاجر با بیان اینکه منابع آبی استان محدود است، متذکر شد: نیاز به آب نسبت به منابع موجود بسیار بیشتر است که می‏طلبد به گونه‏ای منابع آبی مدیریت شوند که افزایش بهره‏وری را با توجه به نگرانی‏های خشکسالی و کاهش بارندگی در پی داشته باشند.

وی با یادآوری این نکته که میانگین بارندگی در سال گذشته نتوانست سفره‏ها را پر کند، گفت: از مجموع 699 هزار هکتار اراضی قابل کشت استان 344 هزار هکتار آن آبی و 328 هزار هکتار آن دیمی است که وضعیت در آن بحرانی برآورد شده و نیاز به مدیریت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تولیدات دامی استان در سال گذشته را 609 هزار و 0.5 تن، تولیدات مجموع اراضی قابل کشت استان را نیز 2 میلیون و 819 هزار تن و همچنین محصولات تولیدات باغی استان را 215 هزار تن اعلام کرد.

مهاجر به بحث اشتغال و صنایع تبدیلی در تمام باغات، مزارع، دام و طیور و شیلات وارد شد و در این خصوص خاطرنشان کرد: سازمان در تمامی این مباحث 368 فقره پروانه تاسیس دارد که ظرفیت اشتغالی بالغ بر 7 هزار و 58 نفر برای آن برآورد می‏شود.

وی پروانه‏های اشتغال را تنها در صنایع تبدیلی 210 واحد برشمرد و ظرفیت اشتغالی این را 2 هزار و 233 نفر ارزیابی کرد و افزود: از میان این 210 واحد 192 واحد فعال است و 16 واحد بر اساس مشکلات مدیریتی و سرمایه‏ای غیرفعال هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه استان گلستان همانند گذشته در محصولات زراعی رتبه‏های بالای کشوری اخذ کرده نیز اظهار داشت: استان گلستان در سال گذشته در کشت و تولید سویا مقام اول کشوری، در تولید و کشت گندم و پنبه و کلزا مقام سوم کشور، در برنج مقام چهارم، در جو مقام ششم، سیب زمینی و خربزه مقام هفتم، در خیار مقام دهم و در کشت و تولید گوجه فرنگی نیز موفق به کسب رتبه دوازدهم در سطح کشور شد.

مهاجر همچنین با بیان اینکه سیاست‏های ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی برای کشت محصولات بر اساس اولویت‏بندی‏ها و دانسته‏ها و مطالعات انجام می‏گیرید به کشاورزان استان توصیه داد ممکن است کشاورزی بر اساس دیده‏ها رقمی را که خود می‏خواهد کشت کند اما نمی‏داند پشت صحنه مزایای اتفاقی که به دنبال آن است چالشی خوابیده، برای مثال شاید محصولی در استان کم باشد و اقدام به کشت آن کند ولی این محصول در استان‏های بسیار دیگری انبار شده باشد و با این کار خودسرانه خود را در سطح کلان دچار ضرر بسازد./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه