برای اقامت مردم در روستای نرگس چال نمی‎توان ریسک کرد

زرین نامه: مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: مدیریت بحران استان نمی‎تواند برای اقامت و ماندگاری مردم روستای نرگس چال در مناطق دارای لغزش خطر کند.

به گزارش زرین نامه؛ صادق‎علی مقدم شامگاه یکشنبه در جلسه کارگروه زلزله و لغزش لایه‎های زمین مدیریت بحران استان گلستان، اظهار داشت: این مجموعه تا آنجا که ریسک نباشد از جابه ‎جایی به دلایل تبعات اجتماعی و فرهنگی که به همراه دارد، حمایت نمی‎کند، اما مطمئنا نمی‎توانیم در زمینه جان مردم ریسک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طبق مطالعات اولیه مشاور، محدوده رانش در روستای «نرگس چال» از توابع شهرستان آزادشهر 30 هکتار است که تقریبا این روستا را غیر قابل سکونت کرده است.

حفظ جان مردم خط قرمز برای جا‎به جایی آنان از مناطق پرخطر

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان اضافه کرد: مطالعات این منطقه در حال انجام است و در کارگروه تخصصی زمین لرزه نیز بر تداوم این مطالعات، برای تعیین تکلیف سکونت ساکنان تاکید شده است.

مقدم ادامه داد: مبنای کار در این حوزه علمی و فنی است و اعتقاد داریم همزمان با این مطالعات، ساختگاه اسکان موقت نیز مورد مطالعه قرار گیرد تا در صورت جابه‎جایی، این محل اسکان به عنوان محل اسکان دایمی ساکنان مورد بهره‎برداری قرار گیرد.

وی متذکر شد: هم اکنون منطقه‎ای مناسب برای اسکان موقت روستاییان در معرض خطر مهیا شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

پشت قطع درختان نباید عوامل اصلی خسارت سیل پنهان شود

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به عوامل متعدد دخیل در بروز سیل به ویژه بارش باران بسیار در زمان اندک خاطرنشان کرد: با این موضوع که برخی تنها، قطع درختان را عامل اصلی بروز سیل می‎دانند، موافق نیستم و اعتقاد دارم نباید تنها یک عامل را بزرگ‎نمایی کرد و دیگر عوامل را پشت آن پنهان ساخت.

مقدم یادآور شد: مطمئنا عاملی چون ساخت‎وساز غیرمجاز در عرصه‎های آب‎خیز، چند برابر قطع کردن درختان، تخریب به همراه دارد، هرچند تخریب جنگل هم می‎تواند یکی از دلایل موثر باشد.

وی ادامه داد: همه وظیفه داریم، سیاستی را در پیش بگیریم که با آن برنامه بتوانیم اثرات زیانبخش حوادث طبیعی را در استان کاهش دهیم.

هشدارهای مکرر مدیریت بحران گلستان نسبت به ساخت‎وساز غیر مجاز

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به هشدارهای مکرر مدیریت بحران استان نسبت به ساخت وسازغیر مجاز در مناطق پرخطر استان اضافه کرد: مدیریت بحران اخطارهای خود را پیش از این نسبت به چنین ساخت‎وسازهایی اعلام کرده و بارها نسبت به چنین روند نادرستی در مناطق لسی از جمله همین گرگان هشدار داده‎ است و اعلام کرده: این منطقه به هیچ‎وجه قابلیت مرتفع‎سازی و بنای ساختمان‎های هشت طبقه‎ ندارد.

این مسئول گلستانی تصریح کرد: امیدوارم که هرگز شاهد زلزله‎ای با مقیاس شش ریشتر در گرگان نباشیم، اما اگر خدای ناکرده چنین اتفاقی روی دهد، به ضرس قاطع شاهد دفن بسیاری از شهروندان در این مناطق خواهیم بود.

مقدم با تاکید بر نقش رسانه به ویژه صدا وسیمای استان به عنوان انتقال دهنده این هشدارها به افکار عمومی متذکر شد: رسانه‎ها باید به سراغ آنهایی بروند که به صراحت از ساخت‎وساز در چنین مناطقی دفاع می‎کنند و دلایل این حمایت را باید از آنان جویا شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما دستگاه نظارتی و هماهنگ کننده هستیم اما بازدارنده نیستیم و بارها هم جلسات مرتبط گذاشتیم و انتقاد داریم که به چه فضاحتی در «پاقلعه» و دیگر نقاط پرخطر استان ساخت وساز می‎شود و البته قطعا این مناطق با این وجود دچار مشکل می‎شود.

سیل در گلستان همیشه مخرب نیست بلکه نافع نیز هست

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با تأکید بر اینکه در حوادث تنها دستگاه‎های دولتی را زیرسئوال ببریم، راه به خطا برده‎ایم، بیان داشت: چنانچه کسی در بستر رودخانه خانه بسازد و یا کشاورزی کند، باید سهم این عامل تجاوز به حرایم رودخانه‎ها نیز در کنار دیگر عوامل موثر در این موضوع دیده شود.

مقدم ادامه داد: ما در استانی زندگی می‎کنیم که ماهیت سیل‎خیزی دارد، منتها این ماهیت همیشه مخرب نیست بلکه نافع نیز هست و حتی می‎توان گفت سیل در چرخه زندگی مردم استان نقش حیاتی ایفاء می‎کند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان تأکید کرد: مردم ما باید مهارت زندگی با سیل را یاد بگیرند و چنانچه این حق را از آنان بگیرم در حق آنان جفا کرده‎ایم.

حق سیاه‎ نمایی نداریم

مقدم تصریح کرد: هیچ کدام از ما حق سیاه‎نمایی نداریم، چنانچه باید به تلاش همه کسانی که در عملیات پیشگیری و ‎مقابله با سیل زندگی خود را گذاشتند تا به لطف خدا کشته و مجروح نداشته باشیم، اشاره کنیم .

به گفته وی؛ مجموعه دستگاههای عملیاتی با تلاش مضاعف خود تلاش کردند، معابر بازگشایی و به افراد در معرض خطر اطلاع‎رسانی شود و طی 48 ساعت، قطعی آب شرب 24 روستا رفع و قطعی برق نیز به همین ترتیب مرتفع شود که البته این موضوع قابل تقدیر است.

در مدیریت بحران نباید دنبال قهرمان بود

مقدم با تاکید بر این موضوع که هنوز با ایده‎آل‎ها فاصله داریم، اذعان داشت: اگر چه تلاش می‎کنیم، بهترین خدمات را عرضه کنیم اما این تلاش ‎بر مبنای امکاناتی است که وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که مدیریت بحران پاسخگوی وظایف تخصصی هر دستگاه باشد.

وی ادامه داد: باید نگاه جامعه را از مطالبه محوری به مشارکت‎محوری تغییر داد تا بتوانیم همچون کشورهای باتجربه در حوادث عملکرد بهتری از خود ارائه دهیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان در پایان با تأکید بر این موضوع که در مدیریت بحران نباید دنبال قهرمان‎پروری بود، خاطرنشان کرد: قهرمانان این عرصه نیروهایی هستند که به رغم خطرات پیش‎رو بدون هیچ ادعایی در دل حوادث حضور می‎یابند و تمامی همت خود برای انجام وظیفه و کمک به مردم به کار می‎گیرند./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه