تصویب اعتبار 52 میلیارد ریالی حوادث برای استان گلستان‌

زرین نامه: استاندار گلستان گفت: از مجموع اعتبار اضطراری سیل به استان، مبلغ 52 میلیارد ریالی اعتبار کشاورزی برای پیشنهاد به هیئت دولت در حوزه نظارت راهبردی ریاست جمهوری به تصویب رسیده است.

به گزارش زرین نامه؛ حسن صادقلو صبح امروز در جمع اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان اظهار داشت: در زمینه جابه‎جایی اهالی روستای « نرگس چال» نیز اعتباری معادل 3/2 میلیارد تومان به دولت پیشنهاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: این دو موضوع از جمله اولویت‎هایی بوده که استان به عنوان دغدغه آن را در جلسات اخیر با معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری طرح ساخته بود و البته دغدغه دادستان کل کشور نیز بوده است.

صادقلو با تشکر از رئیس قوه قضائیه به دلیل نگاه ویژه به موضوع سیل در گلستان و دادستان کل کشور اذعان داشت: امیدوارم ظرفیت قوه قضائیه به کمک قوه مجریه بشتابد و همه با هم در قالب یک‎روح و همنوا برای خدمت به مردم این منطقه همراه شویم.

تاکید بر مطالعات جدید بر ابنیه‎های عمرانی گلستان

وی یادآور شد: طی این مدت هفت ماه از حضورم در گلستان به عنوان استاندار تاکنون با سه حادثه طبیعی از جمله خشکسالی، سرمازدگی و سیل اخیر رو‎به‎رو بوده‎ایم که نشان از حادثه‎خیزی گلستان دارد.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با تشکر از تلاش همه مدیران استان در حادثه اخیر سیل تصریح کرد:همکاران من در استان طی این مدت با کمترین امکانات و تجهیزات ممکن با کوشش‎های ویژه‎ای که به خرج دادند توانستند ضمن کاستن خسارات از تلفات انسانی جلوگیری کنند.

صادقلو با اشاره به تغییر اقلیم در کشور به ویژه گلستان اضافه کرد: حسم بر این است باید مطالعات جدیدی در حوزه ساخت ابنیه‎ها اتفاق بیافتد اما این بدان معنی نیست که ابنیه‎های فعلی دچار مشکل اساسی باشند بلکه با توجه با اقلیم جدید باید مطالعات جدیدی انجام گیرد.

اعتقاد دارم هر نوع بهره‎برداری از جنگل‎های گلستان متوقف شود

وی با اشاره به حفظ و صیانت از جنگل‎ها استان افزود: بنده شخصا اعتقاد داریم که کلا قطع درخت و هر نوع بهره‎برداری از جنگل‎ها باید دراستان متوقف شود هر چند به این نظر هم از حوزه فنی نقدهایی وارد است.

صادقلو یادآور شد: اعتقاد دارم شرایط فرهنگی استان ایجاب می‎کند که این موضوع متوقف شود، برای این موضوع دلیل دارم، حسنش نیز بسیار است و البته محیط زیست هم از این نگاه دفاع می‎کند.

از اجرای طرح جامع سیل در گلستان دفاع می‎کنیم

وی با دفاع از اجرای طرح جامع سیل یادآور شد: باید از طرح جامع سیل دفاع کنیم شما هم «قوه قضائیه» هم به ما کمک کند که این طرح جامع به نتیجه برسد.

استاندار گلستان ادامه داد: طرح‎های آبخیزداری، آب‎خوان داری، لایروبی و دیواره سازی در این ظرفیت دیده شده و در این بین اجرای سد برای مهار آب در استان نیز یک واقعیت انکارناپذیر برای آینده است.

صادقلو اضافه کرد: در حالی که سرانه آب درکشور به طور میانگین یک هزار و 700 متر مکعب است در استان این میزان یک هزار و 430 متر مکعب است که همین موضوع نشان دهنده فقر استان در منابع آبی است.

احداث سد در گلستان یک واقعیت ضروری است

وی ادامه داد: اگر آب مهار نشود و فشار به آب‎های زیر سطحی وارد شود در آینده مشکلی خشکسالی استان را تهدید خواهد کرد که در این موضوع انتظار می‎رود، حتی از کمک شما (قوه قضائیه) بهره‎مند شویم.

به گفته صادقلو تجهیز ناوگان‎های مقابله با حوادث در تمام ظرفیت آن از جمله هواشناسی، راه وشهرسازی و غیره، که چنانچه این موضوع انجام گیرد، از عواملی است که می تواند در مهار سیل به ما کمک کند.

وی با تاکید بر موضوع آموزش تصریح کرد: ترویج و آموزش باید بیشتررونق گیرد، همانند شخم زدن و شیارهای حاصل از این فرآیند در زمین‎های زراعی به روش‎های نامطلوبی در استان انجام می‎گیرد که البته اینها کار مردمی است و البته دارد اعلام می شود، فرهنگ‎سازی می‎شود، اما هنوز اراده‎های این بخش کافی نیست./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه