حاضریم به عراق کمک کنیم / نهادهای ملی نمی توانند کار حزبی انجام دهند و اپوزوسیون دولت باشند

زرین نامه: رئیس جمهور در جمع خبرنگاران گفت : اگر یک گروهک تروریستی به مرزهای ما نزدیک شود و ما احساس تهدید کنیم، قطعا با آنها با همه وسایل مورد نیاز برخورد می کنیم چون مساله تمامیت ارضی کشورمان است.

به گزارش زرین نامه؛ دکتر حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز به مناسبت سالگرد 24 خرداد در جمع خبرنگاران گفت: همان طور که دولت قبلا شاید چند بار اعلام کرده از نقد بخصوص نقد سازنده کاملا استقبال می کند. دولت مایل است هرکسی حرف می زند، شناسنامه دار باشد. این به آن دلیل است که برخی نهادها، نهادهای ملی هستند، نهادهای ملی نمی توانند کار حزبی انجام دهند.

وی افزود: نهادهای ملی نمی توانند کار حزبی انجام دهند و نمی توانند اپوزیسیون دولت باشند. وظیفه نهادهای ملی تلاش و خدمت به کل ملت، کشور و جامعه است. دولت، قوه مقننه،صداوسیما، قوه قضائیه، نیروهای مسلح، شهرداری‌ها، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، نهادهای عمومی و ملی هستند، اما احزاب و گروه‌ها، من به وزارت ارشاد توصیه می‌کنم هر حزب و جناحی که دنبال رسانه است، به سرعت مجوز رسانه به او داده شود، تا معلوم شود این رسانه متعلق به کدام حزب و گروه است.

روحانی با تاکید بر اینکه نهادهای ملی نباید کار حزبی انجام دهند، ادامه داد: کار رسانه حرفه‌ای با جنگ روانی تفاوت دارد. خود من بلد هستم جنگ روانی، کار حرفه ای و رسانه ای یعنی چه. از همه عزیزان خواهش می‌کنم، چه حامیان، چه منتقدان و یا حتی مخالفان دولت با روزنامه، سایت یا هر رسانه ای که دارند به نام شناسنامه و حزبشان انتقاد کنند و یک وقت از پول بیت المال در مسیر دیگر استفاده نشود.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: من به عنوان رئیس جمهور و مسئول اجرای قانون اساسی، با ادامه این وضعیت در این یکسال چیزی نگفتم، ولی بعدا به عنوان وظیفه خواهم گفت. اینکه عده‌ای دولت را در بخش های مختلف به چالش می کشند، اگر واقعا این چالش ها به معنای آن است که ابهامی روشن شود، خوب است. اگر بحث ها به این معناست که می‌خواهند نقد کنند که راه بهتری پیش پای دولت بگذارند، هم خوب است، اما اگر کسی دنبال مشغول کردن دولت و سنگ اندازی است تا حرکت ماشین دولت متوقف شود، تا سنگ ها را کنار بگذارد، این کار شایسته نیست.

عراق بخواهد کمکش می کنیم

رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آریا مبنی بر اینکه گفته می شود هدف گروهک تروریستی داعش، تحریک ایران از طریق حمله به کربلا و نزدیک شدن به مرز ایران است، آیا این اقدامات موجب تحریک ایران است و می تواند عاملی برای ورود جمهوری اسلامی ایران به این اقدامات شود و اینکه جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانان مالی داعش از جمله قطر و عربستان مذاکراتی داشته است یا نه؟، گفت: اینکه گروهک های تروریستی از طرف کشورهای خارجی حمایت می شوند، روشن است، برخی کشورهای منطقه از نظر مالی و برخی کشورهای منطقه از نظر تسلیحاتی به این گروهک ها کمک می کنند .

وی افزود: کشورهای قدرتمند دیگر نیز بخصوص کشورهای غربی از لحاظ سیاسی، تبلیغاتی، مالی و تسلیحاتی به این گروهک ها کمک می کنند، اما موضوع تروریسم به نفع هیچ کس نیست و روزی بلای جان همین کشورهایی که از آنها حمایت می کنند، خواهد شد.

رئیس جمهور بیان کرد: شنیدم یک مقام رسمی از غیر غرب که می گفت اروپا در پشت پرده تلاش می کند گروه های تروریستی در سوریه کشته شوند، من نمی دانم این مساله چقدر راست است، اما این از دورویی و نفاق‌های بزرگ تاریخ است که یک کشور که وظیفه اش حمایت از تبعه خود است، آرزو کند تبعه اش در یک کشور دیگر بمیرد.

روحانی افزود: اگر یک گروهک تروریستی به مرزهای ما نزدیک شود و ما احساس تهدید کنیم، قطعا با آنها با همه وسایل مورد نیاز برخورد می کنیم چون مساله تمامیت ارضی کشورمان است.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه کمک کردن به کشورهای دیگر با مقوله دخالت متفاوت است، ادامه داد: اگر دولتی از ما درخواست کمک کند، ما کمک می کنیم، اما ورود نیرو به عراق تاکنون مطرح نبوده، از اول پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نیز در جمهوری اسلامی ایران چنین مساله ای نبوده است و ما وارد عملیات در یک کشور دیگر نشده ایم.

وی گفت: ممکن است در مبارزه با تروریست ها مشاوره دهیم، اما تاکنون اینگونه نبوده و بعید می دانم که چنین مساله ای بوجود آید.

روحانی تاکید کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران، هم دوست و هم همسایه عراق هستیم و هم اینکه روابط ما با دولت عراق، روابط نزدیک و صمیمانه است. اگر دولت عراق کمکی از ما بخواهد این کمک را مورد رسیدگی قرار می دهیم، البته تا امروز کمکی خواسته نشده و ما درخواست کمک خاصی نداشته ایم اما ما آمادگی کمک در چارچوب قواعد بین المللی داریم و در این چارچوب اگر از ما درخواست کمکی شود، کمک می کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی ها نیز ممکن است بخواهند اقداماتی را انجام دهند، بیان کرد: من از طرح آنها بی خبر هستم و مطلع نیستم، اما آنچه امروز برای ما مهم است خواست ملت و دولت عراق است و اگر کمکی از ما بربیاید که به ملت عراق کمک کنیم، آمادگی داریم. البته من می خواهم به مردم عزیز خودمان این اطمینان را بدهم که ملت عراق قادر است که تروریسم را دفع کند.

وی گفت: فتوایی که آیت الله سیستانی صادر کرده اند و گفته اند که هر که می تواند باید سلاح در دست بگیرد و از خودش و ملت دفاع کند به نظر من فتوای بسیار مهمی است و مورد احترام همه است. به نظر من عراق می تواند مشکل را حل کند. در عین حال اگر از ما هم درخواست کمک کند آمادگی داریم در چارچوب قواعد بین المللی به ملت و دولت عراق کمک کنیم.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه