«داستان گلستان» منتشر شد

زرین نامه: کتاب «داستان گلستان» به همت نشر به‌نگار و به کوشش سید حسین میرکاظمی منتشر شد.

به گزارش زرین نامه؛ نویسنده کتاب «داستان گلستان» امروز اظهار کرد: در این اثر ابتدا مقدمه‌ای به قلم نویسنده با نام «حاشیه‌ای بر جهان داستان و داستان گلستان» نوشته شده و در ادامه هفت داستان کوتاه از هفت نویسنده گلستانی با تغییرات اندکی در اصل آن‌ها و بدون در نظر گرفتن هیچ ترتیب خاصی، آمده است همچنین قبل از نقل داستان یک معرفی کوتاه از نویسنده ارائه می‎شود.

سید حسین میرکاظمی در خصوص اثر خود با اشاره به وجود اقوام مختلف در استان گلستان گفت: موقعیت جغرافیایی استان گلستان، بستر خلاقیت و بروز داستان‌های قومی و منطقه‎ای است.

وی خاطرنشان کرد: این استان، موزه مردم‎شناسی از مهاجران بلوچ، خراسانی، آذری، افغان، مازندرانی‎ها و قزاق‎هایی است که قبل یا بعد از انقلاب به این منطقه مهاجرت کرده‎اند.

میرکاظمی افزود: در گرگان گویش محلی روستایی و غیربومی مهاجران رونق‌یافته و خارج از انتظار نخواهد بود که ادبیات داستانی مهاجران در استان گلستان پدید و قوام آید و طرق پرورش خود را در پیش گیرد.

وی به ویژگی‌های داستان‌های این استان اشاره کرد و گفت: داستان‌نویسی گلستان سمت‌وسو به ‌رئالیسم دارد و فرمالیسم بیهوده و مالیخولیایی ندارد؛ کوشش داستان‌نویس گلستانی بر آن است که در به کارگیری صناعت داستان، ساختمان، فرم، تکنیک، انسجام داشته و مسیر سالمی را رو به آینده در پیش بگیرد.

میرکاظمی با برشمردن نام برخی از داستان‌نویسان نسل اول استان گلستان که آثارشان در این کتاب آمده است، خاطرنشان کرد: نعمت‎الله قاضی و پروین سپهری از داستان‎نویسان نسل اول استان گلستان هستند که در دهه 30 شمسی آغاز به کار کردند و آثار آنان در زمره نخستین تجربه‌های ادبیات داستانی در گلستان به شمار می‎رود و اکثر آثارشان به صورت پاورقی منتشر و خوانده می‎شد.

این نویسنده درباره داستان‎نویسان نسل‎های بعد اظهار کرد: نسل دوم و سوم بر اساس صناعت داستانی جدید و آشنایی با شیوه‎های داستان‎نویسی و تئوری‎های ادبی، فرصت‎های پیش‎رو را با خلق آثار داستان امروز گلستان دنبال کردند و می‎کنند.

این کتاب، دومین اثر از مجموعه داستان‎های ایران است که به‌ همت نشر به‌نگار به چاپ رسیده است.

در این مجموعه، به سه نسل داستان‌نویسی هر استانی پرداخته می‎شود که 2 جلد اول «داستان گلستان» و «داستان اصفهان» نام گرفت.

این ناشر گلستانی گفت: سعی بر آن بوده تا هر کتاب، دائره‎المعارف جامعی از داستان هر استان باشد و گردآورنده هر مجموعه نیز کوشیده تا با انتخاب داستان‎های مختلف که منطبق با استانداردهای داستان‎نویسی است، تنوع سبکی را نیز در سنت داستان‎نویسی هر استان نشان دهد.

علاوه بر آن، هر مجموعه شامل مقدمه‎ای تاریخی و تحلیلی است که در آن اشاره مختصری به تاریخچه و سنت داستان‎نویسی هر شهر شده است.

کامران سلیمانیان‎مقدم، عزیزه کردی، پردیس برزعلی و غلامعلی نسایی از دیگر داستان‌نویسانی هستند که آثارشان در کتاب داستان گلستان به چاپ رسیده است. هر یک از این نویسندگان، نمایندگان طیف‎های مختلف جامعه هستند.

اولین داستان عشق و مرگ پوشکین نام داشته که اثری از شادروان نعمت‎الله قاضی است، این قصه بلندترین داستان این مجموعه نیز به شمار می‎رود.

کتاب «داستان گلستان» در قطع رقعی و در 90 صفحه با تیراژ یک‎هزار نسخه و با قیمت 6 هزار و 800 تومان روانه بازار شده است.

سید حسین میرکاظمی گردآورنده کتاب از داستان‎نویسان برجسته کشور و مدیر انتشارات آژینه بوده که در گرگان زندگی می‎کند، اولین اثر وی در سال 1343 با نام دانش و بینش در روستا منتشر شد؛ کتاب داستان گلستان، بیست و نهمین اثر این نویسنده گرگانی است./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه