شرکت‎های دانش‎بنیان نقش اساسی در اقتصاد مقاومتی ایفا می‎کنند

زرین نامه: رئیس دفتر بنیاد ملی نخبگان گلستان در خصوص اهمیت فناوری در کشور گفت: شرکت‎های دانش‌بنیان نقش اساسی در اقتصاد مقاومتی ایفا می‎کنند.

به گزارش زرین نامه، حسام امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: دهه اول انقلاب، دهه نهضت سوادآموزی، دهه دوم توسعه آموزش عالی، دهه سوم پژوهش و تحقیقات و دهه چهارم توسعه فناوری نام گرفته است.

وی تصریح کرد: امروز گفتمان قالب کشور، هدایتگری مقام معظم رهبری در راستای توسعه فناوری و جبهه امروز ما در مواجهه با دشمنان جبهه علم و فناوری است.

رئیس دفتر بنیاد ملی نخبگان گلستان خاطرنشان کرد: همان‌گونه در هشت سال جنگ تحمیلی ملت ما با ایستادگی و مقاومت به پیروزی دست یافت در این حوزه نیز کشور را از بن‎بست مشکلات نجات خواهیم داد.

سرعت تولید علم ایران 11 برابر سرعت متوسط جهانی است

حسام افزود: شاخص‎ها و آمارها نشان می‎دهد که جمهوری اسلامی در زمینه تولید علم، پیشرفت خوبی دارد و سرعت ما 11 برابر سرعت متوسط جهانی است و در حال حاضر ایران جز 10 کشور برتر جهان در این حوزه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: متأسفانه در زمینه فناوری از جایگاه خوبی برخوردار نیستیم چرا که ثبت اختراع، تعداد شرکت‎های دانش‎بنیان و سهم ما در صادرات محصولات دانش‎بنیان از مولفه‎های عرصه فناوری است و سایر کشورها شتابان رو به رشد هستند.

80 درصد صادرات جهان محصولات دانش‎بنیان است

رئیس دفتر بنیاد ملی نخبگان استان گلستان اظهار داشت: 68 هزار میلیارد دلار صادرات جهانی است که 20 درصد آن صادرات نفت و گاز، محصولات کشاورزی و مابقی مربوط به محصولات دانش‎بنیان است.

حسام با بیان اینکه براساس برنامه پنج ساله قرار است شرکت‎های دانش‎بنیان به 20 هزار در کشور برسد اذعان داشت: در حال حاضر 9 هزار شرکت دانش‎بنیان داریم که 6 هزار شرکت خارج از پارک فناوری و مراکز رشد و به صورت خصوص اداره می‎شود و 3 هزار پارک فناوری فعال است.

رشد پنج برابری ثبت اختراع از سال 1384 تا سال 1388

وی افزود: در زمینه ثبت اختراع در سال 1384 به 6 هزار اختراع نمی‎رسید اما در چهار سال بعد تا سال 1388 به 26 هزار و 198 مخترع رسید و رشد پنج برابری را نشان می‎دهد که روند شتابان است اما با سرعت بیشتری باید حرکت کنیم.

وی از افتتاح غیررسمی پارک علم و فناوری در استان گلستان خبر داد و گفت: با موافقت اصولی رسما کار خود را شروع می کند.

رئیس دفتر بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: استقرار شرکت‎های فناور و دانش‎بنیان نقش اساسی در اقتصاد مقاومتی ایفا می‎کند.

در حوزه فناوری، کشور نیاز به فعالیت‎های جهادی دارد

حسام خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری، کشور نیاز به فعالیت‎های جهادی دارد و نوآوران، دانشگاهیان و بسیجیان به صورت خودجوش و جهادی فعال نقش‎آفرینی کنند.

وی در پایان تصریح کرد: موثرترین ابزار دیپلماسی، ابزار علم و فناوری است و غربی‎ها با استفاده از این ابزار، سیاست و فرهنگ خود را به کشورهای دیگر تحمیل و آنان را به خود وابسته می‎کنند./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه