کشاورزان گلستانی رغبتی برای کاشت محصول کلزا ندارند

زرین نامه: رییس خانه کشاورز استان گلستان با بیان این که کاهش چشمگیر محصول کلزا کشاورزان استان را غافلگیرکرده است، گفت: به دلیل رفتارهای یکجانبه مدیران، کشاورزان گلستانی رغبتی برای کاشت محصول کلزا ندارند.

به گزارش زرین نامه؛ علیقلی ایمانی شامگاه دوشنبه در نشست خبری بررسی مشکلات کشاورزان که در علی آبادکتول برگزار شد، گفت: در راستای سیاست های وزارت جهادکشاورزی و نیازمبرم به روغن و کنجاله درایران کشت دانه های روغنی از جمله کلزا رواج پیدا کرد که نتیجه آن قرارداد 2 برابری کلزا گلستانی ها است.

وی افزود:به علت عدم پیگیری موثر جهاد کشاورزی و بود نظارت مستمر از زمان توزیع بذر و کنترل علف های هرز و بازار فروش کلزا که در انحصار معدود شرکت هایی است، موجب شد تا این شرکت ها برای منافع سرشار خود هرطور که بخواهند تصمیم گرفته و باکشاورزان برخورد کنند.

رییس کشاورز گلستان با اشاره به اینگونه برخوردهای یک طرفه با کشاورزان گفت: این برخورد ها باعث شد تا کشاورزان دلسرد شده و دیگر رغبتی برای کشت محصول کلزا نداشته باشند.

ایمانی تاکیدکرد: دو ، سه سالی است که بذور دانه های روغنی از جمله کلزا دارای مشکلات عدیده ای شده است که در این خصوص کشاورزان به مرجع قضایی هم طرح شکایت کرده اند.

وی گفت: با وجود علف های هرز ، عدم کارایی سموم علف کش کاملا در منطقه برای کشاورزان مسلم شده است که حتی اعتراض کشاورزان در این خصوص با مقاومت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی روبرو شده است.

وی به سطح زیرکشت کلزا اشاره کرد و گفت: سال گذشته بیش از 25 هزار هکتار کلزا در استان کشت شده است که امسال بدلیل اعلام به موقع نرخ جدید تضمینی 1900 تومان این میزان کشت تا دو برابر قرارداد بسته شده است.

وی افزود: پس از عقد قرارداد کشاورزان، در زمینه کلزا، متاسفانه براثر سرمازدگی ، خشکسالی و وجود علف های هرز ، برخی مزارع در همان ابتدا شخم زده شدند و یا برخی هم به علوفه تبدیل شده است.

ایمانی گفت: 35 هزار هکتار دانه روغنی کلزا در استان کشت شده است که پیش بینی برداشت همین مقدار یا کمی بالاتر است.

در ادامه رضا حسینی، یکی از کشاورزان منطقه هم گفت: امروز در زمان برداشت عدم رعایت نرخ های مصوب برای کمباین ها و کامیونها از مشکلاتی است که کشاورزان را رنج می دهد.

وی افزود: دستگاه های متولی تولید و دستگاههای نظارتی در این مورد هیچگونه اقدامی را نکرده اند.

علی دیلمی کشاورز دیگری هم که خود از خسارت دیدگان است گفت: بازار فروشی که در انحصار چند کارخانه روغن کشی داخل استان است تا هر میزان که بخواهند قیمت را کم اعمال می کنند.

وی افزود: افت صددرصدی با لحاظ کردن 10 درصد رطوبت و دو درصد مواد خارجی جای تامل و پیگیری دارد اما آیا کسی هست که دفاع کند؟

دیلمی گفت: عدم پرداخت به موقع وجه کلزا در کنار این همه مشکلات و سهل انگاری ها باعث می شود که عملکرد کلزا چنان کاهش پیداکرده که دیگر کشت کلزا برای کشاورزان از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

رضا خراسانی دیگر کشاورز هم گفت: 2280 کیلو گرم کلزا از 4هکتار برداشت کرده ام که باتحویل آن به کارخانه روغن کشی خاوردشت 88 درصد با 12 درصد بخشودگی و با احتساب کرایه حمل بدهکار هم شده ام.

وی گفت: کارخانه از ما در خصوص اعتراض نکردن تعهد هم گرفته اند، اینجاست که سازمان جهاد کشاورزی گلستان با این همه کارشناس و نیروهای زبده برای چه زمانی باید وارد کار و اراضی کشاورزان زحمتکش شوند تا اینگونه دچار شکست ناشی از بی تدبیریها شوند./مهر

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه