از چانه‌زنی بر سر نرخ پرداختی به بازرسان استاندارد تا اعتراض به بازار هفتگی

زرین نامه: در دیدار صمیمی اصناف گلستان با مسئولان نسبت به مباحث مربوط به بازارچه‌های هفتگی و نظارت شهرداری‌ها بر تاکسی‌های تلفنی بحث و گفت‌وگو شد.

به گزارش زرین نامه؛ عصر امروز اصناف و بازاریان استان گلستان به مناسبت روز اصناف در دیداری صمیمی موضوعات و مباحث گوناگون خود را با مسئولان سازمان‎ها و نهادهای مختلف مطرح کردند.

در این جلسه ابوالفضل ایروانی عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف شهرستان علی آباد کتول پس از بیان مسائل و مشکلات مختلف اصناف و بازاریان در انتقاد یکی از عملکردهای سازمان استاندارد در استان گلستان اظهار داشت: سازمان استاندارد طی بازه زمانی یک ساله از مغازه‌های صنف غذایی بازدید می‌کنند و در این بازدیدها از مغازه‎های مواد غذایی مبالغی را دریافت می‎کنند که موجب اعتراض واحدهای صنفی شده است.

رئیس سازمان صنعت و معدن استان گلستان در واکنش به این سخن گفت: بازدید از مغازه‎های مواد غذایی یک تکلیف قانونی است و ترازوها باید استاندارد شوند.

حسن قوانلو تصریح کرد: ناظرها می‎توانند هر سه ماه بازرسی به عمل آورند که در استان این اتفاق در برخی از مواقع در بازه یک ساله اتفاق می‎افتد و مبلغ دریافتی طی این بازرسی، آن هم در فاصله‎ای یکساله بسیار ناچیز است؛ علاوه بر این برچسب نظارت، اعتماد مشتریان را جلب خواهد کرد از این رو به کسب و کار آن واحد صنفی رونق می‎دهد.

وی متذکر شد: این مبلغ ناچیز است، اما سازمان صنعت و معدن قطعا با رسیدگی‎های مجدانه آن را کنترل خواهد کرد.

محدود کردن بازارهای هفتگی بزرگترین خدمت به کسبه است

در ادامه جلسه ابوالفضل ایروانی به بازارهای هفتگی در سطح استان اشاره کرد و در این باره خاطرنشان کرد: بازارهای هفتگی که در روزهای مختلف هفته در شهرستان‌های سطح استان تشکیل می‎شود، 70 درصد کسبه‎های ضعیف را تحت فشار قرار داده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف علی‌آبادکتول به ارائه راهکاری برای جلوگیری از تبعات منفی بازارچه‎های هفتگی پرداخت و عنوان کرد: بهتر است این نوع بازار تنها در یک روز هفته به صورت مشترک در شهرستان‎ها برگزار شود تا هم مردم متقاضی بتوانند از آن خرید کنند، هم کسبه ضعیف ضرر نکنند و هم برخی سودجویان از این نوع بازار سوءاستفاده نکنند.

بازارچه هفتگی در حال حاضر ضرورت چندانی ندارد

رئیس اتاق اصناف استان گلستان نیز در رابطه با این موضوع بیان داشت: فلسفه این نوع بازار مربوط به 50 سال گذشته است؛ یعنی زمانی که روستاها با شهر فاصله زیادی داشتند و معمولا در فاصله‎های دور از هم به شهر می‎آمدند.

حسین خلیلی تاکید کرد: در زمان حاضر که روستاها به شهر نزدیک شدند و دسترسی مردم روستا به بازارهای شهر در هر روز از هفته امکان‌پذیر است، وجود بازارهای هفتگی ضرورت چندانی ندارد.

در پایان جلسه رئیس سازمان صنعت و معدن استان گلستان اظهار داشت: بازارهای هفتگی در خیلی از کشورها وجود دارد، ولی معمولا در روزهای تعطیل برگزار می‎شود، از این رو پیشنهاد تشکیل این بازار در یک روز از هفته با احصای دلایل در کمیسیون نظارت استان بررسی خواهد شد و سعی خواهد شد که این مشکل برطرف شود./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه