مسافران تابستانی سواحل شمالی کشور بخوانند

زرین نامه: رییس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر از خبرنگاران، دبیران و سردبیران رسانه های جمعی خواست با یک اطلاع رسانی منسجم و بشردوستانه، مخاطرات شنا در دریای خزر را به مسافران تابستانی سواحل دریای خزر یادآوری کنند.

به گزارش زرین نامه؛ پیرحسین کولیوند افزود: طبق اطلاعات جمع آوری شده از سوی گروه های امداد ونجات دریایی این سازمان، مشخص شده که آشنا نبودن مسافران تابستانی استان های شمالی کشور از وضعیت ساحل، رژیم موج، جریان های شکافنده، مناطق ساحلی و نیز ناآشنایی با فنون برخورد با غریق در امواج و مناطق عمیق دریا، از دلایل غرق شدن شناگران و گردشگران تابستانی در دریای خزر است.

وی گفت: با توجه به موقعیت استان های شمالی کشوری و دارا بودن بیش از ۷۸۰ کیلومتر نوار ساحلی در استان های مازندران، گیلان و گلستان و به رغم همه کوشش هایی که به منظور کاهش غریق در دریای خزر از طریق بهبود کیفیت ایمنی شناورها و ارتقا سطح آموزشی خدمه ناوگان دریای و برگزاری طرح های مختلف کاهش غریق صورت پذیرفته است، متاسفانه به دلیل کمبود مراکز اصلی و فرعی امداد و نجات دریایی، هرساله با حوادث گوناگونی مواجه می شویم.

رییس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: این حوادث در برخی موارد منجر به مرگ هموطنان، مسافران و خدمه قایق های تندرو، تفریحی و گردشگران تابستانی ناآشنا با مخاطرات دریای خزر در استان های شمالی شده است.

کولیوند یادآور شد: طبق تصمیماتی که در شورای اجتماعی کشور برای بررسی و ساماندهی سواحل سه استان شمالی کشور اتخاذ شد، مقرر شد که اعضای این شورا و نمایندگان دستگاه های مختلف با همکاری یکدیگر در تابستان امسال فضای مطلوبی را در سواحل دریای خزر ایجاد کنند تا مردم بتوانند با امنیت خاطر، رفاه نسبی و شرایط مطلوب، اوقات فراغت خود را در این سواحل بگذرانند.

وی توضیح داد: در این خدمات رسانی ملی که به منظور کاهش غریق در دریای خزر در دستور کار اعضای شورای اجتماعی کشور قرار گرفته است، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز همگام و هماهنگ با اعضای این شورا برنامه های امدادی و حمایتی از شناگران مضطر و درخواست کنندگان کمک اضطراری در سواحل خزر را در دستور کار خود قرار داده است.

رییس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر افزود: اکنون با برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی این سازمان، نیروهای امدادی مستقر در پست های امداد و نجات دریایی و ساحلی استان های شمالی کشور بمنظور کنترل و نظارت بر مصدومان حوادث و سوانح دریایی، شناورهای آسیب دیده، برقراری ارتباط و انجام هماهنگی های لازم با افراد گرفتار و شناورهای حادثه دیده در دریا، آموزش های تخصصی لازم را فراگرفته اند.

کولیوند تصریح کرد، ارائه کمک های اولیه پزشکی، نقل و انتقال افراد سانحه دیده از روی شناورهای سانحه دیده با بالگردهای امدادی و بهره گیری از امکانات و تجهیزات موجود، همکاری با سایر دستگاه های ذیربط در امر امدادرسانی و جستجو و نجات در دریا از قبیل ناجیان غریق در زمان اعلام وضعیت های اضطراری در دریای خزر از جمله وظایف تعریف شده این گروه های عملیاتی است.

رییس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر از هموطنان بویژه مسافران تابستانی استان های شمالی کشور خواست، در صورت قرار گرفتن در وضعیت های اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث و سوانح رخ داده در محیط های آبی و دریایی با شماره ۱۱۲ مرکز پاسخگویی فوری به انواع حوادث سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تماس بگیرند./ایرنا

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه