دلایل شلوغی صفوف خبازی ها و کمبود نان در علی آبادکتول+ اقدامات مسئولین

زرین نامه: به دنبال آغاز فصل کشاورزی و فصل دروی گندم ها، شهرستان علی آبادکتول در روزهای اخیر با شلوغی یکباره صفوف و کمبود نان مواجه شد که در این گزارش به بررسی موضوع و اقدامات مسئولین برای رفع آن پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ مردم شهرستان علی آبادکتول در روزهای اخیر هنگامی که برای تهیه نان به نانوایی ها مراجعه می کردند که با کمبود نان و شلوغی نامعمول صف های نان مواجه می شدند که این مساله نارضایتی هایی را نیز از سوی آنها به دنبال داشت.

تعدادی از نانوایان شهرستان در گفتگو با خبرنگار ما آغاز فصل کشاورزی و به دنبال آن افزایش مصرف نان در منطقه و کمبود سهمیه آرد نانوایی ها، و برخی از مردم نیز فروش نان به تعداد نامحدود به برخی از سوپرمارکت ها و دست فروشان را از دلایل شلوغی صفوف و کمبود نان در خبازی ها عنوان کرده اند.

به دنبال پیگیری این مساله، رییس تعاونی خبازان شهرستان علی آبادکتول نیز در گفتگو با خبرنگار زرین نامه یکی از دلایل وقوع این اتفاق را ایجاد اختلاف قیمت آرد بین خبازی ها (با مبلغ 24 هزار و 600 تومان) و آرد آزاد (با مبلغ حدوداً 55 هزار تومان) عنوان کرد و گفت: این اختلاف قیمت فروش پنهان آرد توسط عده ای از خبازان را به دنبال داشت که در راستای کنترل و پیشگیری از فروش غیر قانونی آرد نانوایی ها، از تاریخ 25 خردادماه اتحادیه خبازان به همراه بازرسین مربوطه به طور جدی شمارش آرد واحدهای خبازی را آغاز کرده است.

سید مسلم حسینی همچنین با تشریح سایر دلایل وقوع این اتفاق در سطح شهرستان اظهار کرد: در 20 الی 25 روز گذشته، آرد آزاد 18 درصد در کارخانجات با قیمت 34 الی 36 هزارتومان و آرد سنول 38 الی 42 هزار تومان به فروش می رسید و تعدادی از خبازان که دغدغه حفظ مشتریان خود را داشتند، علاوه بر پخت سهمیه خود، از آرد آزاد و حتی آرد سنول استفاده می کردند اما در حال حاضر به سبب افزایش قیمت آرد سنول به 55 تا 65 هزار تومان، خرید این آرد برای خبازان مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه داد: به دنبال کاهش مصرف آرد و نان در زمان آزاد سازی قیمت نان، اکثر نانوایی ها پخت خود را به 2 الی 4 کیسه کاهش داده و برخی از واحدها نیز تعطیل شد، همچنین بیشتر خبازی ها کارگران خود را که در آن زمان دچار مشکلات کارگری - کارفرمایی شده بود، اخراج و واحد خبازی خود را تا کنون به تنهایی یا با همکاری همسر خود اداره می کنند که این مساله باعث شد کارهای پخت نان به کندی پیش رفته و صفوف نان شلوغ شود.

حسینی افزود: این خبازان که به دلیل نداشتن کارگر به تعداد کافی، صفوف نان واحد خبازیشان شلوغ می شود، در بازرسی ها دلیل این شلوغی را کمبود سهمیه آرد عنوان می کنند اما وقتی سهمیه آن ها هم افزایش دادیم، به دلیل نداشتن کارگر به تعداد کافی، توان پخت همه ی سهمیه خود را نداشته و آن را به صورت آزاد می فروشند.

رییس تعاونی خبازان شهرستان یادآور شد: 10 واحد خبازی علی آبادکتول به صورت زن و شوهر، 18 واحد 2 نفره، 4 واحد تک نفره، 18 واحد 3 نفره فعالیت می کنند و تنها 17 واحد در خبازی خود، به تعداد کافی کارگر دارند.

روح الله شکی مسئول تعزیرات آرد و نان فرمانداری شهرستان علی آبادکتول نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به دنبال شلوغی صفوف نان و ایجاد اختلال در روند تامین نان مردم، به دستور فرماندار اکیپ ویژه بازرسی هر روزه بر روند فعالیت نانوایی های سطح شهرستان نظارت و با متخلفین برخورد می کند که این بازرسی ها تا آغاز ماه مبارک رمضان و بازگشت شرایط تامین نان به حالت عادی ادامه دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 200 کیسه آرد به سهمیه نانوایی ها افزوده و دستور پخت نان به تعداد کافی به نانوایی هایی که در روزهای اخیر با شلوغی صفوف و عدم تامین نان برای مشتریان خود مواجه بوده اند، اعلام شده است.

به گزارش زرین نامه؛ در بازدیدی که عصر امروز (چهارشنبه) از تعدادی نانوایی های سطح شهرستان انجام شد، رضایت نسبی مردم در تامین نان نشان می دهد، خوشبختانه درصد زیادی از این مشکل رفع شده است.

البته گفتنی است، فروش نان که در پایان هر روز و به تعداد زیاد در میدان ولایت و میدان شهدای شهر علی آبادکتول و برخی سوپرمارکت ها به فروش می رسد نیز با توجه به مشکلات بهداشتی احتمالی، نیازمند بررسی و اقدام جدی از سوی مسئولین ذیربط باشد.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه