تهیه چیپس و پفک کودک برایمان مهمتر است تا مهندسی فکر او!

زرین نامه: اگر پدر و مادر و اطرافیان کودک اهل تفکر و تعقل و تعمق باشند، این مساله ناخودآگاه به او نیز منتقل می شود و به سمت تفکر علمی و عقلانی پیش رفته و هم علمی می شود و هم فیلاسوفیکال.

به گزارش زرین نامه؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی، رییس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که برای آموزش تفکر و فلسفه به کودک چه روش های آموزشی را می توان در پیش گرفت تا ذهن او فلسفی و پرسشگر رشد کند، اظهار کرد: این موضوع بستگی به روش مربی و به ویژه پدر و مادر و اطرافیان کودک دارد که البته امر بسیار دشواری است.

وی ادامه داد: با توجه به دغدغه های روزمره ای که برای والدین وجود دارد و ناخودآگاه آنها درگیر مسائل معیشت می شوند، از این قبیل مسائل غافل شده و کمتر به آن توجه دارند و برای این مساله ابتدا خود باید آموزش ببینند.

مدیر سابق گروه فلسفه دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر پدر و مادر و اطرافیان کودک اهل تفکر و تعقل و تعمق باشند، این مساله ناخودآگاه به او نیز منتقل می شود و به سمت تفکر علمی و عقلانی پیش رفته و هم علمی می شود و هم فیلاسوفیکال.

وی ابراز کرد: اگر به کودک یاد بدهیم هر حرکتی که اتفاق می افتد پشت سر آن علتی دارد، به طور مثال وقتی توپی به توپ دیگر می خورد آن را جا به جا می کند، یا وقتی زور بیشتری به جسمی وارد کند، آن جسم حرکت بیشتری دارد یا اجسام به دلیل وارد کردن انرژی بر آنها جا به جا می شوند، یا اینکه جسمی را حرکت دهیم و در لحظه آن را متوقف کرده و علت توقف را از کودک جویا شویم، او را فیلسوف و آشنا با تفکر عقلانی و استدلالی بار آورده ایم.

رییس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) عنوان کرد: وقتی کودک با این قبیل مسائل آشنا شود، ذهن او جستجوگر شده و برای هر اتفاقی که پیرامون او به وقوع می پیوندد، به دنبال علت می گردد و می خواهد بداند علت به وجود آمدن فلان پدیده چیست و از کجا آمده و در واقع به سراغ تحلیل یک حادثه رفته و به علت و علت ها می رسد.

وی بیان کرد: وقتی این اتفاق افتاد، این پروسه بر روحیه کودک تاثیر گذاشته و در بزرگسالی نیز می تواند نظریه های جدید ارائه دهد؛ در غیر این صورت فردی که اهل تفکر و تعقل و تحلیل نباشد، نمی تواند نظریه پرداز هم شود.

حجت الاسلام احمدی تاکید کرد: اما متاسفانه امروز به دلایل یاد شده والدین کمتر فرصت برای چنین مسائلی می گذارند و عموما اغلب پدر و مادرها به فکر گذران زندگی و درگیری های آن هستند.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: در این راستا نقش رسانه های بسیار مهم است، رسانه ها به جای تبلیغ انواع پفک و چیپس و بستنی، باید به تبلیغ این مقوله پرداخته و ذهن والدین را درگیر این مساله کنند و از سوی دیگر آموزش و پرورش و دانشگاه ها و نهادهای آموزشی و صدا و سیما برای این کار برنامه ریزی کرده و به مردم یاد بدهند عاقلانه و فلسفی بیندیشند و آن را به فرزندان خود انتقال دهند.

وی یادآور شد: اگر این اتفاق افتاد و والدین یاد بگیرند برای کودک دغدغه های فلسفی بسازند و برای هر مساله ای علامت سوال مقابل فکر کودک بگذارند، قطعا کودک با ذهن فلسفی رشد خواهد کرد و از از نتایج آن در جوانی نیز بهره می برد.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه