گوشی های دزدی در جیب کیست؟!

زرین نامه: شاید بارها در خیابان ها و کوچه ها با این صحنه روبرو شده باشید که موتور سواری کیفی را می قاپد یا گوشی فردی را از دستش می زند. حالا فکر کنید آن شخص خود شما باشید که در حال شنیدن خبری خوش مثلا خبر عروسی بهترین دوستتان یا شنیدن خبری بد و نا خوشایند مثل از دست دادن بهترین عزیزتان باشید...

به گزارش زرین نامه؛ شاید بارها در خیابان ها و کوچه ها با این صحنه روبرو شده باشید که موتور سواری کیفی را می قاپد یا گوشی فردی را از دستش می زند.

حالا فکر کنید آن شخص خود شما باشید که در حال شنیدن خبری خوش مثلا خبر عروسی بهترین دوستتان یا شنیدن خبری بد و نا خوشایند مثل از دست دادن بهترین عزیزتان باشید (که امیدواریم هیچ وقت چنین خبری را هرگز نشنوید چه رو در رو و چه در پشت تلفن و هزاران متر آن طرف تر) و ناگهان فردی بیاید و ضربه ای بر سر شما بزند و تلفن شما را از دستتان بقاپد.

اگر از این که خبر خوش یا ناگوار نصف و نیمه به سمع شما رسیده است صرف نظر کنیم باید دید که چه به روز آن کسی خواهد آمد که هزاران متر آن طرف تر شنونده زد و خورد و های و هوهای صاحب گوشی برای پس گرفتن آن بوده است.

از تمام این ها هم که بگذریم به حمدالله با وجود این که تمامی گوشی هایی که این روزها در دست کوچک و بزرگ دیده می شود همه از امکانات پیش پا افتاده ای مثل دوربین 2 مگاپیکسل گرفته تا امکانات مدرن تری مثل وایبر، لاین، وی چت، اینستگرام، فیسبوک و.. برخوردار است بعد از سرقت گوشی تمامی عکس ها و شماره های تلفن دوستان و آشنایان و رمز و محتوایات شبکه های اجتماعی به دست جناب آقای دزد خواهد افتاد.

با وجود این که تنها کاری که می توانید برای جلوگیری از سوء استفاده از سیم کارت و شماره شخصی خود انجام دهید در درجه اول این است که سریعا به نزدیکترین مرکز مخابراتی یا نمایندگی های اپراتور سیم کارت مراجعه کنید و اقدام به سوزاندن سیم کارت کنید.

بعد از انجام بروکراسی های اداری سیم کارت شما سوزانده می شود و سیم کارتی دیگر در اختیار شما قرار می گیرد.

اما شاید قبل از تصمیم گیری برای سوزاندن آن یک طرفه کردن سیم کارت راه بهتری باشد چرا که علاوه بر این که می توان از سوء استفاده احتمالی جلوگیری کرد می توان با شخصی که تلفن را دزدیده یا در صورت خوش شانس بودن گوشی را پیدا کرده تماس گرفت و با دادن وعده اندکی شیرینی به طرف مقابل گوشی را تحویل گرفت که البته این امکان یک طرفه کردن سیم کارت گویا برای همه اپراتورها در ایران وجود ندارد یا شاید سودی به حال شرکت ها ندارد و کار خود را با سوزاندن سیم کارت راحت تر می کنند.

اما تنها سوزاندن سیم کارت دردی را از مال باخته دوا نمی کند. برای این که امیدوار به پس گرفتن گوشی و محتویات آن باشد باید هفت خان رستم را پشت سر بگذارد.

برای فهمیدن این مراحل با یکی از دفاتر خدمات امور مشترکین تماس گرفتیم و در پی این تماس متوجه شدیم که برای یافتن گوشی مفقوده باید در اولین اقدام با در دست داشتن سریال گوشی و کارتن آن به کلانتری منطقه ای که گوشی شما گم شده یا دزدیده شده و بعد از آن به دادسرا مراجعه کنید در ادامه کلانتری هم به شما 3 نامه می دهد که این نامه ها یا شکایت نامه ها را باید به دفاتر خدماتی سه اپراتور (همراه اول، ایرانسل و تالیا) تحویل دهید. این 3 اپراتور شکایت ما را به مدت 1 ماه فعال می کنند تا اگر زمانی فردی سیم کارتی از یکی از این 3 اپراتور را در گوشی شما فعال کرد گوشی شما رد یابی شود.

البته تکنولوژی می تواند در موارد هم کمکی برای یافتن گوشی گم شده شما باشد. مثلا نصب برنامه های ضد سرقت هم می تواند دری برای یافتن گوشی هوشمندتان باز کند.

با نصب چنین برنامه ای بر روی گوشی هوشمند خود هر زمانی که سیم کارت دیگری در گوشی شما گذاشته شود و تلفن روشن شود شماره سیم کارتی که در گوشی شما فعال شده است را به شما اطلاع می دهد. راه های ایمنی دیگر هم از جمله گذاشتن رمز و پین کد برای گوشی و فایل های تلفن همراه وجود دارد که می تواند اندکی جناب دزد را به زحمت بیاندازد اما همان طور که این راه ها برای مقابله با جناب دزد ساخته می شود راهی هم برای دور زدنش وجود دارد که با فلش کردن گوشی تمامی کدها و رمزها را هم می شود باز کرد.

اما هدف ما از نوشتن این گزارش نشان دادن راهی برای پیدا کردن گوشی مفقوده نیست بلکه یافتن پاسخی به این سوال است که آیا کسی هم از این طریق گوشی مفقوده اش را یافته است؟

برای یافتن پاسخ این سوال به سراغ دو نفر از کسانی که در حوالی ما با این مشکل دست و پنجه نرم کرده اند رفتیم و در مصاحبتی کوتاه با آنها به یک نتیجه واحد رسیدیم که هر دوی آنها برای یافتن گوشیشان مراحل فوق را گذرانده اند ولی در آخر چیزی دستشان را نگرفته و گوشیشان با محتویاتش به باد رفته است.

مهسا یکی از همین دو نفر با گلایه از قانون پیگیری گوشی همراه این گونه می گوید: "بعد از این که برای گزارش دزدیده شدن گوشی به کلانتری مراجعه کردم تنها چیزی که دست مرا گرفت یک کاغذ بود که آن را هم باید به سه اپراتور تلفن همراه می بردم تا درخواستم برای پیگیری گوشی فعال شود. جالب تر این که به من گفته شد که این درخواست فقط به مدت یک ماه برای شما فعال است و اگر در این یک ماه پیدا نشد در صورت تمایل باید مجددا برای فعال سازی آن اقدام کنی."

علی نیز با اشاره به پشت سر گذاشتن این مراحل می گوید: "بعد از کاغذ بازی به این نتیجه می رسی که از خیر گوشی و هر چه که داشته ای بگذری چون از اول تا آخر چیزی که به شما گفته می شود همین است.وسلام."

براساس آمارهای سال 90 بطور متوسط بين 900 تا 1000 نامه در روز در کل کشور به کل اپراتورها داده مي‌شود و ظاهرا حدود 75درصد از سريال گوشي‌ها درمجموع اپراتورهاي همراه اول و ايرانسل و تاليا شناسايي مي‌شوند. اما با توجه به این آمار روزانه بر تعداد گوشی هایی که به سرقت می روند افزوده می شوند می توان به صراحت گفت که بیش از نیمی از گوشی های سرقتی بعد از تغییر شماره سریال به فروش می رسند.

اما با وجود این که بیشتر از نصف افرادی که بعد از یک بار درخواست برای پیگیری دیگر به سراغش گوشی های دزدیه شده خود نمی روند کار فروشندگان این دست گوشی ها را هم راحت کرده است. اما با این تفاسیر دلیل عمده این که دیگر کسی پیگیر پیدا کردن گوشی خود نمی شود شاید بی اهمیت بودن این تقاضا برای مسئولان زیربط است که پیدا کردن اموال مردم نه نفعی برایشان دارد و نه مسئولیتی در قبال این گونه مسائل!/شفاف

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه