اختتامیه جشنواره ادبیات داستانی سطرهای ناتمام در علی آباد کتول برگزار شد

زرین نامه: اختتامیه جشنواره استانی ادبیات داستانی بسیج با عنوان سطرهای ناتمام امروز در سالن همایش های اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان علی آباد کتول با حضور مسئولین شهرستانی و هنرمندان داستان نویس برگزار شد.

به گزارش زرین نامه، علیرضا ابراهیمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان علی آباد کتول در گفتگو با خبرنگار ما گفت: جشنواره استانی ادبیات داستانی بسیج با موضوعات آرمان ها، ارزش ها و هویت اسلامی و ایرانی ، مقاومت و بیداری اسلامی، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی با همکاری سازمان بسیج هنرمندان استان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان علی آباد کتول برگزار شد.

ابراهیمی اظهار داشت: هدف این جشنواره آشنایی مردم با ارزش های ملی، شعار سال، سمت و سو دادن به آثار ادبی و رشد قوه تخیل و ادبیات داستانی، باورها و اعتقادات بومی و محلی برگزار شد.

وی در ادامه تشریح کرد: از تعداد 144 اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، 121 اثر به بخش داوری راه یافت که توسط هیات داوران در سه گروه سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در قالب داستانک، داستان کوتاه و بلند، داوری و نفرات برتر را اعلام شدند.

ابراهیمی در خصوص چگونگی برگزاری این جشنواره بیان داشت: دوم اردیبهشت امسال در بازدید رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان گلستان از شهرستان علی آباد کتول پیشنهاد برگزاری جشنواره ادبیات داستانی بسیج با عنوان سطرهای ناتمام  به شهرستان علی آباد کتول داده شد و در بیست خرداد فراخوان جشنواره به سراسر شهرستان های استان ارسال و 30 مرداد داوری آثار انجام شد.

 علی حافظی داور جشنواره در قرائت بیانیه داوران اظهار داشت:  امیدواریم بتوانیم گام های خوب و مثبتی را در این جشنواره برداریم و بتوانیم سطح علمی و فرهنگ و هنر را در جامعه خود بالا برده و به جایگاه بهتر در این زمینه دست پیدا کنیم. 

وی ادامه داد: جایزه سطرهای ناتمام فرصتی شد تا آثار نوآمدگان قصه استان را مورد مرور و بررسی قرار دهیم.

داور جشنواره استانی ادبیات داستانی بسیج ابراز داشت: روزگاری «شهرزاد قصه‌گو» برای رهایی از امر مختوم قدرت و تن ندادن به استیلای مرگ از قصه مضلمه ای ساخت تا روح فرهنگی و والای انسانی به فراموشی سپرده نشود.

وی بیان داشت: جایزه داستان سطرهای ناتمام به معنی اخص کلمه فرصت بود، هم برای نوآمدگان قصه نویس تا با متر و معیاری کارشناسی آثارشان را به سنجش بگذارند و هم فرصتی بود برای هیات داوران تا بتوانند تاملی بهنگام در قصه داشته باشند و به لحاظ سیر تتوری قصه نویسی استان را مورد مطالعه قرار دهند. آنچه مشهود و جای تامل دارد، اسلوب قصه نویسی است، البته هیات داوران چون پادشاهانی به تخت و تاج خود نگاه می کردند، به اسلوب قصه نویسی نگاه   نمی کنند. خلاقیت ور ساختگی و تخیل شاخصه های مهمی برای خلق اثر هنری است. اما اسلوب و ساختارها می تواند چون چراغ دانایی که شب تیره ناآگاهی را روشن می دارد، فراروی نویسنده قرار گیرد تا به بهترین نحو قصه را به فرجام رساند و به قول بزرگی، استفاده آگاهانه از ناخودآگاه کار ظریف هنرمند است.

مفاهیمی چون جنگ، صلح، خیر، شر و ... به ذات حامل معنا و در خور تعمق دارد، اما قصه نویسی نباید مغرور و شهید مفاهیم شود که مخاطب را از لذت قصه شنیدن محروم کند.

شهرزاد به طریقی راهی تلخکامی انسان معاصر خویش بود، نویسنده نمی تواند رنج ها و دردهای معاصر خود را نادیده بگیرد.

جنگ یکی از تلخکامی های جانکاه بشری است، پس می طلبد نویسنده به ظرافت ها توجه کند، جنگ با انسان چه می کند، جنگ جریق است و نابود کننده ی ارزش ها و صلح انسانی .

اما در آثار رسیده جهت داوری اینبار چیزی یا چیزهایی کم بود. تصویری از انسان تک افتاده معاصر جنگ زده، مصائبی که بر او رفته دیده نشد. جنگ قهرمان می خواهد اما قهرمان پردازی صرف تنها به کار سینمای عامیانه می آید. داستان و قصه بازتاب  روح تنهای بشری است.

هیات داوران در بخش داستان بلند و رمان که سرچشمه اصلی داستان نویسی است هیچ اثری را به عنوان اثر برگزیده حائز رتبه ندانست. اما نویسندگانی که در این حوزه فعالیت می کنند تقدیر و تشکر ویژه دارد.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه