نگاه ویزیتوری برخی مسئولان گلستان به خبرنگاران

زرین نامه: ساعت 9 صبح با رئیس یک اداره قرار مصاحبه دارد. دوربین، ضبط صوت خبرنگاری و سررسیدش را برمی‎دارد و قبل از ساعت 9 در دفتر آقای رئیس حضور پیدا می‎کند.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ با وجود اینکه قرار مصاحبه ساعت 9 است ولی آقای رئیس با یکی از اعضای شورای شهر جلسه دارد نیم ساعت گذشته ولی جلسه هنوز تمام نشده است. خودش را با روزنامه‎ها و هفته‎نامه‎هایی که روی میز عسلی دفتر ولو شده‎اند، سرگرم می‎کند.

ساعت از 10 گذشته است از مسئول دفتر می‎خواهد که یک بار دیگر قرار مصاحبه را به رئیس گوشزد کند. مسئول دفتر با اکراه وارد اطاق رئیس می‎شود و بعد از چند لحظه برمی‎گردد و می‎گوید: «آقای رئیس فرمودند ممکن است علاف شوید سوالات‌تان را تحویل بنده بدهید تا ایشان سر فرصت جواب بدهند!»

این ماجرا و ماجراهایی از این دست، قصه پر غصه خبرنگارانی است که برای چند دقیقه مصاحبه با یک مسئول شهرستانی یا استانی باید از هفت خوان رستم بگذرند و ساعت‎ها معطل بمانند.

جالب اینجاست که این نوع برخورد با خبرنگاران ربطی به دولت جدید و دولت‎های گذشته ندارد و متاسفانه بسیاری از مسئولان حال و گذشته به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و یا حتی از روی کم آگاهی نسبت به مقوله اطلاع‎رسانی و رسالت این قشر زحمتکش، نگاه شایسته و قابل احترامی به خبرنگاران ندارند و گاها با آنان رفتار «ویزیتوری» داشته و به بهانه‎های واهی از مصاحبه سر باز می‎زنند!

در صورتی که اخبار، یادداشت‎ها، مقالات، گزارشات خبری که مسئولان محترم همه روزه در جراید، خبرگزاری‎ها و سایت‎ها مطالعه می‎کنند و بعضا در جلسات و سخنرانی‎هایشان به آنها استناد می‎کنند، ماحصل کار و تلاش شبانه‎روزی و طاقت فرسای همین خبرنگاران و نویسندگانی است که برای تهیه یک خبر یا گزارش در شهر خودشان باید هر نوع برخوردی را تحمل کنند و ساعت‎ها در انتظار بمانند.

تجلیل فقط در روز خبرنگار

هنوز تا روز خبرنگار یک ماهی باقیمانده است و شاید مثل هر سال نوشتن از روز خبرنگار، مشکلات و مصائب پیش روی این جماعت زود باشد.

چرا که در طول این سال‎ها تجلیل از خبرنگاران تنها در این روز صورت گرفته است و بر اساس رسم دیرینه تعدادی از خبرنگاران در این روز بخشی از مشکلات را بازگو کردند و نوشتند؛

مسئولان هم طبق سنت حسنه همیشگی، شنیدند و تائید کردند و وعده دادند و در سال بعد همین سناریو تکرار شد و یا مسئولان جای خود را به دیگری سپردند و از وعده‎های داده شده اظهار بی‎اطلاعی کردند!

شاید حرمت قلم و دوربین خبرنگار را در طول سال نگه داشتن به مراتب خوش‎تر و گواراتر از دادن وعده‎های رنگارنگ و اعطای یک کارت اعتباری یا صرف یک افطاری یا یک وعده شام و ناهار باشد.

شاید برگزاری یک جشنواره استانی مطبوعات و انتخاب چند خبرنگار به عنوان خبرنگار برتر و اعطای یک جلد کتاب و یک تندیس یادگاری بسیار خوش‎تر از تعریف و تمجیدهای کلیشه‎ای در روز خبرنگار باشد. شاید تلاش برای ارتقا سطح خبرنگاری در استان زیبنده‎تر از وعده‎های همیشگی و تکراری باشد.

خبرنگاری یک شغل فانتزی نیست!

متأسفانه نگاه بسیاری سازمان‎ها و نهادها که خدمات اجتماعی ارائه می‌دهند، به مشاغل سخت‌، یک نگاه مکانیکی و سخت‌افزاری است؛ یعنی در تعریف مشاغل سخت یک شرایط ویژه و طاقت‎فرسا نظیر کار در شرایط آب و هوایی سخت، کار با مواد شیمیایی یا وسایل خطرناک را در نظر می‎گیرند در حالی که بسیاری از مشاغل که دارای ظاهر اطو کشیده و با کلاسی هستند، در باطن یک شغل سخت و زیان‌آور هستند.

خبرنگاری یکی از مشاغلی است که در ظاهر آراسته و شیک است ولی در عمل یکی از سخت‎ترین مشاغل دنیا است.

کار فراوان، استرس و اضطراب بالا، نیاز به سرعت عمل در انتقال مطالب، وقت‎گیر بودن، دستمزد پائین، برخوردهای غیرحرفه‎ای، عدم آشنایی افراد با رسالت خبرنگار، گستره بالای حیطه کار، مخاطرات جسمی و روحی و ... از ویژگی‎ها و شاخصه‎های حرفه پرخطر خبرنگاری است که آن را در زمره یکی از سخت‎ترین مشاغل قرار داده است.

دردمندانه‎تر اینکه سازمان تامین اجتماعی نیز خبرنگاری را شغل سخت و زیان‌آور نمی‌داند و از نظر این سازمان کماکان مشاغلی سخت و زیان‎آور محسوب می‎شوند که به نوعی دارای خطرات سخت‎افزاری باشند.

نگاه مسئولان به خبرنگاران

شاید برای عده‌ای که همواره خبرنگاران را در رسانه ملی و در نشست‎های خبری پشت میزهایی که با آب معدنی و پیش دستی‎های پر از میوه تزئین شده‎اند، دیده‎اند این باور به وجود بیاید که در همه جای کشور با خبرنگاران چنین برخوردی می‎شود و خبرنگاران دارای اجر و قرب فراوانی هستند.

غافل از اینکه در بسیاری از شهرها مسئولان به خبرنگاران نگاه حرفه‎ای ندارند و حتی در برخی موارد ( علی‎الخصوص شهرهای کوچک‎تر) از مصاحبه و تماس با خبرنگاران ابا دارند!

در واقع هنوز برای برخی مسئولان اهمیت و جایگاه اطلاع‎رسانی، چندان آشکار نشده است که از مصاحبه و اظهار شرح فعالیت‎ها و اقدامات‌شان طفره می‎روند.

هرچند هستند مسئولانی که در نهایت ادب و احترام با خبرنگاران برخورد می‎کنند و همواره پذیرای آن با روی گشاده هستند، ولی روی سخن با افرادی است که حرمت قلم و شان خبرنگاران را حفظ نمی‎کنند و از مصاحبه و اطلاع‎رسانی گریزانند ولی از سویی انتظار نشر و پراکندن به موقع اخبار و گزارش اداره متبوع شان را نیز دارند! حکایت کسی که در بانک حسابی باز نکرده ولی انتظار برنده شدن جایزه در قرعه کشی بانک دارد!

تجلیل از جایگاه خبرنگاری به جای خبرنگاران

آن چه مسلم است این است که جایگاه خبرنگاری در کشور هنوز آن چنان که باید تعریف نشده و رسالت خبرنگاران بر همگان آشکار نیست. بی‎شک اگر ارزش و جایگاه واقعی خبرنگاری و اهمیت خبر و خبررسانی شفاف در جامعه نهادینه شود، قطع به یقین بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

گسترش فرهنگ عمومی جامعه، آگاهی‎بخشی و جلوگیری از بروز جرم و بزه، گسترش فرهنگ صرفه‎جویی و اصلاح الگوی مصرف و بی‎شمار خدمات و توقعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی دیگر را می‎توان از رسانه‎های مختلف دیداری و شنیداری مطالبه کرد.

لذا ضمن تشکر از جناب آقای منتظری که هشت سال در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان فعالیت کردند، از مسئولان جدید اداره کل ارشاد اسلامی گلستان تقاضامندیم نسبت به احیای رسالت خبرنگاری و بازشناسی اهمیت اطلاع‎رسانی شفاف و به موقع در استان تلاش کنند.

بدون شک یکی از مشکلات اساسی خبرنگاران، آشنا نبودن مسئولان روابط عمومی و روسای دفاتر مسئولان ادارات به وظایف خبرنگاران و اهمیت و جایگاه اطلاع‎رسانی است تا جایی که در بسیاری شهرها مسئولان روابط عمومی ادارات از تعداد خبرنگاران و حتی وجود آنها اظهار بی‎اطلاعی می‎کنند!

شاید برگزاری یک یا جلسه با روابط عمومی ادارات و سازمان‎ها و توجیه ایشان در نحوه برخورد با خبرنگاران و آگاهی بخشی در خصوص رسالت خبرنگاران و لزوم همکاری (حتی در سطح پائین) در بالا رفتن کیفیت اخبار منتشره و گزارش وقایع، پیشرفت‎ها و دستاوردهای استان موثر باشد.

برگزاری دوره‎های مختلف خبرنگاری از دیگر دغدغه‎های خبرنگاران است. به نحوی که از مهر سال گذشته تاکنون هیچ دوره‎ای برگزار نشده است. برگزاری جشنواره استانی مطبوعات از دیگر خواسته‎های خبرنگاران است و حداقل بازخورد آن یک جا جمع شدن خبرنگاران در روزی به جز روز خبرنگار است.

گوشزد به روسای ادارات شهرستان‎ها که افرادی با عنوان خبرنگار در این شهرها فعال هستند و حداقل برای کلاس کار اداره خودشان هم که شده سالی یک بار نشست خبری برگزار کنند و در نهایت تلاش در جهت بهبود معیشت خبرنگاران و حذف «نگاه به این حرفه مقدس به عنوان شغل دوم» نیز از منتظرانه‎های شیرین و گوارای خبرنگاران استان است.

خبرنگار افتخاری زرین نامه؛ وحید حاج سعیدی