«مدیری که چرت می‌زند، فوتبالیستی که شیشه می‌کشد!»

زرین نامه: گزارشی تکان دهنده از اعتیاد برخی بازیکنان و مدیران باشگاه های لیگ برتر فوتبال به مواد مخدر که باعث می شود گرفتن تست اعتیاد را هم در فوتبال جدی گرفت.

به گزارش زرین نامه؛ در سال‌های اخیر بحث سیگار یا قلیان کشیدن بازیکنان بیشتر به چشم آمده و در رسانه‌ها مطرح شده تا حتی مردم نیز به فوتبالیست‌ها مشکوک شوند. نباید البته با دیدن یکی، دو مورد همه اهالی فوتبال را به آلودگی متهم کرد اما وقتی با مدیران و مربیان باسابقه هم‌کلام می‌شویم، همه آنها از چند نمونه نام می‌برند. عدم نظارت بر زندگی شخصی بازیکنان و حرفه‌ای نبودن آنها باعث شده تا برخی از افراد حد و مرزی را برای خود به‌عنوان یک ورزشکار تعیین نکنند و حتی به اعتیاد روی بیاورند. چه خوب است که همراه با تست پزشکی باشگاه‌ها که پیش از عقد قرارداد انجام می‌شود، تست اعتیاد نیز گرفته شود تا هم باشگاه‌ها خیالشان راحت باشد و هم این‌که بازیکنان یک خط قرمزی را بر خود تعیین‌شده بدانند. البته در همین راستا شنیده‌ایم که یک باشگاه لیگ برتری قصد دارد چنین آزمایشی را امسال از بازیکنانش بگیرد.

درودگر: مدیری را می‌شناسم که در محل کارش چرت می‌زند!

صادق درودگر، مدیر باسابقه فوتبال کشورمان در رابطه با بحث اعتیاد و استفاده از دخانیات در میان فوتبالیست‌ها به «شهروند» می‌گوید: «متاسفانه یکی از چیزهایی که در ایران مد شده، کشیدن قلیان است. به همین خاطر ورزشکاران نیز ناخواسته خودشان را درگیر این موارد کرده‌اند که چند نمونه‌اش را در سال‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم. حتی خیلی از ورزشکاران خودشان قلیان‌سرا دارند و دخانیات هم مصرف می‌کنند. در این مورد باید یک اتحاد در جامعه ورزش رخ دهد تا ورزش ما عاری از هر گونه آلودگی باشد.»

وی همچنین می‌افزاید: «اعتیاد اما قضیه‌اش کاملا متفاوت است و ورزشکاران کمی هستند که درگیر این ماجرا می‌شوند. باید از تمام بازیکنان پیش از عقد قرارداد نه‌تنها تست اعتیاد، بلکه تست هپاتیت و اچ‌آی‌وی هم گرفته شود. البته باید از داوران، مدیران و مربیان نیز تست اعتیاد گرفته شود زیرا در فضای ورزش حضور دارند. شخصا مدیری را می‌شناسم که هر روز پشت میزش چرت می‌زند و دایما در خواب به سر می‌برد!»

کعبی: رفقایم جلوی چشمم

مواد مصرف می‌کردند

حسین کعبی، بازیکن سابق تیم‌ملی فوتبال که هنوز هم در رده باشگاهی به فوتبالش ادامه می‌دهد، دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «آنقدر از این موارد در میان فوتبالیست‌ها دیده‌ام که گفتنش برایم سخت است. حتی دوستان نزدیکم در تیم‌های مختلف موادهایی مصرف می‌کردند که نمی‌توانم بگویم. یکی از آنها به من گفت چرا قلیان نمی‌کشی؟ من هم در جواب گفتم این مسأله شخصی است و به کسی ربطی ندارد. اگر می‌خواستم قلیان بکشم، همان سیگار را انتخاب می‌کردم که ضررش کمتر است! متاسفانه درخصوص مصرف مواد مخدر خیلی چیزها در طول سال‌هایی که بازی می‌کنم، دیدم تا حدی که از گفتنش سرم درد می‌گیرد.»وی در رابطه با لزوم گرفتن تست اعتیاد می‌افزاید: «در ایران نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند زیرا اصلا باشگاه‌هایی به این‌که بازیکنشان چه چیزی می‌خورد و چه چیزی می‌کشد، کاری ندارند. باید بزرگان فوتبال و فدراسیون جلوی این مسأله را بگیرند زیرا خیلی از بازیکنان جدیدالورود به فوتبال درگیر این مسائل شدند و خیلی زود هم فوتبالشان نابود می‌شود. »

درخشان: تست اعتیاد باید الزامی باشد

حمید درخشان، مربی فوتبال کشورمان درخصوص الزام باشگاه‌ها به گرفتن تست اعتیاد به «شهروند» می‌گوید: «گرفتن تست اعتیاد اصلا چیز بدی نیست. ممکن است در نگاه اول به یکسری از بازیکنان بر بخورد اما کسی که سالم باشد، هیچ شکی به خودش ندارد. این مسأله می‌تواند حداقل هشداری برای بازیکنانی باشد که همین حالا معتاد نیستند اما در مجالسی تفریحی مواد مصرف می‌کنند. وقتی نام فوتبالمان را حرفه‌ای می‌گذاریم باید حرفه‌ای باشیم. نمی‌شود بازیکنان هم از فوتبال پول درآورند هم این‌که آن‌قدر آزاد باشند که مواد مخدر هم مصرف کنند.»

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: «بازیکنان اگر می‌خواهند عمر ورزشی‌شان زیاد باشد، نباید به سوی چنین چیزهایی بروند. می‌بینیم کسانی که تا ۴۰سالگی فوتبال بازی می‌کنند زیرا زندگی سالمی داشتند. متاسفانه در طول سال‌هایی که مربیگری کرده‌ام بازیکنانی را دیده‌ام که مشکوک به مصرف مواد هستند و باید این مسأله ریشه‌کن شود.»

چشمه‌سری: معتادان را فقط تهدید می‌کنیم!

وجیه‌الله چشمه‌سری، پزشک سابق پرسپولیس و فعلی پیکان درباره لزوم گرفتن تست اعتیاد از بازیکنان فوتبال به «شهروند» می‌گوید: «در حال حاضر در ایران فقط یک تست سلامت از بازیکنان گرفته می‌شود که در تمام دنیا نیز مرسوم است. این تست شامل بخش‌های زیادی است اما بحث تست اعتیاد هنوز در ایران وجود ندارد. مثلا باشگاه پیکان از تمام بازیکنانش در ناحیه مچ دست و پا ام‌آرآی گرفته تا وضع پزشکی‌شان مشخص شود. هر باشگاهی می‌تواند تست اعتیاد را از بازیکنانش بگیرد و هیچ ایرادی ندارد اما الزامی پشت آن نیست.»

وی با اشاره به مشاهداتش در طول سال‌های اخیر می‌افزاید: «متاسفانه چه بخواهیم و چه نخواهیم مواد مخدر در جامعه ما وجود دارد. اگر تست اعتیاد انجام شود، روند مثبتی شکل می‌گیرد زیرا حداقل از سلامت جسمی بازیکن مطمئن می‌شویم. در سال‌های اخیر نیز شائبه‌هایی درخصوص برخی از بازیکنان وجود داشته و حتی خودم به چند بازیکن مشکوک شدم. بعد از اطلاع دادن به باشگاه به آنها تذکر دادیم که اگر این رفتارشان را کنار نگذارند، قراردادشان فسخ می‌شود. امیدوارم این موضوع در فوتبالمان رواج پیدان نکند.»

پورکاظمی: بازیکنانی داشتیم که شیشه و حشیش مصرف می‌کردند

لطفعلی پورکاظمی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی به دنبال راهکاری برای جلوگیری از شیوع اعتیاد در میان ورزشکاران است. او دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «بحث اعتیاد فقط در فوتبال مطرح نیست. باشگاه‌ها قبل از عقد قرارداد با بازیکنان تست پزشکی می‌گیرند که شامل تست خون، قند، چربی، ارتوپدی، معاینات داخلی(گوارش و اکوی قلبی) و دندانپزشکی است. حتی آنها مشاوره دوپینگ می‌شوند. در برنامه‌مان است که تست اعتیاد را برای باشگاه‌ها مخصوصا در فوتبال الزام کنیم. از شما هم بابت این پیشنهاد تشکر می‌کنیم. متاسفانه این مسائل در میان فوتبالیست‌ها وجود دارد و حتی برخی را اخیرا دیدم که با مصرف ماده‌ای به نام «مت آنفتامین» که یک نوع شیشه است، گول خورده‌اند و نمی‌دانستند که مواد مخدر مصرف می‌کنند.»

وی همچنین می‌افزاید: «تست الکل نیز در برخی از مسابقات انجام می‌شود و به دنبال راهکارهای دیگری هستیم تا ورزشکاران سالم در باشگاه‌ها فعالیت کنند. یکی از ضروریات در شرایط فعلی تست اعتیاد است که شاید همین حالا هم به صورت موردی در باشگاه‌ها گرفته شود. موردهایی را داشتیم که در همین اندک تست‌ها مشخص شده از شیشه و حشیش استفاده می‌کردند و از بین یک تا ۳‌سال محروم شده‌اند اما چون پرونده‌شان محرمانه بوده، اعلام نکردیم.»

چه کنیم با این فوتبال رهاشده؟

با خواندن صحبت‌های اهالی فوتبال می‌توان وجود بازیکنانی را ببینیم که همین حالا در لیگ برتر فوتبال ایران حضور دارند و همزمان مواد مخدر هم مصرف می‌کنند. به نظر می‌رسد فقط نتیجه‌گرایی برای مدیران فوتبالی مهم شده و هیچ به بحث حرفه‌ای بودن توجهی ندارند. شاید برای برخی غیرقابل باور باشد که فوتبالیست‌های محبوبشان که برای تشویق آنها این‌قدر وقت و هزینه صرف می‌کنند، بدون توجه به عشق هواداران و وظیفه‌شان نسبت به مردم شب‌ها در مجالسی حاضر می‌شوند که در شأن یک فوتبالیست و ورزشکار نیست. اگر این فوتبال که به نظر رها شده، به این روندش ادامه دهد، شاید فاجعه‌ای در انتظار باشد اما اگر مسئولان به فکر باشند و قبل از این‌که دیر شود، کارهایی مثل همین انجام تست اعتیاد را انجام دهند، هر زودتر این پدیده شوم به پایین‌ترین درصدش برسد.

منبع : شهروند

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه