درآمد 21 میلیون دلاری تعاونی‎های مرزنشین گلستان

زرین نامه: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت:در بخش تعاونی‎های مرزنشین این استان با 21 میلیون دلار درآمد در سال گذشته تعاونی برتر کشور را کسب کرده است.

به گزارش زرین نامه، حسینعلی خواجه‎مظفری عصر امروز در جمع مدیران ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان اظهار داشت: بعد از ادغام دو وزارتخانه و چند سازمان و تشکیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جایگاه تعاون همچنان برجسته و ممتاز است و این به‌دلیل ماهیت اسلامی تعاون، ارزش‌ها و کرامات والایی است که در درون آن نهفته است.

وی با بیان اینکه 11 اداره کل در استان با یک هم‎افزایی با‌هم مشغول به کار هستند، تصریح کرد: معاون وزیر تعاون در بازدید دو روزه خود از مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گلستان ابراز رضایت‎مندی کردند و از این هم‌افزایی و نظم عملکرد تقدیر کردند.

10 هزار و 225 تعاونی ثبت‎شده در گلستان وجود دارد

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه در گلستان حدود 10 هزار و 225 تعاونی ثبت‎شده وجود دارد گفت: حدود 6 هزار و 225 تعاونی در حال حاضر فعال هستند و بقیه یا نیمه‎فعال و یا راکد شده‎اند.

خواجه‎مظفری ابراز داشت: به لحاظ ثبت تعاونی در کشور رتبه پنج را داریم و در سال 1391 نزدیک به 552 تعاونی در این اداره کل ثبت شد که این نشان از تقویت و وجود حس همدلی و روحیه تعاون در انجام کارهای اجتماعی و اقتصادی است.

وی بیان کرد: همچنین در بخش بانوان یک هزار و 281 تعاونی بانوان در این استان وجود دارد که البته تعداد تعاونی‎های غیرفعال در بخش بانوان کم‌تر است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان ادامه داد: تعاونی بانوان به تعاونی اطلاق می‎شود که 70 درصد آن را بانوان تشکیل داده باشند و تجربه نیز نشان داده در تعاونی‎هایی که خانم‎ها و آقایان با هم مشغول کار هستند در پیشبرد اهداف اقتصادی و علمی موفق‎تر بوده‎اند.

خواجه‎مظفری اذعان داشت: 53 درصد تعاونی‎هایی که ثبت شده‎اند در زمینه کشاورزی و بقیه آن در بخش صنعت و معدن و خدمات بوده است.

درآمد 21 میلیون دلاری تعاونی‎های مرزنشین گلستان

وی اضافه کرد: همچنین در بخش تعاونی‎های مرزنشین این استان با 21 میلیون دلار درآمد در سال گذشته تعاونی برتر کشور را کسب کرده است.

خواجه‎مظفری در مورد صندوق ضمانت سرمایه‎گذاری بخش تعاون که به تازگی در استان گلستان تاسیس شده است گفت: اتاق تعاون کاملا در اختیار بخش خصوصی است و ما تصمیم گرفتیم نمایندگی صندوق ضمانت در استان را به این نهاد که هم غیردولتی است و هم با فلسفه کار تعاون آشنا است محول کنیم.

وی افزود: از طرفی یکی از موانع و مشکلات ما در استان در بحث ترویج فرهنگ تعاون و بازدهی تعاونی‎ها گرفتن تسهیلات است که در حال حاضر با وجود صندوق ضمانت سرمایه‎گذاری این مشکل مرتفع شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: تا به حال بانک توسعه تعاون کارهای خوبی انجام داد که شایسته تقدیر است اما با تفکیک صندوق ضمانت و بانک توسعه تعاون روند اخذ تسهیلات خیلی راحت‎تر شده است.

وی ابراز داشت: بخش تعاون در بحث اعتبارات به هیچ وجه مشکلی ندارد و با وجود اینکه بانک‎ها اعطای تسهیلات را تعطیل کرده‎اند اما بانک توسعه تعاون همچنان با شرکت‎های تعاونی و سایر مردم همکاری می‎کند.

حدود 200 میلیارد کمک‎های فنی و اعتباری جذب شد

خواجه‎مظفری عنوان کرد: همچنین در حدود 200 میلیارد کمک‎های فنی و اعتباری جذب شده که این مبلغ هم به صورت ریالی و هم به صورت ارزی است و تعاونی‎ها از این لحاظ مشکلی نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: تعاون جایگاهش را از دین مبین اسلام گرفته و برای ما نوع اسلامی و صحیح اقتصادی است که می‎تواند به ایجاد برابری اجتماعی و عدالت اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت کمک کند در متون الهی اسلامی ما بارها به این مقوله اشاره شده و این بر اهمیت این موضوع می‎افزاید.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: ما می‎توانیم با جمع‎آوری سرمایه‎های سرگردان و تشکیل یک تعاونی با چند نفر کسب‌ و کاری را راه بیندازیم که از کنار آن خانواده‎های زیادی بهره‎مند شوند و این نوع اقتصادی که به تحول یک خانواده کمک کند لذت‎بخش و الهام‎آفرین است و ما باید در بخش ترویج تعاون به این خصوصیات تعاون بیشتر تکیه کنیم./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه