کارمندان؛ سخت کوشان پرتوان

چهارم شهریور روز کارمند فرصت ارزشمندی است برای پاسداشت مقام و جایگاه کارمندان سخت کوش و پرتوان ایران اسلامی که خدمت به مردم را برگزیده اند و تلاش می کنند تا با انجام رساندن وظایف خود رفاه و آسایش را برای جامعه به ارمغان بیاورند.

به گزارش زرین نامه ؛ کارمند فردی است که به استخدام سازمان، شرکت و ... در می آید و میان او و کارفرما قرارداد استخدامی به صورت کتبی برقرار می شود که این قراردادنامه شامل مواردی همچون زمان کار، حقوق، مزایا، اضافه حقوق احتمالی و روز پرداخت حقوق است. با گسترش جامعه ی صنعتی، کارمندان از لحاظ موقعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به پیشرفت قابل توجهی رسیدند و در کنار دریافت حقوق مناسب، به پست های اجرایی مهمی دست یافتند.

خیرخواهی، کاردانی، داشتن تقوا، احترام به ارباب رجوع، فروتنی و مسوولیت پذیری، پاسخ گویی مناسب به تصمیم ها و عملکردهای فردی از ویژگی های کارمندان محسوب می شود.

کارمندان برای انجام مسوولیت خویش نیازهایی همچون برخورد عادلانه، امنیت شغلی، دستمزد کافی، محیط مناسب، ترفیع مقام و... دارند که سازمان ها و اداره های گوناگون باید برای برطرف سازی این نیازها تلاش کنند تا زمینه ی رسیدن به هدف های سازمان به طور کامل برآورده شود.

توجه به این قشر زحمتکش، فرهیخته و آگاه برای داشتن جامعه ای سالم از اولویت های برنامه های مسوولان به شمار می رود، سعی و کوشش در مسیر حل مشکل های این قشر، می تواند قدمی بزرگ برای رسیدن به این امر مهم باشد، تا کارمندان انگیزه ی لازم را برای فعالیت و خدمت به کشور داشته و یاری بخش افراد جامعه باشند.

دین مبین اسلام به قشر کارمند توجه بالایی دارد و همیشه از کارمندان با احترام و نیکی یاد می کند. در نظام اسلامی، فلسفه وجودی سازمان‏ها و نهادها و به کارگیری کارمندان و کارگزاران اجرایی، خدمت‏ رسانی به مردم عنوان شده است.

کارمندان و کارگزاران نظام اسلامی با انگیزه ‏های الهی، امانت ‏داری و خدمت‏ رسانی به مردم در این جایگاه قرار گرفته ‏اند و باید تمام تلاش خود را به کار بندند تا از عهده ی مسوولیت هایشان به خوبی برآیند و نیازهای مردم را برطرف کنند و سبب رشد و پیشرفت خود و جامعه شوند.

بزرگان این دین آسمانی نیز بارها در سخنان خویش از کارمندان یاد کرده اند و منزلت اجتماعی آنان را در گفته های خود ستوده اند؛ امام علی(ع) در منشور اخلاقی درباره کارمندان و کارگزاران فرمودند: «نگهبان نفس خویش باش، از سلام و تعارف و مهربانی به مردم کوتاهی مکن، پر و بالت را برای مردم بگستران و با مردم گشاده ‏روی و مهربان باش، کاری که بر دوش توست طعمه نیست، امانتی است که بر دوشت نهاده ‏اند، بالاتر از خود را فرمان ببر، تا پایین‏ تر از تو فرمانبردارت باشد، کار هر روز را در همان روز انجام ده؛ زیرا هر روز، کاری مخصوص به خود دارد، بکوش تا هر کاری را در جای خود و زمان مخصوص به خود انجام دهی، با خدا، مردم و خویشاوندان انصاف را رعایت کن، هرگز به خدمت‏ هایی که انجام دادی، بر مردم منت مگذار، در وعده‏ ای که به مردم دادی، خلف وعده مکن، هرگز نیکوکار و بدکار را در نظرت یکسان قرار مده، از همکاران نزدیکت سخت مراقبت کن و از حوادث گذشته تاریخ، برای آینده عبرت بگیر.»

امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران درباره ی توجه به کارمندان فرمودند: «کارمندان و کسانی که در کارخانه ها زحمت می کشند، مایه افتخار و پیروزی یک ملتند. دولت باید فکر کارمندان باشد. باید برای آن ها مسکن بسازد، برای آن ها زندگی صحیح بسازد. من از مشکلات دولت، از مشکلات کارمندان دولت، مشکلات همه قشرهایی که در بین دولت کار می کنند، آگاهم. در عین حالی که از محروم ترین قشرها هستند، بااخلاص ترین قشرها هستند...»

آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار کارمندان در سخنانی فرمودند: «کارمندان و کسانی که در کارخانه ها زحمت می کشند، مایه افتخار و پیروزی یک ملتند. دولت باید فکر کارمندان باشد. باید برای آن ها مسکن بسازد، برای آن ها زندگی صحیح بسازد. من از مشکلات دولت، از مشکلات کارمندان دولت، مشکلات همه قشرهایی که در بین دولت کار می کنند، آگاهم. در عین حالی که از محروم ترین قشرها هستند، بااخلاص ترین قشرها هستند...»

هر ساله، چهارم شهریور به عنوان روز کارمند پاس داشته می شود و به منظور قدردانی از کارگزاران دولت جمهوری اسلامی و ارج نهادن به خدمت، کارمندان نمونه که نمایندگان کارکنان نظام در تمام کشور هستند، انتخاب و مورد تشویق و تقدیر قرار می گیرند.

پیشرفت مدیریت در نظام اداری و ترقی منزلت اجتماعی کارکنان دولت، اصلاح نگرش مردم نسبت به خدمت های این قشر زحمتکش، گسترش فرهنگ رفتاری، ایجاد روحیه ی امید و تلاش، تشویق مردم به مشارکت در امور و نمایش توان حکومت اسلامی در اداره مطلوب جامعه از هدف های بزرگداشت این روز محسوب می شود./جمهوری اسلامی

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه