کالاهای لوکس ساخت داخل با قیمت های نجومی

حضور گسترده خارجی ها در سومین نمایشگاه لوازم خانگی تهران بی تاثیری تحریم ها در ورود کالا به کشور را نشان می دهد و از این موضوع که بگذریم، حضور کالاهای لوکس ساخت داخل با قیمت های نجومی یکی از نکات جالب توجه نمایشگاه امسال است.

به گزارش زرین نامه ؛ سومین نمایشگاه لوازم خانگی در مصلی تهران امروز در حالی به کار خود پایان می‌دهد که نمایندگی‌های برندهای مطرح دنیا در کنار برندهای ایرانی محصولات خود را به معرض نمایش و فروش گذاشته اند و این مسئله پیش از هرچیز نشان می دهد تحریم ها نتوانسته است جریان ورود کالاهای خارجی به کشور را متوقف کند.

این نمایشگاه با استقبال بسیاری از مردم مواجه شده بود که حضور و عدم مشخص نبودن نیاز آن‌ها به کدام محصول نشان از تماشاچی بودن آن‌ها دارد. برخلاف نمایشگاه‌های فصلی غرفه‌های این نمایشگاه مساحت بسیار زیادی را دارد که فضای کافی به مشتری و خریدار برای آشنایی با کالا را می‌دهد.

در این نمایشگاه قرار است کالا با قیمت اصولی و درصدی تخفیف ارائه شود. نبود برچسب قیمت بروی تمام کالا‌ها از سوی مراجعه کنندگان ایراد قلمداد می‌شود. خانمی ۳۰ ساله که برای خرید ماشین ظرفشویی به این نمایشگاه وارد شده است، گفت: نبود برچسب قیمت بروی کالاهای برخی غرفه ها کار را برای مشتری و فروشنده سخت می‌کند زیرا مشتریان تنها از سوی آگاهی نه در راستای خرید علاقه به دانستن قیمت کالا دارند. اما پرسیدن زیاد از فروشنده به دلیل کار زیادی که در طول روز دارد خستگی و بی حوصگی برای وی ایجاد می‌کند.

در کنار آن محمد ۲۷ ساله فروشنده یکی از غرفه‌ها بر این عقیده است که تنها ۱۰درصد حاضران در نمایشگاه خرید می‌کنند و مابقی ناظر یا برای افزایش آگاهی خود که در آینده خرید خواهند کرد به این نمایشگاه آمده‌اند اما نباید از این موضوع غافل شد که غرفه داران اکثرا در راستای معرفی کالای خود در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

همچنین خانمی ۲۰ ساله دلیل حضور خود در این نمایشگاه را آگاهی از آخرین محصولات عنوان کرد و ادامه داد: حضور اکثر برندهای ایرانی و خارجی در کنار هم بسیار خوب بود که برخی از این برندها که اکثرا آلمانی هستند را برای اولین بار در ایران دیده‌ام، اما چه بهتر بود برندهای ایرانی که کالاهای بسیار خوبی برای فصل گرما تولید می‌کنند نیز در این نمایشگاه حاضر بودند.

یکی از برندها در این نمایشگاه تنها به معرفی و نمایش محصولات خود پرداخته است که در صورت تقاضا برای اطلاع از قیمت کالا درخواست فرد با ارائه کارت فروشگاه مرکزی این برند همراه با این جمله " حضور در این نمایشگاه صرفا نمایش کالا است و فروش در واحدهای نمایشگاهی شرکت صورت می‌گیرد " پاسخ داده می‌شود.

در نمایشگاه لوازم خانگی که به همت اتحادیه لوازم خانگی تهران برپا شده است محصولاتی از برندهای مطرح دنیا که در دنیا لوکس خوانده می‌شود به معرض نمایش در آمده است که علی‌رضا مدیر شرکت نمایندگی این برند در ایران در پاسخ به این سوال که آیا بازار برای این محصولات با رنج قیمت بالای ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در حالی که نمونه‌های دیگر وارداتی آن در حدود ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد، وجود دارد بیان کرد: این محصولات برای بازار هدف خاصی وارد شده و در ایران آنچنان این برند با وجود آن که در دنیا شناخته شده است، آشنا نیست و حضور در این نمایشگاه تنها برا ی معرفی کالا بوده است.

وی ادامه داد: بازار هدف این محصولات مدیران شرکت‌های واردکننده لوازم خانگی و افراد پول دار جامعه است که در خرید برای جهیزیه دختر خود به یکباره ۱۸ قلم از محصولات این برند را خریداری می‌کنند از سوی دیگر اگر بخواهیم کالایی با کیفیت، ظاهر و کارایی بالا خریداری شود که چند سال بدون کوچک‌ترین مشکلی در منازل کار کند این محصولات پیشنهاد می‌شود.

در همین غرفه یکی از مدیران شرکت مادر که به دعوت نمایندگی ایران، به کشور سفر کرده است در گفت‌و‌گو با تسنیم، از تفکر گذشته خود گفت که ایران را این گونه پیشرفته تصور نکرده و بر این باور بوده ایران توان برگزاری نمایشگاه و امکان ایجاد نمایشگاه را ندارد.

در یکی از غرفه‌ها اجاق‌ گاز‌هایی با امکانات ۷ شعله و پخت یکباره بره درون آن با قیمت‌های ۷ تا ۸ میلیون تومان عرضه می شود بزرگترین سوالی را که ایجاد می‌کند در رابطه با آن است که اکثر مردم ایران از وضع اقتصادی و تولیدکنندگان از واردات بی‌رویه گلایه‌مند هستند آیا این همه تولیدات برای قشر پولدار جامعه صورت می‌گیرد و میزان قشر پولدار جامعه چقدر است که بازار تولید این محصولات اشباع نمی‌شود؟ از سوی دیگر برخی افراد که تولیداتی به این قیمت ارائه می‌کنند با واردات کالای خارجی مخالف هستند و کالای وارداتی را لوکس عنوان می‌کنند حال جای سوال دارد که کالای ۷ میلیون تومانی خود که امکان پخت بره کامل را دارد لوکس نیست؟

جالب اینجاست که جامعه هدف نمایشگاه های عمومی مردم عادی با سطح زندگی متوسط به پایین هستند و افراد ثروتمند به ندرت برای تامین نیازهای خود به چنین نمایشگاه هایی سر می زنند و عرضه کالاهای لوکس با قیمت های آنچنانی در این نمایشگاه ها منطقی به نظر نمی رسد.

در همین رابطه محمد طحان پور رییس اتحادیه لوازم خانگی تهران گفت: به دلیل تراکم چینش محصولات در غرفه‌ها برخی برندها برچسب قیمت بروی کالا ارائه نکرده‌اند اما قیمت محصولات را به صورت لیست در دید مشتری قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: مراجعه کنندگانی که به نمایشگاه ورود کردند و کالایی خرید نکرده اند اکثر کالاهای مشابه را با هم مقایسه کردند تا در چند روز آینده کالا و برندی که نیاز آن‌ها را بهتر تامین می‌کند خرید کنند.

او از حضور نمایندگان برندهای آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و سوئدی در نمایشگاه برای بازدید خبر داد و بیان کرد: این نمایندگان با حضور در نمایشگاه لوازم خانگی تصورات و دیدشان نسبت به بازار و امکانات ایران تغییر کرد.

طحان پور با گلایه از عدم حضور برخی از برندهای تولیدی داخلی گفت: برای تمام تولیدکنندگان داخلی در راستای حمایت از تولید داخلی و حمایت از مصرف‌کننده که کالای ایرانی خوب خریداری کنند دعوت نامه ارسال شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا فروش و ارائه تخفیف جزوی از این نمایشگاه بوده است خاطرنشان کرد: ارائه تخفیف و فروش جزو نمایشگاه بوده اما برخی شرکت‌ها به دلیل مشکلات حمل و نقل کالا به محل مورد نیاز مشتری و برای نشان دادن تمام زوایای محصول در چیدمان غرفه، فروش نمایشگاهی را انجام ندادند و ارائه کارت فروشگاه شرکت را به عنوان بن تخفیف جایگزین کرده‌اند./تسنیم