تلاش دانشمندان برای ساخت اندام انسان

دانشمندان تلاش می‌کنند به کمک فن‌آوری چاپ سه بعدی از سلول‌های خود فرد برای ساختن اندام و پیوند آن استفاده کنند و مشکل سیستم ایمنی بدن و پس زدن اندام شخص ثالث را حل کنند.

به گزارش زرین نامه ؛ گروهی از دانشمندان از کارولینای جنوبی به همراه همکاران چینی‌شان در دانشگاه «چکیانگ» در کشف نحوه عملکرد جوهر زیستی (بیولوژیکی) هنگام ریختن آن در چاپگر سه بعدی، پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند.

جوهر زیستی ترکیبی از سلول اندام‌هاست و چاپگر آن را به شیوه دقیقی برای ساختن ارگان انتخابی به کار می‌گیرد.

دکتر یوست، رئیس بخش جراحی تحقیقی دانشگاه کارولینای جنوبی گفت: بخش مهمی از کاری که ما انجام می‌دهیم، بافت سازی نام دارد. بافت‌سازی به معنای کاربرد تکنیک‌های اساسی مهندسی برای ایجاد بافت جدید و اجزای آن است.

دانشمندان جوهر بیولوژیکی را با سرنگ در ظرف کشت سلول قرار می‌دهند تا نمونه‌هایی از بافت به دست آمده قابل مشاهده باشد.

به گزارش یورونیوز، چاپگر برای استریل کردن سلول‌ها به پرتوی فرابنفش مجهز است و 2 چراغ نصب شده در بالا با میکروسکوپ الکترونیک، نگاه نزدیک‌تر به سلولها را ممکن می‌سازد.

با این حال دکتر یوست اعتراف می‌کند که تا ساخت اندام انسان راه درازی در پیش است.

او افزود که از آغاز کار در سال 2003 تا کنون پیشرفت عظیمی در این زمینه صورت گرفته است.

دانشمندان این فنآوری را «بیو پرینتر» یا چاپگر زیستی نامیده‌اند.

دکتر یوست اظهار داشت: کار مهیجی که انجام می‌دهیم چاپ سه بعدی سلول‌های زیستی است و با این چاپگر سه بعدی ما قادر به ایجاد شبکه مویرگ‌ها هستیم که می‌تواند موجب رشد و رویش بافت‌های جدید در اندام کلیدی مانند لوزالمعده (پانکراس)، کبد و کلیه شود.

به کمک فنآوری چاپ سه بعدی می‌توان از سلول‌های خود فرد برای ساختن اندام و پیوند آن استفاده کرد و مشکل سیستم ایمنی بدن و پس زدن اندام شخص ثالث را حل کرد./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه