چگونه در شغل خانگي ام موفق شوم؟
زني ۵۰ ساله و خانه دار هستم. از ترشي ها و نان هاي محلي که در منزل درست مي کنم خيلي استقبال مي شود حتي بسياري از آشنايان براي خريد اين ترشي ها سفارش مي دهند. دوست دارم اين کار را گسترش دهم و محصولات خود را براي فروش در سوپرمارکت ها عرضه کنم. چطور مي توانم اين کار را انجام دهم؟ مرا راهنمايي کنيد.
به گزارش زرین نامه ؛ مجتبي احمدي نژاد، مشاور اقتصادي/ با آرزوي موفقيت براي شما، توجهتان را به يک نکته بسيار کليدي در توسعه کسب و کار جلب مي کنم. توجه داشته باشيد که توسعه کسب و کار لزوماً به معناي موفقيت نيست.
در ذهن عموم مردم اين گونه جا افتاده که اگر شما يک پله توسعه را طلب مي کنيد بايد شبکه توزيع خود را عوض کنيد يا به عنوان مثال از يک کارگاه به يک کارخانه نقل مکان کنيد يا پروانه هاي توليد بيشتري بگيريد و از اين قبيل توصيه ها.
چه بسا در خيلي از موارد توسعه دادن به کسب و کار، آن هم نسنجيده، يکي از مهم ترين عوامل شکست در کسب و کار باشد. در کسب و کار فعلي، شما هم اکنون در حال فروش به مشتريان خانگي هستيد و در اين بخش موفق بوده ايد اما آيا توسعه کسب و کار شما لزوماً به معني فروش محصولات به فروشگاه ها و مغازه هاست؟ فروش به فروشگاه ها و سوپرمارکت ها مشکلاتي را در پي نخواهد داشت؟ آيا به همين قيمت از شما خواهند خريد يا به قيمتي که سود شما را حداقل خواهد کرد؟ افزايش يکباره حجم توليد آيا باعث کاسته شدن کيفيت محصولات شما نمي شود؟ براي پاسخ به سوالاتي از اين قبيل بايد سوال شما را در ۲بخش بررسي کنيم.
زاويه ديد اول زاويه اي است که در آن فرض مي کنيم شما اصرار داريد محصولات خود را به سوپرمارکت ها و فروشگاهها بفروشيد. در ادبيات کسب و کار به اين تغيير که يک تغيير استراتژيک است به اصطلاح استراتژي توسعه عمودي رو به بالا گفته مي شود؛ يعني شما از توليد به سمت توزيع فروشگاهي پيش مي رويد.
اما آيا شرايط کسب و کار شما براي اين تغيير استراتژيک واقعاً مهياست؟ اين موضوعي است که قبل از هر عملي بايد بررسي شود. تحليلي جامع از وضع موجود کسب و کار خود انجام دهيد و بر اساس آن ارزيابي کنيد که شرايط لازم براي اين مهم را داريد يا خير.
زاويه ديد دوم به اين سوال انگيزه شما براي فروش بيشتر و کسب درآمد بالاتر است که اگر اين برداشت از سوال شما صحيح باشد راه هاي ديگري نيز براي اين کار وجود دارد و فروش به سوپرمارکت ها لزوماً تنها راه نيست.
شما مي توانيد با بهبود روابط خود با مشتريان و استفاده از چاشني هاي ساده فروش مانند پيش فروش به مشتريان فعلي، افزايش گستره محصولات موجودتان براي فروش به مشتريان کنوني، درخواست از مشتريان فعلي براي معرفي شما به مشتريان جديد، خدماتي که براي مشتريان ارزش افزوده ايجاد مي کند مانند تحويل در منزل و... ميزان فروش خود را بالا ببريد.
طراحي يک ترکيب صحيح از چاشني فروش موفقيت شما را امکان پذير مي کند. خلاقانه به دنبال راه هايي باشيد که رابطه شما با مشتريانتان را بهتر مي کند و خريد از شما را به ديگران توصيه مي کنند.
انتهای پیام/ خراسان
ارسال دیدگاه