بادام زمینی باعث افزايش شير مادران می شود

زرین نامه: شهناز غريب شيرنگی کارشناس مامائی و مسئول آموزش سلامت شبکه بهداشت و درمان علی آباد کتول گفت: گياه بادام زمينی ۳۰ تا ۳۵ درصد روغن دارد، ولی خوشبختانه روغن آن چربی يا کلسترول را بالا نمی‌برد و سبب افزایش شیر در مادران شیرده می شود.

 

شهناز غریب شیرنگی در گفتگو با خبرنگار زرین نامه، اظهار داشت: روغن بادام زمینی چربی را تعديل می‌کند و جزء روغن‌های سبک و بسيار مقـــوی است که ۵۰ درصد پروتئين دارد، البته بعضی از گياهان ممکن است به دلايل مختلف برای تعدادی از مادران محدوديت يا ممنوعيت مصرف داشته باشد. 

شیرنگی تصریح کرد: بعضی از خواص يا مزه گياهان به شير منتقل می‌شود و اين امر می‌تواند بر کودک تاثيرات مثبت يا منفی بگذارد، مثلا بعضی از گياهان باعث نفخ می‌شود و اين اثر به شير منتقل شده و می‌تواند در کودک ايجاد نفخ و ناراحتی (دل‌درد) کند.
وی افزود: مصرف مواد مغذی به مقدار لازم و کافی در دوران شيردهی، مادر را در تداوم شيردهی موفقيت‌آميز خود کمک می‌کند.

مسئول آموزش سلامت شبکه بهداشت و درمان علی آباد کتول ادامه داد: تغذيه مناسب مادر در اين دوران برای حفظ بنيه، سلامت و اعتماد به‌نفس او و همچنين تامين نيازهای تغذيه‌ای نوزاد ضروری است.
شیرنگی ابراز داشت: توجه به تغذيه دوران شيردهی از جهت حفظ و نگهداری ذخاير بدن مادر نيز اهميت زيادی دارد، برخی از گياهان با مکانيسم‌های مختلف و اکثرا از طريق تحريک غدد توليد شير باعث افزايش شير مادران شيرده می‌شوند.

شیرنگی در پایان بیان داشت: از گياهانی که شير مادران را افزايش می‌دهند، می‌توان علاوه بر بادام زمينی به زيره سياه، زيره سبز و رازيانه اشاره کرد، که هر سه از خانواده جعفری است و دارای رايحه خوبی نيز می باشد، همچنين رازيانه خاصيت ضدنفخ نيز دارد و ميزان مصرف اين گياهان يک قاشق مرباخوری است که اگر به صورت پودر شده باشد، تأثير بيشتری خواهد داشت.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه