بارش باران مرهمی بر زخم‎ خشکسالی گلستان

اینجا گلستان است، با رعد و برق‎هایی توام با بارش باران و این نم نم زیبا شاید نویدی باشد بر پایان آسمان سترون و چه بسا مرهمی بر زخم‎های خشکسالی این دیار شمالی.

به گزارش زرین نامه ؛ از عصر جمعه بارش باران در اکثر نقاط گلستان چشم منتظر گلستانی‌ها را نوازش داد؛ هرچند تاکنون بخش‎های شمالی استان از این رحمت الهی بی‎نصیب مانده است، اما انتظار می‎رود با تداوم بارش، این بخش‎ها نیز از این رحمت الهی بهره‎مند شوند.

بارش باران برای شمالی‎ها امری غریب نیست اما در چند سال اخیر با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی‎های پی در پی، این منطقه سبز کمتر شاهد تجربه خنکای خیس باران بر گونه‎های خاک این سرزمین بوده است.

بارش باران تا اواخر روز یکشنبه ادامه دارد

اکنون باران در حال باریدن است و گلستانی‎ها مشتاق تداوم این تجربه زیبا هستند تا در اواخر این شهریور گرم، زمین خشک و تشنه این ملک، دیگر دغدغه کم آبی نداشته باشد.

از این‎ها که بگذاریم، بارش باران در نواحی جنگلی و کوهستانی، خیال گلستانی‎های طبیعت دوست را از بابت حریق جنگل‎های این خطه سبز تا حدودی راحت می‎کند تا این گستره سبز نفسی عمیق، بدون دغدغه حریق ویرانگر استنشاق کند.

برای اطلاع از آخرین وضعیت جوی گلستان به سراغ سرپرست جدید اداره کل هواشناسی استان گلستان رفتم، از وی راجع به آخرین شرایط آب و هوای گلستان پرسیدم.

سرپرست اداره‌کل هواشناسی استان گلستان با اشاره به بارش مناسب باران طی دو روز اخیر گفت: بارشی که از اواخر روز جمعه آغاز شده تا بعد از ظهر یکشنبه این هفته به شکل پراکنده ادامه خواهد یافت.

بیشترین میزان بارندگی متعلق به پارک ملی گلستان بوده است

سید محمدرضا رضوی اظهار کرد: بیشترین میزان بارندگی اخیر در پارک ملی گلستان با 5/64 میلی‌متر بوده است.

وی ادامه داد: در جعفرآباد گرگان نیز 3/47 میلی‌متر بارش باران گزارش شده که این مقدار بارندگی، نشان از بارش مناسب در این محدوده دارد.

رضوی ادامه داد: این پراکنش در برخی شهرستان‎ها آنچنان چشمگیر نبوده چنان‎چه در شهرستان‎های، گنبدکاووس، آق‌قلا، منطقه «اینچه‎برون» و نوار «حوزه اترک» شاهد ریزش باران چندان نبوده‎ایم.

وی یادآور شد: به طور کلی شاید بتوان گفت میانگین بارندگی‎های اخیر تاکنون در استان 10 می‌لیمتر بوده است که البته برای جبران خشکسالی و کاهش باران در استان باید همچنان منتظر نزول رحمت الهی باشیم.

این مسئول گلستانی با اشاره به شهریورماه و اوایل مهر به عنوان فصول‎ احتمالی سیلاب در گلستان افزود: امیدواریم که این بارندگی‎ها روند آرام و بدون تحمیل خسارت را داشته باشد و شاهد سیلاب در این فصل پرحادثه نباشیم.

رضوی با تقدیر از تلاش همکارانش در اداره‌کل هواشناسی استان گلستان، تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به تجربه و تلاش همکاران این اداره کل توانستیم زمان و مکان بارش‎های مقطعی اخیر را پیش‎بینی کنیم.

آخرین اخطاریه هواشناسی استان گلستان که روز پنج شنبه گذشته صادر شد، حاکی از وزش باد، افزایش ابر، رگبار و رعد و برق پراکنده از اواخر روز جمعه در مناطق مختلف استان بوده است.

بر اساس این اخطاریه، دمای هوای استان طی این مدت به تدریج کاهش خواهد یافت و به سبب بارش‎های رگباری آب‎گرفتگی برخی از معابر عمومی دور از انتظار نیست و این وضعیت به تناوب تا روز دوشنبه در سطح استان ادامه خواهد داشت.

آخرین گزارش‌ها از اداره‌کل مدیریت بحران گلستان نیز حاکی از آن است که خوشبختانه این بارش تاکنون هیچ خسارتی را به استان تحمیل نکرده است.

صدای بوسه باران بر خاک تشنه گلستان موسیقی آبادانی می‎سراید و گلستانی‎ها همچنان مسرور این باران زیبا، و در این خیس لحظه‎ها، امیدوار به تداوم بارش رحمت الهی هستند./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه