آقای مرعشی محرومیت گلستان تنها میراث یک دولت نیست

«سید حسین مرعشی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گرگان، طی جلسه‎ای، مباحثی را در زمینه‎ توسعه این استان شمالی مطرح کرد که بیان برخی مباحث، نشان از فقدان شناخت کامل وی نسبت به این استان محروم داشت.

به گزارش زرین نامه ؛ این نشست تحت عنوان اقتصاد و کارآفرینی در گرگان برگزار شد و سعی شد در آن موضوعات اقتصادی به شکل گفتمان مطرح شود، مرعشی نیز در بخش‎های مختلف این جلسه، مباحثی در زمینه اقتصاد کشور و مشکلات پیرامون آن بیان کرد.

وی با طرح مشکلات کشور در هشت سال گذشته اظهار کرد: شرایط فعلی کشور در حوزه اقتصاد و سیاست، میراث هشت ساله دولتی است که نتوانست آن‎گونه که شایسته است اوضاع را مدیریت کند.

تصویب قانون محدودیت صنعتی در استان‎های شمالی میراث دولت‎های پیشین

وی با تاکید بر درآمد نفتی سرشار دولت گذشته بیان کرد: روزی تصور می‎کردیم که درآمد بالای نفت می‎تواند کشور را به توسعه رهنمون سازد اما شرایط هشت سال قبل نشان داد که این موضوع ممکن است نه تنها سودی عاید کشور کند بلکه تبعات منفی نیز به همراه دارد.

عضو حزب کارگزاران سازندگی در زمینه دلایل محرومیت گلستان به ویژه در حوزه صنعت آن را برنتافت و با اشاره به استان‎هایی چون کرمان و یزد تصریح کرد: باید خودتان تلاش کنید و مسیر صنعتی شدن را هموار سازید.

مرعشی تصریح کرد: شما آشوراده را دارید، منطقه‎های بیابانی دارید و با این وضعیت جای سوال دارد که چرا نتوانستید درآمد ناخالص این استان شمالی را افزایش دهید و به نسبت دیگر استان‎ها در رتبه آخر صنعتی باشید.

این مباحث در حالی مطرح شد که گویا این مقام سابق کشوری در زمان دولت سازندگی فراموش کرده بود که قانون محدودیت ایجاد واحدهای صنعتی در زمان دولت‎های قبل از احمدی نژاد تصویب شده بود و گلستان میراث‎دار بی‎توجهی این دولت‎ها به مقوله توسعه این استان بوده است.

لغو محدودیت صنعتی گلستان در زمان حذف ارز ارزان قیمت

البته با وجود آن ‎که در دولت نهم محدودیت‎های پیشین در خصوص ایجاد مراکز صنعتی در استان‎های سرسبز شمالی به ویژه گلستان لغو شد، این عادت غلط از ذهن دستگاه‎هایی که وظیفه عقب‎نگه داشتن استان را برعهده داشتند پاک نشد و البته این رفتار هنوز ادامه دارد.

اکنون همان بیابانی که این مقام سابق دولتی و عضو حزب کارگزاران سازندگی مدعی است، می‎توان صنعت گلستان را در آن به بلوغ رساند و بهترین مکان برای سرمایه‎گذاری است، مدعی بسیار دارد.

محیط زیست در گلستان، برخلاف دیگر نقاط کشور اعتقاد راسخی به برخورد با هر نوع آلودگی صنایع اشتغال‎زا دارد و با این نظر مرعشی شدیدا مخالف است و باور دارد که این بیابان محل زندگی بسیاری از موجودات زنده است که با ایجاد واحدهای صنعتی برای انسان‎ها، ممکن است نسل این موجودات در معرض خطر بیافتد.

بدرفتاری با تنها کارخانه «ید» کشور و تکلیف نامعلوم پروژه پتروشیمی در گلستان

البته این رفتار محیط زیست در دولت قبلی نیز مسبوق به سابقه است و حتی دامن تنها کارخانه ید کشور در گلستان را نیز گرفت و موجب شد تا این کارخانه برای سرپا ماندن، هر روز بهانه‎های این مجموعه و منابع طبیعی استان را تحمل کند و حتی بابت آن جریمه‎های گزافی بپردازد.

این مصاحبه چند ماه قبل تنها تولید کننده ید کشور در گلستان است که در همین خبرگزاری نشر یافته است، این گزارش نشان می‎دهد که تا چه میزان سرمایه‌گذاری و کار کردن در استان گلستان سخت و دشوار است.

در استانی که به قول «حسن صادقلو» استاندار دولت تدبیر و امید در گلستان در کف توسعه نیز قرار ندارد و به مراتب نسبت به استان‎های دیگر شرایط نامناسبی برخوردار است و باید به دنبال جذب سرمایه‎گذار و قاپیدن فرصت‎ها باشد، تصور می‎کنم، اگر شرایط ویژه و انحصاری صنعت ید در گلستان نبود، بی‎هیچ شکی، این شرکت تولیدی عطایش را به لقایش می‎بخشید.

«مدیرعامل کانسار خزر» تنها کارخانه ید کشور در گلستان گفت: انتظار می‎رود دستگاه‎هایی چون منابع طبیعی و محیط زیست با رعایت ضوابط و مقررات سازمانی و با نگاهی فرابخشی، همراه و یاور سرمایه‎گذاران علاقه‎مند به استان باشند.

«منصور خواجه» با اشاره به برخی اظهارنظرها در زمینه مشکلات زیست محیطی این مجموعه صنعتی و معدنی تصریح کرد: هرگونه اظهار نظر در این عرصه باید مبتنی بر مدارک و مستندات علمی باشد.

همه استان‎ها به دنبال ایجاد فرصت گلستانی‎ها به دنبال فرصت‎‎سوزی

وی خاطرنشان‎ کرد: موضوع زیست‎محیطی بسیار ارزشمند و قابل توجه است، اما موضوعاتی که تاکنون طرح شده بیشتر مبتنی بر سلیقه‎های شخصی یا نگاه غیرعالمانه به این بخش بوده است.

این مشت نمونه خروار است، در حالی که در دیگر استان‎ها همه مدیران برای توسعه و به دست آوردن فرصت‎ها تلاش می‎کنند در این استان تلاش می‎شود آن فرصت را بسوزانند و اگر کسی هم در کاری موفق شد، چنان ریشه‎اش را بزنند که عطایش را به لقایش ببخشد.

شاید دیگر شاهد بسیار ملموس استان در حوزه صنعت، و آن هم در منطقه بیابانی، پروژه پتروشیمی این استان باشد، که باوجود گذشت حدود هشت سال از عمر پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است و هر بار تنها تاکید و وعده مدیران استانی سهام‎داران آن را دلخوش می‎سازد.

هر چند نباید این موضوع را نیز از یاد برد که این استان طی این سال‎ها توانسته در حوزه صنایع تبدیلی گام‎هایی بردارد و بخشی از کمبودهای استان را تحت عنوان شهرک‎های نیمه فعال صنعتی بردوش کشیده است اما این رشد ناچیز در قیاس با دیگر مناطق توسعه یافته صنعتی کشور صنعتی به ‎هیچ‎وجه قابل توجه نیست.

  بله این‎ها تنها بخشی از واقعیت‎های استانی است که میراث‎دار بی‎توجهی دولت‎هایی است که به بهانه سرسبزی فرصت توسعه را از آن گرفتند و در مناطق دیگر کشور بیرق توسعه را برافراشتند و اکنون گلستان از نظر شاخصه‎های پیشرفت در حوزه صنعت همچنان فقیر است، فقری که ریشه در سیاست‎های نه تنها یک دولت بلکه دولت‎های متعدد دارد./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه