12 مرکز خرید برنج در گلستان فعال شد/ خرید از واسطه‎ها و دلالان ممنوع است

مدیرکل تعاون روستایی گلستان از فعالیت 12 مرکز خرید برنج در استان خبر داد.

به گزارش زرین نامه ؛ محمدتقی رجایی ظهر امروز در کارگاه توجیهی خرید حمایتی برنج ارقام پرمحصول و بومی «محلی» تعاون روستایی گلستان در گرگان اظهار کرد: سطح زیرکشت برنج در گلستان در مقایسه با استان‎های گیلان و مازندران محدودتر است اما به لحاظ تسهیل در کار کشاورزان تعداد مراکز خرید بیشتری پیش‎بینی شد به طوری که استان مازندران 10 مرکز خرید و گلستان 12 مرکز خرید برنج دارد.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به تعداد مراکز خرید مشکل خاصی در تحویل و خرید برنج برای کشاورزان وجود نداشته باشد.

مدیرکل تعاون روستایی گلستان با اشاره به تفاوت‌های خرید حمایتی و تضمینی محصولات کشاورزی افزود: برای خرید تضمینی قیمت کف در نظر گرفته می‌شود اما در خرید حمایتی، قیمت برنج بسیار بالاست.

رجایی بر ضرورت دقت کافی در خرید محصولات کشاورزی تاکید کرد و بیان داشت: مبالغ کلانی که دولت برای خرید برنج باید بپردازد باید به گونه‌ای مدیریت شود که در اسرع وقت پرداخت شده تا مسیر نادرستی طی نکند.

وی با تاکید بر اینکه خرید محصولات کشاورزی باید از کشاورزان انجام شود، خاطرنشان کرد: هرگونه خرید از واسطه و دلالان اکیدا ممنوع است.

مدیرکل تعاون روستایی گلستان بیان داشت: برای تسهیل در خرید، لیست کشاورزان از جهاد کشاورزی تهیه شده است و کشاورزانی که مدرک لازم را ندارند باید به جهاد کشاورزی مراجعه و معرفینامه دریافت کنند.

قرارداد کشت یا دفترچه خدمات کشاورزی لازمه خرید مراکز از کشاورزان است

رجایی برخورداری از قرارداد کشت یا دفترچه خدمات کشاورزی را لازمه خرید مراکز از کشاورزان دانست و ابراز داشت: کشاورزان باید مدارکی مبنی بر تولیدکننده بودن ارائه دهند در غیر این‌صورت مراکز خرید از اخذ محصول امتناع خواهند کرد.

وی با بیان اینکه عملیات خرید توسط چند کمیته در طول نظارت بررسی می‎شود، گفت: در کمیته خرید استانی نماینده سازمان، نماینده کشاورزان و نماینده سازمان تعاون روستایی در سطح استان نسبت به عملیات خرید نظارت دارند.

مدیرکل تعاون روستایی گلستان تصریح کرد: علاوه بر نظارت، حضور کارشناسان و افراد خبره برای تشخیص ارقام برنج 100 درصد ضروری است.

رجایی بیان داشت: بر اساس سیاست‎های حمایتی دولت، از ابتدای سال جاری بخش عمده‎ای از محصولات توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی خریداری می‎شود.

وی از خریداری 45 هزار تن کلزا در استان خبر داد و گفت: بیش از 90 هزار تن گندم از کشاورزان گلستان خریداری و وجوه آن کاملا پرداخت شده است./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه