سند جامع گردشگری گلستان تدوین شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از تدوین سند جامع گردشگری این استان خبر داد.

به گزارش زرین نامه ؛ قربان عباسی ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان گلستان در گرگان اظهار کرد: سند جامع گردشگری گلستان یکی از دغدغه‎های جدی بود که با همکاری استانداری گلستان تدوین شد.

وی با بیان اینکه برای تدوین سند جامع گردشگری سه ماه کار مطالعاتی و مدیریتی صورت گرفته است، تصریح کرد: بیش از 300 ساعت برای تدوین این سند وقت گذاشته شده است.

850 بنای تاریخی در گلستان شناسایی شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان با اشاره به اهداف راهبردی سند جامع گردشگری افزود: سند چشم‎انداز توسعه، سیاست‎های کلی نظام، برنامه‎های چهارم و پنجم توسعه و سند بالادستی از اهداف راهبردی سند جامع گردشگری است.

عباسی از پیش‎بینی و شناسایی یک‎هزار و 500 بنا و محوطه تاریخی در سند جامع استان خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون شناسایی 850 بنای تاریخی، 650 ثبت ملی و یک ثبت جهانی در گلستان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه 11 موزه در دستور کار میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان است، یادآور شد: راه‎اندازی موزه‌های تخصصی، سایت موزه شهر جرجان، موزه رامیان، آسایش‎شناسی، موزه سنگ و گوهر، کاخ موزه، موزه زمین‌شناسی، موزه فرش و اکوموزه در سند جامع دیده شده است.

دایره‎المعارف صنایع‌دستی تدوین می‎شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان با بیان اینکه عملیات اجرایی دو موزه تخصصی آغاز شده است، گفت: یک موزه مشارکتی در حال مرمت و یک موزه روستایی در حال مطالعه است.

عباسی تاسیس شهرداری بافت تاریخی، تهیه اطلس جامع فرهنگی را از جمله پیشنهادات مهم در این سند جامع برشمرد و بیان کرد: در سال 1390 تعداد 780 اثر شناسایی شده است و این آمار در سال‎های 1391، 1392 و 1393 به ترتیب 810، 850 و 960 اثر بوده است که پیش‎بینی می‎شود در سال 1394 این رقم به یک‎هزار و 50 اثر افزایش یابد.

وی شناسنامه‎دار کردن 67 کارگاه جدید را از اهداف سند جامع گردشگری اعلام کرد و گفت: ارائه تسهیلات بانکی کم‎بازده و زودبازده، تاسیس فروشگاه‎های صنایع‌دستی، ایجاد کارگاه‎های بسته‎بندی محصولات، برندسازی محصولات، طراحی و ترویج روش‎های پیشرفته تولید از اهداف کوتاه‎مدت در سند گردشگری است.

عباسی آموزش رشته‎های صنایع‌دستی، تدوین دایره‎المعارف صنایع‌دستی، ایجاد خوشه‎های صنعتی و ایجاد تشکل‎های صادراتی را از جمله اهداف بلندمدت سند جامع گردشگری گلستان برشمرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان خاطرنشان کرد: گلستان در سال‎های 1391 و 1392 توانست رتبه چهارم کشوری را با دریافت مهر اصالت کسب کند.

عباسی با بیان اینکه هشت اثر گلستان در سال‎های 1391 و 1392 مهر اصالت دریافت کرده است، گفت: پنج اثر دیگر آماده شده که اگر به خوبی دفاع شود کسب رتبه دوم و سوم در این حوزه دور از انتظار نیست.

وی بیان کرد: در سال 1394 پیش‎بینی می‎شود 30 پروژه با تسهیلات یک‎هزار و 500 میلیارد ریال از صندوق ارزی اخذ شود که تاکنون 10 پروژه با تسهیلات 3 هزار و 350 میلیارد ریال به صندوق ارزی و توسعه ملی ارائه شده است./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه