رمز موفقیت در زندگی مشترک عمل به ارزش های اخلاقیست

حجت‌الاسلام والمسلمین دهنوی کارشناس ازدواج و مشاور خانواده رمز موفقیت زوج‌های جوان را عمل به ارزش‌های اخلاقی دانست و گفت: با نگاه به زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) می‌توان به این نتیجه رسید که رمز موفقیت این زوج، عمل به ارزش‌های اخلاقی بوده است.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین دهنوی در همایش ازدواج و جوانان در شهرستان علی آبادکتول الگوگیری از انبیاء و اولیای الهی را را لازمه ی کسب آرامش و سعادت در زندگی دانست و تصریح کرد: اگر زنان و مردان ما عامل به ارزش‌های اخلاقی باشند زندگی آن‌ها عالی می شود و شاهد کاهش مشکلات و معضلات در درون خانواده‌ها خواهیم بود.

صداقت از اصلی‌ترین رموز موفقیت در زندگی مشترک است

دهنوی با بیان اینکه صداقت یکی از اصلی‌‎ترین رموز موفقیت زندگی مشترک است، عنوان کرد: صداقت در زندگی اولیای الهی نیز مشاهده می‌شود که جوانان و جامعه امروز نیز باید با بهره‌گیری از این اصل مهم به سمت الگوبرداری از زندگی الهی گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه صداقت عامل موفقیت حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) در طول زندگی کوتاهشان بود، یادآور شد: صداقت به معنای بیان همه نوع راست‌ گفتن‌ها نیست بلکه باید بدانیم که هر راستی شایسته نیست و باید از بیان راست‌هایی که مفسده آمیز است، دوری کنیم.

مفاهیم فداکاری و گذشت را در زندگی خود پیاده کنیم

دهنوی در ادامه با اشاره به ضرورت پیاده سازی مفاهیمی همچون فداکاری، ایثار و گذشت در زندگی مشترک، خاطرنشان کرد: در زندگی علی(ع) و فاطمه(س) ایثارهای معنوی و مادی بسیاری را می توان مشاهده کرد که زوج‌های جوان باید با مطالعه زندگی این زوج سعادتمند، تلاش کنند تا مفاهیم و الگوهای سبک زندگی اسلامی آن ها را در زندگی مشترک خود پیاده کنند. 

احترام زمینه ساز حفظ آرامش زندگی مشترک

کارشناس ازدواج و خانواده برنامه تلویزیونی "گلبرگ" با بیان اینکه زن و شوهر باید تلاش کنند تا در زندگی پیام‌های مثبتی را به یکدیگر انتقال دهند، تصریح کرد: احترام گذاشتن یک ارزش اخلاقی است که همسران باید برای حفظ آرامش زندگی آن را نسبت به همدیگر رعایت کنند.

دهنوی با اشاره به تأثیر رعایت احترام زوج نسبت به یکدیگر در بین افراد دیگر تاکید کرد: حفظ احترام زوجین توسط یکدیگر بخصوص در میان بستگان تأثیر مثبتی بر زندگی زوجین خواهد داشت.

همسران امانتی الهی برای یکدیگر هستند

دهنوی با بیان اینکه بی وفایی آفت زندگی های امروزی است، تصریح کرد: وفاداری از نظر خانم ها و آقایان متفاوت است و زوجین باید این را بدانند که برای یکدیگر امانتی الهی هستند و باید در کانون خانواده نسبت به هم وفادار باشند.

وی هشدار داد: خانم ها و آقایان باید در محیط کاری خویش با همکاران با احترام برخورد کنند زیرا صمیمیت های بی مورد، زمینه ساز بی وفایی به همسر است. 

توجه به نیازهای یکدیگر لازمه ی کاهش مشکلات زندگی

این کارشناس مذهبی و مشاور خانواده با بیان اینکه تعامل و رعایت حقوق زن و شوهر در محیط خانه، باعث ایجاد پیوند عاطفی می شود، تاکید کرد: به نیاز های یکدیگر در محیط خانواده توجه کنید، زیرا برآورده شدن نیاز ها باعث کاهش بد اخلاقی، پرخاشگری، بددهنی و غیره می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عوامل ساده و کوچکی موجب ایجاد مودت و آرامش در بستر خانواده می شود افزود: داشتن روابط عاطفی، با آرامش برخورد کردن با همسر، به استقبال همسر خود رفتن، پایین آوردن سطح توقعات مادی، از بین بردن چشم و هم چشمی ها، توجه به خواسته های منطقی یکدیگر، اقتدار دادن به مردان و غیره از جمله عوامل ایجاد آرامش در زندگی هستند.

مصادیق فداکاری را بیاموزیم و به آن عمل کنیم

دهنوی افزود: فداکاری از دیگر عوامل ارزشی است که در تمامی برهه های زمانی وجود دارد اما مصادیق آن متفاوت است؛ امروزه با توجه به شرایط جامعه باید فداکاری کرد و زوج های جوان باید آستانه صبر و تحمل خود در برابر مشکلات را بالاتر ببرند.

این کارشناس مذهبی و مشاور خانواده قدرت مدیریت بحران در زندگی را یکی دیگر از شروط ازدواج دانست و یاد آور شد : آقایان نیاز به اقتدار و مدیریت کردن خانواده دارند و خانم ها باید به مردان خود اقتدار دهند و نقش حمایتی آن ها را نادیده نگیرند. 

حجت الاسلام دهنوی در پایان اظهار کرد: کانون خانواده، کانون بسیار ارزشمندی در اسلام است؛ روابط در محیط خانواده باید مدیریت شود و ابراز محبت زوجین به یکدیگر و استفاده از کلمات محبت آمیز موجب تثبیت این کانون می شود.

اخبار مرتبط:

همایش ازدواج و جوانان در علی آبادکتول/تصاویر

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه