ایمنی ساختمان در برابر سرقت واجب‌تر از زیبایی آن است

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گلستان گفت‎: متاسفانه زیبایی ساختمان از ایمنی آن در برابر سرقت جدی‎تر گرفته می‎شود در حالی که ایمنی ساختمان در برابر سرقت ارجح‌ از زیبایی آن است.

به گزارش زرین نامه ؛ علی بهرامی اظهار کرد: اعیاد گوناگون و تعطیلی‎هایی که گاهی اوقات به صورت روزهای پی در پی بهانه‎ای برای مسافرت شهروندان و خالی بودن منازل می‎شود به نوعی یک فرصتی است برای افراد سودجو و مجرم که به امر ناپسند سرقت بپردازند.

وی با اشاره به نزدیک بودن عید سعید غدیر و وجود اعیاد و تعطیلی‎های گوناگون در نیمه دوم سال و احتمال افزایش مسافرت‎ها ادامه داد: اما خوشبختانه با تشکیل قرارگاه ویژه مبارزه با سرقت و فعالیت شبانه‎روزی مجموعه پلیس آگاهی و همکاران در انتظامی‎های شهرستان‎های استان شاهد کاهش 24 درصدی وقوع سرقت در 6 ماه نخست سال‌جاری در استان بوده‎ایم.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گلستان خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت وقوع سرقت مغازه 21 درصد و سرقت اماکن خصوصی سه درصد کاهش داشته است.

بهرامی تاکید کرد: تلاش‎های مجموعه قرارگاه مبارزه با سرقت در گلستان با جدیت ادامه خواهد داشت و پلیس در تمامی عرصه‎ها با قاطعیت و جدیت وارد خواهد شد و با اتکا به قانون شدیدترین برخوردهای قانونی را با مجرمان خواهد کرد.

وی عنوان کرد: اما بخش مهمی که این روزها باید مورد توجه قرار گیرد این است که منشا بسیاری از جرائم سهل‎انگاری و کم‌توجی شهروندان به مسائل ایمنی و پیشگیرانه است.

بهرامی با اشاره به پوشش خوب و ارزشمند عملکرد پلیس توسط رسانه‎های استان تاکید کرد: به جرات می‌توان اخبار حوادث را پرمخاطب‌ترین بخش رسانه‌های سنتی و مدرن محسوب کرد.

وی افزود: در این میان سرقت یکی از اصلی‌ترین پایه‌های وقوع حوادث را به خود اختصاص داده است و با وجود انعکاس وسیع این قبیل حوادث در رسانه‌ها باز هم این اخبارِ مبتنی بر واقعیت آن‌گونه که انتظار می‌رود منجر به اقدامات پیشگیرانه توسط مخاطبان نمی‌شود.

بهرامی تاکید کرد: نحوه‌ی بیان، ابعاد موضوع و شگرد مورد استفاده‌ تبهکاران آنچنان در خلق این‌گونه حوادث بدیع و نوآورانه است که مخاطبان بیشتر مجذوب داستان واقعه شده و از اصل هدف و انعکاس آن در رسانه‌ها غافل می‌شوند ضمن اینکه پرداختن به حوادث با رویکرد صرف ژورنالیستی نیز سبب شده تا مخاطبان عمدتاً با نگاه سرگرمی به این بخش بنگرند و از آن عبرت‌آموزی نداشته باشند.

تبهکاران از هوش متوسطی برخوردارند/زمینه سرقت را خودمان فراهم نکنیم

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گلستان تصریح کرد: آیا تاکنون به این موضوع اندیشیده‌اید که ممکن است روزی قربانی یکی از حوادثی که در رسانه‌های جمعی منعکس می‌شود، خود ما باشیم؟

بهرامی عنوان کرد: در نظر داشته باشید که هرکس ممکن است قربانی یک سرقت شود و شما هم از این امر مستثنی نیستید؛ به همین دلیل در هر شرایطی باید در حفظ و نگهداری اموال خود کوشا باشید چراکه در صورت بروز هرگونه سرقتی از شما، آرامش خاطرتان تا مدت‌ها از بین خواهد رفت.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که تبهکاران عمدتاً از هوش متوسطی برخوردارند و هرگز آن طور که تصور می‌شود افراد نابغه و بسیار باهوشی نیستند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گلستان ادامه داد: بررسی‌ها و مطالعات انجام شده بر روی پرونده‌های سرقت و اظهارات قربانیان و مالباختگان نشان می‌دهد که در اغلب موارد سارقان و تبهکاران برای رسیدن به اهداف خود با مشکلات و موانع کمی روبه‌رو می‌شوند حتی در پاره‌ای از موارد تصور می‌شود قربانیان نهایت تسهیلات را برای سارقان فراهم آورده‌اند به گونه‌ای که اگر سرقتی اتفاق نمی‌افتاد، تعجب برانگیز بود.

بهرامی گفت: باور کنیم که رعایت نکاتی بسیار ساده و بدیهی می‌تواند در پیشگیری از سرقت اموال‌مان به ما کمک کرده و تبهکاران را در رسیدن به اهداف‌شان ناکام گذارد.

وی تاکید کرد: نخستین نکته در زمینه‌ پیشگیری از سرقت این است که هنگام ساخت‌ و ساز همان قدر که به زیبایی ساختمان اهمیت می‌دهید به استحکام و ایمنی آن در برابر سرقت نیز توجه کنید.

هنگام خروج از ساختمان مراقبت از آن را به افراد مطمئن بسپارید

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گلستان با تاکید بر رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری و کاهش وقوع سرقت در جامعه اظهار کرد: زمانی که خانه را ترک می‌کنید از بسته بودن همه‌ راه‌های ورودی اعم از درها و پنجره‌ها اطمینان حاصل کنید و اگر تمایل دارید که پنجره‌ها را باز بگذارید حتماً برای آن‌ها حفاظ در نظر بگیرید.

بهرامی تصریح کرد: بر روی دیوار حیاط منزل خود حفاظ مقاوم نصب کنید و حفاظ را طوری تعبیه کنید که اگر تیر چراغ برق، علمک گاز، درخت یا ماشینی در کنار آن قرار داشت، سارقان نتوانند از آن‌ها برای ورود به ساختمان استفاده کنند.

وی تاکید کرد: از زنجیر شب‌بند برای پشت درب استفاده کنید و هنگام رفتن به مسافرت از بسته بودن تمام درب‎ها از جمله درِب تراس، پاسیو و پشت‌ بام مطمئن شوید و همچنین از قرار دادن نردبان و چهار پایه در داخل حیاط به‌ویژه کنار دیوارها خودداری کنید.

بهرامی گفت: در صورت خالی بودن فضای زیر درب ورودی، آن را با استفاده از سنگ یا هر وسیله‌ محکم دیگر پر کنید و فضای خالی زبانه‌ درب را با استفاده از تکه‌ای چوب یا مقوای فشرده شده پر کنید تا باز کردن آن با وسایلی مثل کارت تلفن غیرممکن شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گلستان عنوان کرد: اگر توپی قفل درِب ورودی یا پارکینگ به صورت برجسته است حلقه‌ای آهنی به دور آن جوش دهید و برای درب‎های 2لنگه قفل اضافی تعبیه کنید و نسبت به باز ماندن در ورودی و پارکینگ ساختمان خود حساسیت به خرج دهید.

بهرامی متذکر شد: اگر در مجتمع زندگی می‌کنید از طریق هماهنگی با همسایه‌ها مراقبت از ساختمان خود را به نگهبان محله یا سرایدار مورد اطمینان بسپارید.

وی در پایان اظهار کرد: اینها بخشی از مسائلی است که در صورت رعایت آن از بروز بسیاری از سرقت‎های منزل جلوگیری خواهد شد و دیگر در جامعه این امر ناپسند رخ نخواهد داد./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه