بازرسی ۲۵ جایگاه CNG از سوی اداره کل استاندار گلستان

کارشناس اوزان و مقیاسهای اداره کل استاندارد گلستان با اعلام این خبر که این اداره کل در شش ماه ابتدای سال جاری، 25 جایگاه CNG را مورد بازرسی قرار داد گفت.

به گزارش زرین نامه ؛ جابر صفائی ، کارشناس اوزان و مقیاسهای اداره کل استاندارد گلستان با اعلام این خبر که این اداره کل در شش ماه ابتدای سال جاری، ۲۵ جایگاه CNG را مورد بازرسی قرار داد گفت: همراه با افزایش روزافزون مصرف بنزین در کشور و به دلیل وجود محدودیتهایی برای تولید این فرآورده نفتی، ضرورت تغییر سبد سوخت و جایگزین کردن بنزین با سوختی در دسترس، ارزان و پاک بیشتر از پیش احساس شد.
صفایی اظهار داشت: در همین راستا و با توجه به تجربه کشورهای متعدد دیگر، گاز طبیعی به عنوان سوخت جایگزین انتخاب شد. همزمان با تولید خودروهای دوگانه سوز، جایگاه های عرضه گاز طبیعی نیز در سراسر ایران گسترش یافت.
وی افزود: از آنجا که نیاز است گاز طبیعی به میزان کافی در مخزن سوخت خودروها ذخیره گردد، جایگاههای عرضه این سوخت دارای تجهیزاتی هستند که علاوه بر فشرده سازی گاز تا ۲۵۰ بار، امکان سوخت گیری سریع را نیز از طریق نگهداری گاز در مخازن ذخیره فراهم می آوردند. این فشار کاری بالا نیازمند تجهیزات کنترلی دقیق است تا ایمنی کارکنان جایگاه و افرادی که جهت سوخت گیری مراجعه می کنند، تضمین گردد.
صفایی در ادامه گفت: در همین راستا سازمان ملی استاندارد ایران با تدوین ۳ استاندارد و با همکاری وزارت نفت، پا به عرصه CNG کشور گذاشت و استانداردهای ۱-۷۸۲۹ با عنوان الزامات عمومی جایگاههای CNG، ۲-۷۸۲۹: الزامات کمپرسور جایگاههای CNG و ۱۲۰۵۴: الزامات جایگاههای چند منظوره تدوین و اجرای آنها از تاریخ ۰۱/۰۵/۱۳۹۲ اجباری اعلام شد.
به گفته صفایی تدوین روش اجرایی و دستورالعمل، تأیید صلاحیت شرکتهای بازرسی و تهیه چک لیست به سرعت انجام شد و طرح بازرسی از جایگاههای CNG به صورت پایلوت و در ۶۰ جایگاه در کل کشور انجام پذیرفت که پیرو آن تعداد ۲ جایگاه نیز در استان گلستان مورد بازرسی واقع شد.
این کارشناس استاندارد با اظهار این مطلب که نتایج بازرسیهای پایلوت نه تنها نمایی از وضعیت کلی جایگاههای CNG را نمایان کرد، بلکه باعث تجدید نظر در چک لیست بازرسی هم شد، افزود: با نهایی شدن چک لیست و با بهره گیری از تجربیات اجرای طرح به صورت پایلوت، بازرسی از جایگاه های CNG در استان گلستان از ابتدای سال ۹۳ در دستور کار قرار گرفت.
وی خاطر نشان ساخت در این راستا همایشی آموزشی نیز با موضوع آشنایی با استانداردهای CNG در شهریور ماه سال جاری برگزار گردید که در آن مالکین جایگاه ها، شهرداران، نمایندگان شرکت های بهره بردار و تعمیر و نگهداشت حضور داشتند./کاسب امین

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه