دانش به دانشگاه نرسید/ 171 رای مخالف به چهارمین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم
جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به صلاحیت «فخرالدین احمدیدانشآشتیانی» وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دقایقی پیش با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در صحن بهارستان آغاز شد.
به گزارش زرین نامه؛ جلسه علنی مجلس برای رسیدگی به سوابق و برنامههای وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری که از صبح امروز آغاز شده بود با 171 رای مخالف به دانش آشتیانی، 70 رای موافق و 13 رای ممتنع به پایان رسید و دانش آشتیانی نتوانست راهی وزارت علوم شود.
جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به صلاحیت «فخرالدین احمدیدانشآشتیانی» وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دقایقی پیش با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در صحن بهارستان آغاز شد.
حجتالاسلام روحانی رئیسجمهور کشورمان روز سهشنبه هفته گذشته در نامهای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی «فخرالدین احمدیدانشآشتیانی» را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی خود برای تصدی سکان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به منظور کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد.
رئیسجمهور پیش از این «جعفر میلیمنفرد»، «رضا فرجیدانا» و «محمود نیلیاحمدآبادی» را به عنوان وزرای پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرده بود که میلیمنفرد نتواست از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، اما فرجیدانا پس از کسب رأی اعتماد مجلس در آبانماه سال گذشته تنها 10 ماه سکاندار این وزارتخانه بود چراکه وکلای ملت مردادماه سال جاری به دلیل انتصابات وی و عملکرد نادرستش در این وزارتخانه، رای اعتماد خود را پس گرفتند.
پس از استیضاح فرجیدانا، رئیسجمهور «نیلیاحمدآبادی» را به پارلمان معرفی کرد که جلسه رأی اعتماد به وی 20 روز پیش یعنی 7 آبان در صحن علنی برگزار شد و نیلیاحمدآبادی تنها موفق به کسب 79 رأی موافق در مقابل 160 رأی مخالف شد و نتوانست از بهارستان، وزارت بگیرد.
روحانی وارد مجلس شد
حجتالاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان دقایقی پیش، برای دفاع از برنامههای "فخرالدین احمدیدانشآشتیانی" وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.
محمدرضا باهنر و تنی چند از نمایندگان مجلس مجلس به استقبال رئیسجمهور رفتند.
علاوه بر وزیر پیشنهادی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور ، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمود واعظی وزیر ارتباطات، محمدرضا صادق، محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، حجتالاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس جمهور کشورمان را برای حضور در این جلسه همراهی میکنند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به محض ورود رئیس جمهور به صحن علنی پارلمان به وی خیرمقدم گفت.
روحانی: برای انتخاب وزیر تحت فشار هیچ جناحی نیستم/فضای دانشگاه نباید فضای سیاسیکاری باشد
حسن روحانی رئیسجمهور کشورمان در جلسه رأی اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت علوم اظهارداشت: امروز به عنوان چهارمین نوبت است که برای درخواست رأی اعتماد وزیر علوم پیشنهادی خدمت نمایندگان مجلس میرسم، البته تماس و نزدیکی مجلس و دولت همواره مطلوب است و فرصتی که بنده هم در خدمت نمایندگان باشم، مغتنم است ولی امیدوارم فرصتهای آینده برای همفکری و تعاون در راستای رفع مشکلات اساسی مردم به ویژه در زمینه اقتصادی، اشتغال، رشد و توسعه کشور و تعالی اخلاق و فرهنگ باشد.
وی وزارت علوم را وزارتی حائز اهمیت بسیار برشمرد و گفت: وزارت علوم از این دیدگاه که میلیونها دانشجو و دهها هزار عضو هیأت علمی، اساتید، محققان و پژوهشگران در چارچوب و قوانین آن سرنوشت فعالیت علمی کشور را مشخص میکنند، بسیار اهمیت دارد.
روحانی ادامه داد: آنچه برای ما مهم است پیشرفت علم، دانش و پژوهش کشور است، ما در پی آن هستیم که ایران عزیز اسلامی به عنوان مرجع علمی بزرگ در منطقه و حتی در آینده در سطح جهان باشد، همانطور که امروز در برخی موارد علمی جدید و هایتک ما در ردههای بالا هستیم که میتوانیم با کشورهای پیشرفته در صحنه رقابت قرار گیریم.
رئیسجمهور با بیان اینکه دغدغه دولت و مجلس بیتردید یک دغدغه است، اظهارداشت: هدف ما یکی است و آن هم این است که علم و دانش ما در خدمت مردم و فرهنگ ایرانی اسلامی باشد، هدف این است که دانشگاههای ما مراکز فعالیت علمی باشد.
وی اضافه کرد: فضای دانشگاه عمدتاً باید فضای علم و فرهنگ باشد نه فضای سیاسی و سیاسیکاری.
رئیسجمهور در ادامه گفت: برخلاف آنچه که برخی از رسانهها شایع میکنند، من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه سیاسی و یا هیچ شخصی نبوده و نه هستم و نه من کسی هستم که فشارپذیر باشم و بخواهم به خاطر نظر گروهی انتخابی را انجام دهم.
روحانی تصریح کرد: همه ما در پیشگاه خدا مسئولیم همچنان که در پیشگاه ملت ایران و در پیشگاه وجدانم رئیس دادگاه هیچ گاه ما را رها نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه بدون مشورت با صاحبنظران قدمی برنداشتهام گفت: رئیسجمهور براساس وظایفی که قانون اساسی بردوش او گذاشته و براساس وعدههای انتخاباتی که به مردم داده است در اداره کشور بدون مشورت با صاحبنظران قدمی برنداشته و در تمام مسائل کشور تا به امروز بدون مشورت با صاحبنظران و متخصصان بنام آن رشته تصمیمی اتخاذ نکرده است.
رئیسجمهور خاطرنشان کرد: در زمینه انتخاب وزیر نیز همانطور که قانون اساسی میگوید رئیسجمهور فردی را به عنوان وزیر تعیین و برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی میکند، آنچه که حق من است تعیین یک نفر برای پذیرش مسئولیت وزارت است.
روحانی با اشاره به وجود شرایط سخت در اداره کشور گفت: ما در شرایطی هستیم که اداره کشور سخت است آنچنان نیست که داوطلبان برای به دوش گرفتن بار مسئولیت زیاد باشند. ما گاهی برای برخی مسئولیتها در ردههای پایینتر از وزارت نیز با افراد زیادی برای پذیرش مسئولیت صحبت میکنیم البته آن کسی که توانمند است به عنوان وظیفه است که مسئولیت را بپذیرد و ما افتخار میکنیم که در این کشور خادم نظام و مردم باشیم.
رئیسجمهور نسبت به ویژگیهای وزیر علوم گفت: نسبت به وزارت علوم اعتقاد بر این است که باید فردی مسئولیت این وزارتخانه را بپذیرد که از لحاظ علمی و دانشگاهی در سطح قابل قبولی باشد و در رشته خود نیز صاحبنظر و مجتهد باشد، گریدهای علمی لازم را طی کرده باشد و مقالات علمی لازم را نوشته باشد و به عنوان یک چهره علمی باشد.
روحانی ادامه داد: برای وزارتخانه مهم علوم شخصی میتواند مسئولیت آن را بپذیرد که از دید دانشگاهیان و جامعه صاحبنظر و عالم باشد.
رئیسجمهور معیار دولت برای معرفی وزیر علوم را این چنین عنوان کرد: معیار ما برای معرفی وزیر علوم آن است که فردی باشد که در دانشگاه دارای مقبولیت باشد هم در میان اساتید و هم در میان دانشجویان چهره قابل قبولی داشته باشد چراکه در این صورت راحتتر میتواند مدیریت کند، حرف حق خود به کرسی بنشاند و مسیر درست دانشگاه را معین کند.
روحانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: قولی که در انتخابات 24 خرداد به مردم داده شد این بود که ما به دنبال قانونگرایی و نشاط علمی در دانشگاهها هستیم به همراه تعالی بیشتر فرهنگ اسلامی. البته ما باید همه به وعدههای خود عمل کنیم و نسبت به آن وعدههایی که به مردم دادیم آماده انجام آن باشیم.
وی خاطرنشان کرد: برخی رسانهها لجبازی را برای رئیسجمهور و مجلس به کار میبرند. این واژه نه مناسب برای مجلس و نه برای دولت است.
رئیسجمهور با بیان اینکه اینجا جای دعوا به مفهوم معروف آن نیست،گفت: ما دو قوهای نیستیم که بخواهیم روبروی هم باشیم و هر دوی ما اهل تعامل بوده و میخواهیم مسائل را حل کنیم.
روحانی ادامه داد: فکر نمیکنم پاسخ مردم برای دولت و مجلس دو نوع باشد؛ ملت پیام واحدی را برای منتخبین خود در مجلس و دولت ارسال کرده است و این پیام این است که مردم از ما خدمت و تعالی کشور را میخواهند.
وی افزود: مردم میخواهند دانشگاههای ما دانشگاهی باشد که از لحاظ فرهنگی و اخلاقی امن بوده و دختران و پسران آنها در آن علم بیاموزند و با اخلاق، سیاست و مسائل بینالمللی آشنا شوند.
رئیسجمهور با تاکید بر اینکه مدرکگرایی مورد هدف نظام و خانواده دانشجویان نیست، گفت: باید دانشگاهها را از مسئله مدرکگرایی و اینکه هر کس دنبال برگه کاغذ باشد، جدا کرده و به دنبال عالم و محقق باشیم.
رئیسجمهور با اشاره به پیوند اقتصاد و دانشگاه گفت: ما البته منتظر لایحهای هستیم که برای خروج از رکود به مجلس تقدیم کردیم و امیدواریم این لایحه هر چه زودتر به دست ما برسد.
وی افزود: رسیدن به رونق و خروج از رکود نیازمند کار همه مسئولان کشور است و اگر این مسئله محقق شود ما به نقطهای میرسیم که مردم زندگی تؤام با عزت داشته باشد.
روحانی اضافه کرد:اگر میخواهیم به رونق برسیم باید دانشگاههای ما پایه اقتصادی داشته باشیم؛ در دنیای امروز اقتصاد سنتی قابلیت رقابت با جهان را ندارد و ما در صورتی میتوانیم با اقتصاد جهانی رقابت کنیم که اقتصاد ما دانشبنیان باشد. دانشبنیان شدن اقتصاد زمانی رخ میدهد که ما مدرکگرا نباشیم.
وی ادامه داد: من مفتخرم که اعلام کنم در طی یکسال و چند ماه اخیر علیرغم آنکه جلسات، کنفرانسها و نشستهای بیشتری نسبت به سالهای گذشته در محیط دانشگاه انجام شده اما آرامش نیز حکمفرما بوده است؛ برای ما افتخار است که نشستی برگزار شود ولی همه به یکدیگر احترام بگذارند.
روحانی با بیان اینکه آنچه برای ما به عنوان مهمترین خط قرمز مطرح است اخلاق است، اظهار داشت: همه خط قرمزها در مسائل مختلف و از جمله سیاست خارجی که مطرح میشود بعد از اخلاق قرار دارد و اخلاق مهمترین خط قرمز ماست.
وی ادامه داد: برای ما مهمتر اینکه وزیر چقدر رای بیاورد این است که مردم شاهد باشند دولت و مجلس و همه مسئولان در سراسر کشور معیارهای دینی را مدنظر دارند.
روحانی افزود: آنچه اسلام به ما گفته این است که ما نسبت به افراد احترام آنها، شخصیت آنها و کرامت آنها توجه کنیم و این مسائل مدنظر ما باشد.
وی گفت: تجسس یا اینکه در گوشه زندگی فردی بگردیم که حتما نقطه ضعفی پیدا کنیم و بعد با ذرهبین آن نقطه ضعف را بزرگ کنیم چه نتیجهای خواهد داشت؟
رئیسجمهور تصریح کرد: باید کاری کنیم از تریبونهای مجلس، دولت و همه تریبونهای کشور که مدارس، دانشگاهها و مکانهای اینچنینی ببینند کشور اسلامی است.
وی ادامه داد: کشور اسلامی اساسش بر اخلاق، قانون و اصول است و باید وفادار به این اصول باشیم و انشاءالله خداوند توفیق دهد در این مسیر حرکت کنیم.
رئیسجمهور یادآور شد: اولین کسانی که دانش آشتیانی را برای وزارت علوم به من معرفی کردند دوستان قدیمی ایشان بودند که اتفاقا دوستان پروپاقرص اصولگرای ما هستند.
وی افزود: گرچه اصولگرایان و اصلحطلبان هر دو فرزندان انقلاب و خادمان آن هستند ولی هیچ فرقی بین این حزب و آن حزب وجود ندارد و همه اینها برای گرم کردن تنور است و ما افتخار میکنیم که مسلمان و ایرانی هستیم و در صندلی قرار گرفتیم که مردم برای خدمت ما را فرستادند.
رئیسجمهور تأکید کرد: آشنایی من با وزیر علوم پیشنهادی به دوران دفاع مقدس برمیگردد. از سال 1365 شورای عالی پشتیبانی جنگ، ستاد کمیسیونی را تشکیل داد به عنوان ستاد پشتیبانی جنگ و من به عنوان رئیس این ستاد برگزیده شدم.
وی گفت: آقای دانشآشتیانی که در سپاه پاسداران خدمت میکرد و تازه به وزارت علوم آمده بود به عنوان رابطی بین دانشگاه و جنگ در این ستاد حضور داشتند.
رئیسجمهور تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان در جنگ بودند و خدمت کردند و خیلیها در دانشگاه بوده و هستند و همه آنها هم عطری از دانشگاه و هم عطری از جبهه را استشمام کردند.
روحانی افزود: تحقیقات من به من میگوید آشتیانی کسی که سالها در یک نهاد انقلابی مثل سپاه بوده و در جنگ خدمت کرده و تمام مدارج علمی را طی کرده و در مسئولیتهای مختلفی که داشته از جمله شورایی که برای اسلامی کردن دانشگاهها وجود داشت و یا سرپرستی دانشگاه قبل از اینکه یک مدیر سیاسی باشد یک مدیر اجرایی است.
رئیسجمهور گفت: وقتی با دانش آشتیانی صحبت کردم گفت سیاست به مفهوم داخل جناح بودن را سالهاست که کنار گذاشتم و بیشتر در کارهای فرهنگی، عملیاتی و اجرایی فعالیت میکنم.
وی افزود: سوابق سیاسی افراد برای من مهم نیست مهم وفادار بودن به نظام، انقلاب، مقام معظم رهبری، قانون اساسی و خدمت به مردم است.
روحانی ادامه داد: دانش آشتیانی سوابق خوبی دارد، پدر وی نیز از علما و سالها نماینده مجلس بود. عالم فرهیختهای که متواضع و پخته بود بنابراین دانش آشتیانی از خانواده روحانیت است که از جوانی در مدارس و دبیرستانهای فعال مذهبی تحصیل کرده است.
رئیسجمهور ادامه داد: دانش آشتیانی در دفاع مقدس فعال بوده، در سپاه خدمت کرده و با وزارت علوم کاملا آشنایی دارد و دارای تجربیات فراوانی در رشته علمی خودش است که مجموعه اینها نشان میدهد وی با این شخصیت میتواند دانشگاه را اسلامیتر کند و دل ما قرص است که با حضور او فرهنگ اسلامی و انقلابی در دانشگاهها توسعه یافته و دانشگاه پرنشاطتر و آرامتر میشود و از کمیت به سمت کیفیت میرود و میتواند کاری کند که رشد اقتصادی و اجتماعی در کشور فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه نشاط دانشجویی میخواهیم، آزادی علم و پژوهش برای اساتید میخواهیم، باید فضایی درست کنیم که هم دانشجو سود ببرد و هم استاد بتواند خدمت کند و دانش آشتیانی می تواند این شرایط را فراهم کند.
روحانی با بیان اینکه دورانی که میتوانستیم با سرپرست وزارتخانه را اداره کنیم رو به اتمام است گفت: از اینکه زیاد خدمت مجلس میرسم افتخار میکنم ولی امیدوارم دیگر برای وزیر علوم ما را به مجلس دعوت نکنید و دانش آشتیانی بتواند رای لازم را امروز کسب کند زیرا دانشگاه منتظر است که از حال اداره با سرپرست خارج شود ولو اینکه سرپرست علمآشنایی مانند نجفی در راس این وزارتخانه باشد.
رئیسجمهور گفت: مجلس و دولت دست به دست هم بدهیم تا امروز وزیر تعیین شود و نشاط بیشتری را شاهد باشیم، تمام نظرسنجیها و نامهها نشان میدهد که دانش آشتیانی در نظر دانشجویان و اساتید مقبول است و مطمئنم حضور این شخصیت بیحاشیه در مجلس برخی حاشیههای مطرح شده را هم به کنار میراند و وی میتواند خادم مردم بوده و دانشجویان ما را هم خوشحال کند.
جعفری در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم:
*آقای معین باجخواهانی را که ذکر کردهاند معرفی کنند
نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای معین گفتهاند که باجخواهی مجلس در 35 سال گذشته بیسابقه بوده و من از ایشان میخواهم که باج خواهانی که گفتهاند معرفی کنند.
قاسم جعفری در صحن علنی مجلس و در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: ای کاش اصولگرا و اصلاحطلب نبود و همه حقطلب میشدیم اما چه شده است که تصادفا همه از یک گروه آن هم آقای معین و مجموعه وی معرفی میشوند. آیا این تصادفی است؟
وی افزود: آقای معین همین دو سه روز پیش گفت که باجخواهی مجلس در این 35 سال بیسابقه است. نمایندگان مجلس شما چه باجخواهی کردهاید؟ اگر باجخواهی صورت گرفته من درخواست دارم که آقای معین یا هر فرد دیگری باجخواهها را معرفی کند.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: جلسه امروز جلسه رای اعتماد است و باید این امر احراز شود من زمانی که این دکمه را فشار میدهم باید در سه دادگاه حاضر شوم دادگاه خدا، دادگاه ملت و دادگاه وجدان.
جعفری خطاب به رئیسجمهور گفت: معاون پارلمانی شما مصاحبههای انبوهی را انجام داده است و برخی از این مصاحبهها به جای وصل کردن فصل کردن را دنبال میکند تا وصل کردن را. وی در مصاحبههای خود میگوید آقای روحانی از ابتدا بنایی برای استفاده از مجلس در بحث وزارت علوم نداشته است.
وی افزود: چه کسی از مجلسیها طالب بوده که وزیر شود؟ در جریان سفیر شدن یکی از همکاران ما مشاهده شد که چقدر با مزایده برای اینکه یک همکار را از دست بدهیم برخورد کردیم.
نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس افراد زیادی را دارد که شأن وزارت دارند اما ما هرگز راضی نیستیم نخبگانمان را از دست بدهیم. این پیام را القا نکنند که مجلس به دنبال این است که فردی را از خود برای وزارت انتخاب کند.
جعفری خاطرنشان کرد: آقای رئیسجمهور آیا مشورت شما با رئیس مجلس چه ضرری برای شما دارد؟ روز گذشته آقای ابوترابی به شوخی گفت ظاهرا یا مشورت نیست یا مشورت از (باب شاوراهن، خالفواهن) با ما انجام میشود. به نظر من باید در این مسئله تجدیدنظر صورت گیرد.
وی افزود: معرفی وزیر حق رئیسجمهور است اما مجلس هم حق دارد مسیر خود را برای اطمینان خاطر طی کند.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: وزارت علوم، قوه فاکره دولت است و فردی باید سکان آن را در دست بگیرد که قوه عاقله دین و دانش را با هم داشته باشد و در این مسئله این موضوع باید توسط مجلس احراز شود و به نظر میرسد که این مسئله نیست.
جعفری خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم فرزندان آقای آشتیانی یکی در اسپانیا،یکی در مالزی و دیگری در کانادا به سر میبرند. بسیاری از افرادی که توسط رئیس جمهور معرفی میشوند افرادی هستند که خانوادههای آنها دوست ندارند در این مملکت زندگی کنند.
وی افزود:اساتید و دانشجویان را نباید در مقابل مجلس قرار داد.مصاحبههایی با رؤسای دانشگاهها در حمایت از وزیر پیشنهادی صورت گرفته است تا اینگونه القا شود که گویا اساتید چیزی میخواهند و مجلس چیز دیگری را.
سخنگوی کمیسیون آموزش اظهار داشت: آقای رئیسجمهور شما به نماینده تشکلهای دانشجویی به دلیل آنکه گفتید وقت نیست اجازه صحبت ندادید. چگونه است که در آنجا برای صحبت نماینده تشکلهای دانشجویی وقت نیست و در اینجا برای گرفتن امضای 800 نفر از اساتید وقت هست.
جعفری خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد امسال 12 تا 19 هزار نفر دانشجو در مقطع دکتری جذب کرده و سرپرست وزارت علوم که این وزارتخانه را 10 سال به عقب بازگردانده از این امر حمایت میکند.در دانشگاه آزاد 500 هزار تکمیلات تحصیلی است. 10 هزار استادیار که اگر تقسیم شود به هر یک از آنها 50 دانشجو میرسد. رساله دکتری 20 واحد است. این چه کیفیتی است که شما برای دانشگاه میخواهید؟آیا وزیر پیشنهادی هم میخواهد همین سیاست را ادامه دهد؟
*روحانی صحن مجلس را ترک کرد
حسن روحانی رئیس جمهور که از صبح امروز برای دفاع از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، دقایقی قبل پارلمان را ترک کرد.
هماکنون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور در صحن علنی حضور دارد.
تعدادی از نمایندگان مجلس، روحانی را هنگام خروج از صحن علنی مشایعت کردند.
حسن روحانی رئیس جمهور که از صبح امروز برای دفاع از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، دقایقی قبل پارلمان را ترک کرد.
هماکنون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور در صحن علنی حضور دارد.
تعدادی از نمایندگان مجلس، روحانی را هنگام خروج از صحن علنی مشایعت کردند.
نقوی حسینی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم:
*گویا وزارت علوم سهم حزب منحله مشارکت است/فتنه خط قرمز مجلس است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اگر ۲۰ نفر دیگر نیز با ویژگیهای میلی منفرد، توفیقی و آشتیانی برای وزارت علوم معرفی شوند مجلس به آنان رای اعتماد نمیدهد گفت: گویا وزارت علوم سهم حزب منحله مشارکت شده است.
حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در سخنان خود در مخالفت با دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم گفت: بنده به آقای رئیسجمهور میگویم زمانی که دولت شما در آرایش سیاسی اصولگرایان و اصلاحطلبان با اختلاف 250 هزار رای موفق شد، خط بطلانی بر تفکر فتنهگران کشیده شد که نظام جمهوری اسلامی امانتدار آرای ملت است.
وی افزود: انتخابات اخیر ثابت کرد که پاکترین نظامهای سیاسی در انتخابات نظام جمهوری اسلامی است چرا که حافظ 250 هزار تفاوت رای بود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیسجمهور تصریح کرد: با رای آوردن شما نمایندگان مجلس، کاندیدای ریاست جمهوری و جبهه اصولگرایی به شما تبریک گفتند و نشان دادند که برای منافع کشور پای شما میایستند.
وی ادامه داد: همچنین بالاترین رای اعتماد را برخی وزرای شما از مجلس اصولگرا اخذ کردند از جمله وزیر ارتباطات با 218 رای، وزیر اطلاعات با 227 رای، وزیر اقتصاد با 274 رای، وزیر امور خارجه با 232 رای، وزیر بهداشت با 260 رای، وزیر نیرو با 272 رای، وزیر کشور با 256 رای و وزرای دیگر. این نشان می دهد بالاترین آمار رای اعتماد در بین وزرا را این مجلس اصولگرا به کابینه شما داده است.
نقوی حسینی با بیان اینکه در وزارت علوم فقط سه نفر از وزرای معرفی شده از جانب شما (رئیسجمهور) رای نیاوردند گفت: در همین خصوص هم افکار عمومی و هم مردم و هم دولتیها اعتراف کردند که اسناد مستند در این خصوص وجود داشت و رای عدم اعتماد به جا بود.
این نماینده مجلس تصریح کرد: آقای رئیسجمهور شما از 4 نفر برای وزارت علوم نام بردید اما ما از 5 نفر نام میبریم که شما برای وزارت علوم معرفی کردید. اولین آن آقای میلی منفرد بود. مقام معظم رهبری فرمودند که فتنه خط قرمز ماست. ما از این خط عبور نمیکنیم. اگر 20 نفر دیگر نیز معرفی شوند و ویژگیهای میلی منفرد، توفیقی، فرجی دانا و دانش آشتیانی را داشته باشند این مجلس به آنان رای نخواهد داد.
وی ادامه داد: بعد از آن آقای توفیقی سرپرستی وزارت علوم را برعهده گرفت. آیا توضیح دهیم این فرد کیست؟ وی در مدت سرپرستیاش در وزارت علوم چه کارها که نکرد؟ کسانی را سرپرست دانشگاهها گذاشت که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به آنان رای نداد. آیا مجلس با کسی غرضی داشت؟
نقوی حسینی با اشاره به معرفی شدن فرجی دانا و دادن رای اعتماد به وی گفت: با فرجی دانا نشستهایی برگزار شد و صحبتهایی انجام گرفت و وی قول داد و قبول کرد و گفت که ما اصلاح میکنیم اما نکرد. به او تذکر داده شد نه از طریق مجلس بلکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و از سوی مقامات مسئول اما تاثیری داده نشد.
وی افزود: در همین مجلس با اقدام رئیس مجلس جلسه مشترکی با فرجی دانا گذاشته شد و وی قول داد که اصلاح کند اما نکرد. چه کسانی به اینان اجازه اصلاح نمیدهند؟ چه حلقهای در وزارت علوم حاکم است؟ چه کسانی وزارت علوم را در دست خود گرفتهاند؟
نماینده مردم ورامین در ادامه سخنان خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: آقای رئیسجمهور شما میگویید در معرفی وزیر علوم تحت فشار نیستید پس چرا همه کسانی که معرفی میشوند از یک حلقهاند؟ آیا فرد معتدلی در بین جامعه دانشگاهی نیست؟ ما به عمل نگاه میکنیم.
نقوی حسینی با اشاره به عدم رای اعتماد مجلس به نیلی احمدآبادی خطاب به رئیسجمهور گفت: مجلس اعتقاد دارد شعارهای دولت شما باید حفظ شود. مردم به تدبیر، امید و اعتدال رای دادند اما تمامی افراد معرفی شده برای وزارت علوم بویی از اعتدال نبردند. همه این افراد معرفیشده برای وزارت علوم عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت هستند. گویا وزارت علوم سهم حزب منحله مشارکت شده و شما نمیتوانید از آن عبور کنید.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: نمایندگان به دانش آشتیانی رای نخواهند داد و انتظار داریم که فردی خارج از این حلقه و چنبره برای وزارت علوم معرفی شود.
حسن روحانی رئیسجمهور کشورمان در جلسه رأی اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت علوم اظهارداشت: امروز به عنوان چهارمین نوبت است که برای درخواست رأی اعتماد وزیر علوم پیشنهادی خدمت نمایندگان مجلس میرسم، البته تماس و نزدیکی مجلس و دولت همواره مطلوب است و فرصتی که بنده هم در خدمت نمایندگان باشم، مغتنم است ولی امیدوارم فرصتهای آینده برای همفکری و تعاون در راستای رفع مشکلات اساسی مردم به ویژه در زمینه اقتصادی، اشتغال، رشد و توسعه کشور و تعالی اخلاق و فرهنگ باشد.
وی وزارت علوم را وزارتی حائز اهمیت بسیار برشمرد و گفت: وزارت علوم از این دیدگاه که میلیونها دانشجو و دهها هزار عضو هیأت علمی، اساتید، محققان و پژوهشگران در چارچوب و قوانین آن سرنوشت فعالیت علمی کشور را مشخص میکنند، بسیار اهمیت دارد.
روحانی ادامه داد: آنچه برای ما مهم است پیشرفت علم، دانش و پژوهش کشور است، ما در پی آن هستیم که ایران عزیز اسلامی به عنوان مرجع علمی بزرگ در منطقه و حتی در آینده در سطح جهان باشد، همانطور که امروز در برخی موارد علمی جدید و هایتک ما در ردههای بالا هستیم که میتوانیم با کشورهای پیشرفته در صحنه رقابت قرار گیریم.
رئیسجمهور با بیان اینکه دغدغه دولت و مجلس بیتردید یک دغدغه است، اظهارداشت: هدف ما یکی است و آن هم این است که علم و دانش ما در خدمت مردم و فرهنگ ایرانی اسلامی باشد، هدف این است که دانشگاههای ما مراکز فعالیت علمی باشد.
وی اضافه کرد: فضای دانشگاه عمدتاً باید فضای علم و فرهنگ باشد نه فضای سیاسی و سیاسیکاری.
رئیسجمهور در ادامه گفت: برخلاف آنچه که برخی از رسانهها شایع میکنند، من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه سیاسی و یا هیچ شخصی نبوده و نه هستم و نه من کسی هستم که فشارپذیر باشم و بخواهم به خاطر نظر گروهی انتخابی را انجام دهم.
روحانی تصریح کرد: همه ما در پیشگاه خدا مسئولیم همچنان که در پیشگاه ملت ایران و در پیشگاه وجدانم رئیس دادگاه هیچ گاه ما را رها نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه بدون مشورت با صاحبنظران قدمی برنداشتهام گفت: رئیسجمهور براساس وظایفی که قانون اساسی بردوش او گذاشته و براساس وعدههای انتخاباتی که به مردم داده است در اداره کشور بدون مشورت با صاحبنظران قدمی برنداشته و در تمام مسائل کشور تا به امروز بدون مشورت با صاحبنظران و متخصصان بنام آن رشته تصمیمی اتخاذ نکرده است.
رئیسجمهور خاطرنشان کرد: در زمینه انتخاب وزیر نیز همانطور که قانون اساسی میگوید رئیسجمهور فردی را به عنوان وزیر تعیین و برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی میکند، آنچه که حق من است تعیین یک نفر برای پذیرش مسئولیت وزارت است.
روحانی با اشاره به وجود شرایط سخت در اداره کشور گفت: ما در شرایطی هستیم که اداره کشور سخت است آنچنان نیست که داوطلبان برای به دوش گرفتن بار مسئولیت زیاد باشند. ما گاهی برای برخی مسئولیتها در ردههای پایینتر از وزارت نیز با افراد زیادی برای پذیرش مسئولیت صحبت میکنیم البته آن کسی که توانمند است به عنوان وظیفه است که مسئولیت را بپذیرد و ما افتخار میکنیم که در این کشور خادم نظام و مردم باشیم.
رئیسجمهور نسبت به ویژگیهای وزیر علوم گفت: نسبت به وزارت علوم اعتقاد بر این است که باید فردی مسئولیت این وزارتخانه را بپذیرد که از لحاظ علمی و دانشگاهی در سطح قابل قبولی باشد و در رشته خود نیز صاحبنظر و مجتهد باشد، گریدهای علمی لازم را طی کرده باشد و مقالات علمی لازم را نوشته باشد و به عنوان یک چهره علمی باشد.
روحانی ادامه داد: برای وزارتخانه مهم علوم شخصی میتواند مسئولیت آن را بپذیرد که از دید دانشگاهیان و جامعه صاحبنظر و عالم باشد.
رئیسجمهور معیار دولت برای معرفی وزیر علوم را این چنین عنوان کرد: معیار ما برای معرفی وزیر علوم آن است که فردی باشد که در دانشگاه دارای مقبولیت باشد هم در میان اساتید و هم در میان دانشجویان چهره قابل قبولی داشته باشد چراکه در این صورت راحتتر میتواند مدیریت کند، حرف حق خود به کرسی بنشاند و مسیر درست دانشگاه را معین کند.
روحانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: قولی که در انتخابات 24 خرداد به مردم داده شد این بود که ما به دنبال قانونگرایی و نشاط علمی در دانشگاهها هستیم به همراه تعالی بیشتر فرهنگ اسلامی. البته ما باید همه به وعدههای خود عمل کنیم و نسبت به آن وعدههایی که به مردم دادیم آماده انجام آن باشیم.
وی خاطرنشان کرد: برخی رسانهها لجبازی را برای رئیسجمهور و مجلس به کار میبرند. این واژه نه مناسب برای مجلس و نه برای دولت است.
رئیسجمهور با بیان اینکه اینجا جای دعوا به مفهوم معروف آن نیست،گفت: ما دو قوهای نیستیم که بخواهیم روبروی هم باشیم و هر دوی ما اهل تعامل بوده و میخواهیم مسائل را حل کنیم.
روحانی ادامه داد: فکر نمیکنم پاسخ مردم برای دولت و مجلس دو نوع باشد؛ ملت پیام واحدی را برای منتخبین خود در مجلس و دولت ارسال کرده است و این پیام این است که مردم از ما خدمت و تعالی کشور را میخواهند.
وی افزود: مردم میخواهند دانشگاههای ما دانشگاهی باشد که از لحاظ فرهنگی و اخلاقی امن بوده و دختران و پسران آنها در آن علم بیاموزند و با اخلاق، سیاست و مسائل بینالمللی آشنا شوند.
رئیسجمهور با تاکید بر اینکه مدرکگرایی مورد هدف نظام و خانواده دانشجویان نیست، گفت: باید دانشگاهها را از مسئله مدرکگرایی و اینکه هر کس دنبال برگه کاغذ باشد، جدا کرده و به دنبال عالم و محقق باشیم.
رئیسجمهور با اشاره به پیوند اقتصاد و دانشگاه گفت: ما البته منتظر لایحهای هستیم که برای خروج از رکود به مجلس تقدیم کردیم و امیدواریم این لایحه هر چه زودتر به دست ما برسد.
وی افزود: رسیدن به رونق و خروج از رکود نیازمند کار همه مسئولان کشور است و اگر این مسئله محقق شود ما به نقطهای میرسیم که مردم زندگی تؤام با عزت داشته باشد.
روحانی اضافه کرد:اگر میخواهیم به رونق برسیم باید دانشگاههای ما پایه اقتصادی داشته باشیم؛ در دنیای امروز اقتصاد سنتی قابلیت رقابت با جهان را ندارد و ما در صورتی میتوانیم با اقتصاد جهانی رقابت کنیم که اقتصاد ما دانشبنیان باشد. دانشبنیان شدن اقتصاد زمانی رخ میدهد که ما مدرکگرا نباشیم.
وی ادامه داد: من مفتخرم که اعلام کنم در طی یکسال و چند ماه اخیر علیرغم آنکه جلسات، کنفرانسها و نشستهای بیشتری نسبت به سالهای گذشته در محیط دانشگاه انجام شده اما آرامش نیز حکمفرما بوده است؛ برای ما افتخار است که نشستی برگزار شود ولی همه به یکدیگر احترام بگذارند.
روحانی با بیان اینکه آنچه برای ما به عنوان مهمترین خط قرمز مطرح است اخلاق است، اظهار داشت: همه خط قرمزها در مسائل مختلف و از جمله سیاست خارجی که مطرح میشود بعد از اخلاق قرار دارد و اخلاق مهمترین خط قرمز ماست.
وی ادامه داد: برای ما مهمتر اینکه وزیر چقدر رای بیاورد این است که مردم شاهد باشند دولت و مجلس و همه مسئولان در سراسر کشور معیارهای دینی را مدنظر دارند.
روحانی افزود: آنچه اسلام به ما گفته این است که ما نسبت به افراد احترام آنها، شخصیت آنها و کرامت آنها توجه کنیم و این مسائل مدنظر ما باشد.
وی گفت: تجسس یا اینکه در گوشه زندگی فردی بگردیم که حتما نقطه ضعفی پیدا کنیم و بعد با ذرهبین آن نقطه ضعف را بزرگ کنیم چه نتیجهای خواهد داشت؟
رئیسجمهور تصریح کرد: باید کاری کنیم از تریبونهای مجلس، دولت و همه تریبونهای کشور که مدارس، دانشگاهها و مکانهای اینچنینی ببینند کشور اسلامی است.
وی ادامه داد: کشور اسلامی اساسش بر اخلاق، قانون و اصول است و باید وفادار به این اصول باشیم و انشاءالله خداوند توفیق دهد در این مسیر حرکت کنیم.
رئیسجمهور یادآور شد: اولین کسانی که دانش آشتیانی را برای وزارت علوم به من معرفی کردند دوستان قدیمی ایشان بودند که اتفاقا دوستان پروپاقرص اصولگرای ما هستند.
وی افزود: گرچه اصولگرایان و اصلحطلبان هر دو فرزندان انقلاب و خادمان آن هستند ولی هیچ فرقی بین این حزب و آن حزب وجود ندارد و همه اینها برای گرم کردن تنور است و ما افتخار میکنیم که مسلمان و ایرانی هستیم و در صندلی قرار گرفتیم که مردم برای خدمت ما را فرستادند.
رئیسجمهور تأکید کرد: آشنایی من با وزیر علوم پیشنهادی به دوران دفاع مقدس برمیگردد. از سال 1365 شورای عالی پشتیبانی جنگ، ستاد کمیسیونی را تشکیل داد به عنوان ستاد پشتیبانی جنگ و من به عنوان رئیس این ستاد برگزیده شدم.
وی گفت: آقای دانشآشتیانی که در سپاه پاسداران خدمت میکرد و تازه به وزارت علوم آمده بود به عنوان رابطی بین دانشگاه و جنگ در این ستاد حضور داشتند.
رئیسجمهور تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان در جنگ بودند و خدمت کردند و خیلیها در دانشگاه بوده و هستند و همه آنها هم عطری از دانشگاه و هم عطری از جبهه را استشمام کردند.
روحانی افزود: تحقیقات من به من میگوید آشتیانی کسی که سالها در یک نهاد انقلابی مثل سپاه بوده و در جنگ خدمت کرده و تمام مدارج علمی را طی کرده و در مسئولیتهای مختلفی که داشته از جمله شورایی که برای اسلامی کردن دانشگاهها وجود داشت و یا سرپرستی دانشگاه قبل از اینکه یک مدیر سیاسی باشد یک مدیر اجرایی است.
مطهری در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم:
*اصرار بر فتنهگر خواندن کسانی که از فتنه 88 تبری میجویند درست نیست/مجلس ناخودآگاه در جهت تقویت فتنه گام برمیدارد
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز سهشنبه در جلسه رأی اعتماد به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان موافق اظهار داشت: مجلس ناخودآگاه در حال گام برداشتن در جهت تقویت فتنه سال 88 است.
وی افزود: وقتی افراد با سابقه درخشان را فتنهگر معرفی میکنیم، این سؤال ایجاد میشود که این چه فتنهای است که شخصیتهای با سابقه نظام همه در آن دخیل هستند.
وی با یادآوری سابقه جبهه و جنگ وزیر پیشنهادی علوم، گفت: خیلی از حرفهای برخی نمایندگان به نفع موسوی و کروبی تمام میشود.
مطهری با تأکید بر لزوم زمینهسازی برای تعامل اصولگرایان و اصلاحطلبان معتدل برای تحقق شعار اعتدال تصریح کرد: البته دولت چندان در تحقق شعار خود موفق نبوده است.
وی از ضرورت نقد نمایندگان نسبت به خود سخن گفت و ادامه داد: اینکه بعضی از نمایندگان میگویند ما باید وزیر پیشنهادی را معرفی کنیم و دولت قبول کند، خلاف قانون اساسی است، همچنان که اصرار بر فتنهگر بودن گزینههای پیشنهادی در حالی که خود از آن تبری میجویند، درست نیست.
مطهری با تأکید بر اینکه نمایندگان باید بنیان کار خود را بر یک پایه و اساس محکم گذارند، گفت: تا زمانی که حجت بر ما تمام نشده است، نباید رأی مثبت یا منفی بدهیم.
وی با یادآوری سه مقطع ورود خود به عنوان طراح استیضاح وزیر کشور دولت سابق، وزیر کار دولت سابق و سؤال از رئیس جمهور به واسطه دلایلی چون دروغ و قانونستیزی بیان داشت: در ماجرای سؤال از رئیس جمهور سابق، وی به صراحت اعلام میکرد که هر قانونی را که تشخیص بدهم با قانون اساسی منطبق نیست اجرا نمیکنم و این یعنی مجلس یک ساعت هم نباید به او اجازه ماندن در این پست بدهد، چه آقای احمدینژاد باشد چه آقای روحانی.
نماینده مردم تهران در مجلس روش بعضی نمایندگان در مورد گزینههای وزارت علوم را ناپسند عنوان کرد و با اشاره به اینکه نفس حساسیتها روی وزارت علوم را قابل تقدیر میداند، ادامه داد: به جز بعضی نگرانیها بر روی تساهلهای اصلاحطلبان من سایر نگرانیها را درست نمیدانم.
وی با یادآوری سوابق درخشان گزینههای قبلی وزارت علوم و وزیر استیضاحشده این وزارتخانه در دوران دفاع مقدس در مورد مسئله نقشآفرینی افراد در فتنه تصریح کرد: باید مشخص شود که چه کسانی زمینه فتنه را آفریدهاند و بر اساس عدالت همه مورد رسیدگی قرار گیرد.
مطهری با بیان اینکه سه روز پس از انتخابات 88 در سیمای جمهوری اسلامی ایران حاضر شده و ضمن رد تقلب در آرا عنوان کرد که مبادی و مقدمات آرای آقای احمدینژاد دچار خلأ است، گفت: مسئولان سیما به من گفتند از هرکس از اصلاحطلبان و اصولگرایان دعوت میکنیم میگوید چون در مورد نتایج شک دارم گفتوگوی تلویزیونی انجام نمیدهم.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: حضور آقای دانشآشتیانی در جلسه تحصنی صورت گرفته است که پس از حمله به کوی دانشگاه بوده است که رهبر معظم انقلاب نیز درباره آن فرمودند دل انسان را خون میکند، این جلسه به دعوت وزیر وقت علوم و با حضور نماینده ولی فقیه برگزار شد تا دانشجویان اعتراض خود را به خیابانها نبرند، البته آقای دانشآشتیانی در این جلسه یک جملهای هم گفته است که نباید مطرح میشد.
وی با اشاره به سخنرانیهای متعدد خود در دانشگاهها در طول یک سال و نیم گذشته و شعارهای دانشجویان در حین این سخنرانیها، تصریح کرد: شعار طبیعت دوران جوانی است؛ کاری نکنیم که خاطره بدی از مجلس نهم در اذهان بماند و این مجلس مانند مجلس ششم از نوع اصولگرا شود.
مطهری عنوان کرد: آقای دانش آشتیانی در زمان تحصن مجلس ششم اصلاً معاون وزیر نبوده است و پای هیچ بیانیهای را هم امضا نکرده و استعلامها در مورد وی مثبت بوده است.
وی افزود: وزیر پیشنهادی علوم فتنه را محکوم میکند اما همه عوامل فتنه را، کاری نکنیم که برای ما طنز درست کنند که وزیر پیشنهادی علوم باید پس از فتنه به دنیا آمده باشد.
نماینده تهران به سابقه آشنایی خود با دانش آشتیانی در دبیرستان علوی اشاره کرد و با یادآوری تلمذ وی در محضر شهید رجایی، اداره دبیرستان مفید با تقدیم 65 شهید در دفاع مقدس و 16 سال خدمت او در وزارت علوم گفت: آقای دانش آشتیانی پیش از آنکه به آقای معین منسوب باشد به آقای دکتر فرهادی منسوب است و از سال 64 و در دوره وزارت ایشان معاون وزیر علوم شد.
مطهری دانش آشتیانی را نقطه اتصال آموزش عالی با دفاع مقدس خواند و بیان داشت: رتبه خوب علمی تجربه مدیریتی و مجری طرحهای دانشگاه و اجرای طرحهای دانشگاهها در جبهههای جنگ از جمله امتیازات ایشان است. بعلاوه ایشان تدوینکننده مقررات برای دانشجویان شاهد و ایثارگر بوده است.
وی به تجاری کردن علم و اسلامی کردن دانشگاهها به عنوان دو محور برنامههای دانش آشتیانی اشاره کرد و ادامه داد: ایشان عضو شورای اسلامی شدن دانشگاهها بوده است و به تهذیب اخلاقی دانشگاهیان توجه دارد و آن نگرانی که در مورد تساهل فرهنگی اصلاحطلبان وجود دارد در مورد ایشان نیست چرا که ایشان مخالف برگزاری اردوهای مختلط است.
نماینده مردم تهران در مجلس تیپ شخصیتی دانش آشتیانی را متفاوت با امسال میلیمنفرد خواند و گفت: ایشان زمانی که حزب مشارکت قانونی بوده است در آن عضو غیرمؤثر بوده، و نمیتوان در این مورد گفت که ایشان عضو حزب منحله است چرا که مانند این است که بگوییم هرکس عضو حزب جمهوری اسلامی بوده چون بعداً امام فرمودند این حزب منحل شود پس او هم عضو حزب غیرقانونی بوده است.
زاکانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم:
*دانشآشتیانی از گردانندگان فتنه 88 بوده است/سپردن مدیریت آموزش عالی به عناصر افراطی خلاف مصالح کشور است
علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد به فخرالدین احمد دانشآشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس گفت: امید داشتم که در زمان صحبتهایم رئیسجمهور حضور داشته باشد ولی این توفیق نصیب نشد.
وی افزود: شرایط کشور خطیر است، ما در اوضاع بهانهجویی به سر میبریم که نظام سلطه به واسطه بهانههای مختلف اموری را به کشور ما تحمیل میکند، امروز دولت و نظام در میان بهانهجوییهای آمریکا قرار گرفتهاند، منطقه به واسطه اقدامات آمریکا در آتش میسوزد و مشکلات اقتصادی در کشور ما وجود دارد که عدهای نیز به دنبال بهانهجویی هستند.
وی با بیان اینکه دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز به آرامش دارد گفت: سپردن مدیریت آموزش عالی به فعالان فتنه 88 و عناصر افراطی برخلاف مصالح کشور است.
زاکانی اظهار داشت: مجلس با انقلاب، امام، شهیدان پیوند ناگسستنی دارد، مجلس مطیع رهبری و نوکر ملت و برآورده از اکثریت ملت است، مجلس برخواسته از 9 دی 88 است.
نماینده مردم تهران خطاب به رئیسجمهور گفت: آقای روحانی! شما که 20 سال عضو خانواده مجلس بودید چرا پیام منطقی مجلس را در صیانت از ملت نادیده میگیرید؟ از تابستان 92 تا پاییز 93، 5 نفر را برای پذیرفتن کرسی وزارت علوم به مجلس معرفی کردید که همه جزو جریان افراطی بوده و به نوعی با فتنه 88 پیوستگی داشتند، اصرار به سپردن دانشگاه به دست جریان خاص تعجبآور نیست؟ تقاضای مجلس تقاضای نادرستی است؟ حل مشکل منطقی مجلس کار دشواری است؟ نمایندگان وقتی جواب این سوالات را نمیگیرند یک برداشت واقعی دارند و آن این است که دستهایی پشت پرده وجود دارد.
زاکانی با بیان اینکه امروز دولت در موضوع هستهای در وضعیت حساسی قرار دارد و کشور نیازمند همبستگی و همیاری برای دفاع از حقوق ملی است، گفت: رئیسجمهور با کنایه به ما گفت «و ما ادراک ماالبورسیه» پاسخ این صحبت را این گونه میدهیم که «و ما ادراک ماالفتنه».
نماینده مردم تهران اضافه کرد: تا امروز هر کس برای وزارت علوم به ما معرفی شد در فتنه مشارکت داشت، امروز هم که دانش آشتیانی معرفی شده است به اعتقاد بنده و با توجه به استنادات از عوامل گرداننده فتنه 88 است که البته این موضوع راستگویی دولت را میرساند که گفت: اگر 10 نفر را هم رد کنید هر بار در همین مسیر معرفی میکنیم بر این جریان تاکید داریم.
وی افزود: روحانی گفت دانش آشتیانی به دنبال علم و فناوری و دوری از سیاست است و اهل تنازع با مجلس نیست ولی ما نمیتوانیم گذشته روشن دانش را نادیده بگیریم، ن میتوانیم به وعده های شما توجه داشته و پیش خدا رفع مسئولیت کنیم در حالی که گذشته دانش آشتیانی برای ما روشن است.
زاکانی خاطرنشان کرد: میگویند دانش آشتیانی از رزمندگان دفاع مقدس است، سال 67 امام در دوم آذرماه فرمودند بسیج دانشجویی ضروریترین تشکل است و دانش در کتاب تاریخ شفاهی آموزش عالی در دوره معین گفته است که ما نگذاشتیم بسیج به داخل دانشگاه بیاید، حتی در سال 68 افتخار دانش این است که با وجود تاکید بسیار افراد که پیام امام را روشن میدانستند وی میگوید ما ایستادیم تا بسیج به خارج دانشگاه برود.
نماینده مردم تهران گفت: دانشآشتیانی از موسسان حزب مشارکت است، بیانیههای مختلف را امضا کرده است و اسناد آن نیز موجود است، مجلس ششم تحصن شد و من از علی مطهری تعجب میکنم که میخواهد مجلس نهم را با ششم مقایسه کند، مجلس ششم برای جلوگیری از امر منطقی و قانونی انتخابات تحصن شد، 119 نفر از اساتید 7 بهمن ماه سال 82 بیانیه رسمی دادند و به نفع تحصنکنندگان روزه سیاسی گرفتند که دانشآشتیانی نیز جزو این افراد بود و در آن بیانیه تحصن نمایندگان را نقطه عطف پیشرفت کشور دانستند.
وی افزود: جبهه مشارکت شرکت در انتخابات مجلس هفتم را مفید ندانست و دانشآشتیانی عضو و موسس همین جبهه منحله است که به آن روزها نیز بسنده نکرده و نیش قلم و بیان وی تا امروز هم ادامه دارد.
زاکانی گفت: در پایگاه اطلاعرسانی دولت 128 نفر از اساتید دو روز قبل از استیضاح فرجیدانا بیانیهای امضا کرده و ذکر کردند که مجلس با کارشکنی سهمخواهی میکند، آقای رئیسجمهور! ما از چه کسی سهمخواهی کردهایم؟ کسانی که سهم خواهی میکنند را به مردم معرفی کنید.
نماینده مردم تهران اضافه کرد: ممکن است دانشآشتیانی بگوید من نمی دانستم چه نامهای را امضا کردم. حداقل تا امروز آن را تکذیب میکرد، چرا امروز که نیاز به رای است از چند روز گذشته همه وزرا به مجلس وعده میدهند، وعده به مجلس درست نیست. نمایندگان به واسطه وعده از حقوق ملت نمیگذرند، ما به دنبال تعامل دولت و مجلس هستیم.
وی در ادامه با پخش فیلمی از حضور دانش آشتیانی در فتنه 88 گفت: میلیمنفرد را به واسطه حضور در تحصن دانشگاه امیرکبیر رای اعتماد ندادیم، دانش آشتیانی مربوط به دانشگاه امیرکبیر نیست ولی از دانشگاه دیگر به این دانشگاه آمده و در تحصن شرکت کرده است و حالا تکذیب میکند که در فتنه 88 حضور داشته ولی نه تنها حضور داشته بلکه از گردانندگان فتنه بوده است.
وی افزود: آقای صالحی که در آن زمان ریاست دانشگاه علم و صنعت را به عهده داشت، بعد از صحبت آقای دانشآشتیانی در تحصن گفت که نه تنها که ما در اینجا نشستهایم اعتراض داریم بلکه باید تلاش کنیم تا همه اساتید، کشور در پیش بگیریم و معترض شویم.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: آقای دانشآشتیانی شما حضور خود را تکذیب میکنید از چندی پیش رسانههای خارجی و ضدانقلاب کسانی که میخواهند فیلمی نشان دهند در حقیقت این افراد کسانی هستندکه فیلم را به نوعی مونتاژ کردند.
زاکانی خاطرنشان کرد: حضور آقای دانشآشتیانی در جمع شعاردهندگان که فیلم آن در زمان آقای میلیمنفرد منتشر شد کتمان بحث فتنه را برملا میکند.آقای صدیقی معاون دانشجویی حال حاضر وزارت علوم و آقای غلامی مدیرکل بورس فعلی این وزارتخانه در کنار آقای دانشآشتیانی بودند.
وی افزود: بورس برای چه مطرح شد ما صحبتی از بورس نیاورده بودیم. موضوع بورس برای این مطرح شد تا ما را منفعل کند.
عضو کمیسیون شوراهای مجلس اظهار داشت: همه آنچه را که آقای مطهری برای اعتراضات خود در مجلس قبل و این مجلس در مورد دولت گذشته بیان میکرد گوشهای از اتفاقاتی است که در فتنه رخ داد. من تعجب میکنم که چرا وی چشم خود را بر واقعیتها میبندد. موضوع کاملا شفاف است. قانون شکنی، تهمت زدن به نظام و همراهی کردن با بیگانگان قابل پذیرش نیست.
زاکانی خاطرنشان کرد: امروز کشور نیاز به آرامش دارد آقای رئیسجمهور گفت که ما باید تنور را گرم کنیم و نانی به مردم بدهیم. آقای رئیسجمهور با شرایطی که ایجاد شده نه تنور گرم میشود بلکه در جامعه آتشی برافروخته خواهد شد که تمام منافع ملی شرایط کشور را به باد خواهد داد.
وی افزود: ما تا امروز به حواشی میپرداختیم به اعتقاد من آقای دانشآشتیانی از عناصر محوری است و از کسانی است که در حقیقت در مسیر شکلگیری این تفکر نقش محوری داشته است.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: آقای دانشآشتیانی به مدت 20 سال مدیرعامل مدارس مفید بوده است. تهران 3هزار مدرسه دارد تنها مدرسهای که مدیر آن در زمان فتنه دستگیر شد مدیر مدرسه مفید بود و تنها مدرسهای هم که روز قدس از مدرسه راهپیمایی به راه انداخت تا شعار نه غزه نه لبنان را سر دهند مدرسه مفید به مسئولیت و مدیریت آقای دانشآشتیانی بود.
تابش در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم:
عدم رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی اختلاف مجلس و دولت را به جامعه تلقین میکند
محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سهشنبه) خانه ملت در سخنانی در موافقت با دانشآشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: امروز در شرایط تعیینکنندهای قرار داریم، امروز خانواده انقلاب باید دست در دست هم برای ساختن کشور و گشودن گرهای از امور پیش رو، با یکدیگر همراه و همرای شوند.
وی افزود: اکنون دانشگاهیان و دانشگاهها به نقش بیبدیل و بینظیری در پی افکندن انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن داشتند، چشم به تصمیم ما دوختهاند تا چگونه ما نمایندگان مجلس دولت را در این شرایط خطیر و حساس یاری میکنیم.
تابش خاطرنشان کرد: دغدغههای رئیسجمهور در روز تنفیذ را به یاد آورید که جهتگیری دولت را حل مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم عنوان کرد، رئیس جمهور از همه استمداد طلبید که بگذارید شایستگان به ملت خدمت کنند، بیایید امروز آموزههای دینی و قرآنی را الگوی راه خویش قرار دهیم چرا که مردم تشنه خدمات صادقانه و خالصانه هستند.
نماینده اردکان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مردم انتظار حل مشکلاتشان را از مجموعه حاکمیت دارند، بداخلاقیها، ناهماهنگیها و ناکارآمدیها را برنمیتابند، نمیدانم ما در چه فضایی سیر میکنیم، گاهی اتفاقاتی در جامعه میافتد که برای ما هشداردهنده است، دوستان توجه کنند که ما بنا به فرموده مقام معظم رهبری، باید ریلگذاری کنیم تا دولت بتواند کار خودش را به خوبی انجام دهد.
تابش یادآور شد: عدم رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی برای تصدی سکان وزارت علوم و عزل دیگری، چه پیامی را به جامعه منتقل میکند؟ مبادا اختلاف مجلس و دولت جنگ قدرت و ناکارآمدی نظام را به جامعه تلقین کند که این گناهی بس نابخشودنی است، در نظامی که مردم برای آن خون دادند، از جان و مال خود گذشتند و کار را امروز به دست ما سپردند، اگر ما نتوانیم سر کوچکترین مسائل تعامل و همراهی داشته باشیم درست نیست.
وی با بیان اینکه مردم از ما حکومتداری میخواهند، تأکید کرد: مجلس و دولت باید در سایه تعامل، همدلی و وحدت، ید واحده شوند، اجازه ندهیم اختلافات سیاسی منجر به شکاف عمیق بین ما و نیروهای دلبسته به انقلاب اسلامی شود، جمعی از این وفاداران به نظام و انقلاب را متهم میکنیم و راه را برای ادامه خدمات آنها سلب میکنیم که این امر سیل مهاجرت نخبگان را رقم میزند، گفته میشود 150 میلیارد دلار سالانه هزینه مهاجرت نخبگان از کشور است.
دانش آشتیانی در صحن علنی:
فعالیتهای علمی ترکیبی با رفتارهای دینی داشته باشد
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم در جلسه رای اعتماد خود در صحن علنی امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی، با تسلیت شهادت حضرت سجاد(ع) به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم، گفت: فکر میکنم مسئله همه ما ضرورت و اهتمام به توسعه علمی کشور است.
وی با اشاره به اهمیت توسعه علمی در دانشگاهها، تصریح کرد: توسعه علمی شرط لازم برای توسعه همه جانیه کشور است؛ لذا تمرکز صحبت خود را بر توسعه علمی کشور قرار میدهم چون در کمیسیون و فراکسیونها فرصتی حاصل نشد که من به برنامه خودم بپردازم و بیشتر مسائل حاشیهای مطرح شد دوست دارم از این تربیون در مدت خیلی کوتاه، فشرده و هدفمند برنامه توسعه علمی را تشریح کنم.
دانش آشتیانی تاکید کرد: چالش های که در آموزش عالی داریم، استقرار نظام کیفیت است؛کارامدی نظام آموزش عالی کشور مهم است ما در رابطه با مسائل علمی باید کار زیادی انجام دهیم در رابطه با خروجیهای علمی دانشگاه باید برنامه داشته باشیم، باید در آموزش عالی کشور باید به فکر به منافع کشورها باشیم.
وی با بیان اینکه، اولویت برنامه های من کیفی سازی آموزش عالی و تحقیقات و فناوری است، افزود: حفظ فضای سالم فرهنگی در دانشگاه ها، مشارکت در توسعه اقتصادی و راهبردی حوزه اقتصاد دانش بنیان و مقاوم سازی اقتصاد ملی است
آشتیانی با تاکید بر اینکه دانشگاه از سه حوزه علم، دین و جامعه برخوردار است، اظهار داشت: در روندهای کنونی گسستی بین علم، دین و جامعه وجود دارد. فعالیتهای علمی، تلفیقی با رفتارهای دینی باید داشته باشد نه چیزی جدای از فعالیت های آموزشی. برنامههای دانشگاه ها باید طوری جهت گیری شود که منجر به کاربرد در جامعه شود و نیاز جامعه و منطقه را برطرف کند.
وی افزود: لذا اساس کاری را که من میخواهم انجام دهم همین است؛ و چون این مدل را رویش کار کردهام و در آموزش و پرورش اجرا کردهام، مطمئن هستم با همکاری شما نمایندگان محترم، می توانیم دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را به نقطه ای برسانیم که اقتدار علمی، منجر به اقتدار نظام شود؛ می توانیم دانشگاه ها را به نقطه ای برسانیم که تولید ثروت کند؛ ما باید همچنان که ریاست محترم جمهور فرمودند، دانشگاهی داشته باشیم که خود در اقتصاد کشور کمک کند.
وزیر پیشنهادی علوم همچنین گفت: ما با جزییات اجرایی که در برنامه من آمده، سعی دارم دانشگاه را در مسیر دانشگاه کارآفرین قرار دهم وتوجه داشته باشیم که در انتهای برنامه ششم حدود 5 و نیم میلیون دانش آموخته دانشگاهی داریم که باید وارد بازار کار شوند. ما با برنامه ریزی که می توانیم در دانشگاه ها داشته باشیم، از طریق شهرکهای تحقیقاتی و پارکها و مراکز رشد، می توانیم فارغالتحصیلان دانشگاهی را به کار بگیریم.
آشتیانی افزود: اگر بخواهیم، دقت کنید این نکته کلیدی برنامه من است، اگر بخواهیم یک فارغ التحصیل دانشگاهی را مشغول کار کنیم، اگر بخواهیم در صنعت مشغول کنیم، باید 400 میلیون تومان برای او هزینه کنیم، اگر بخواهیم در بخش ICT به کار بگیریم 150 میلیون تومان باید برای زیرساخت آن هزینه کنیم اما در پارکها و مراکز رشد ما با عدد یکدهم این عددها، با عدد 30 تا 40 میلیون تومان می توانیم فارغ التحصیل دانشگاهی را به کار بگیریم.
وی افزود: اما نتیجه، ما مطمئنیم که اگر فارغ التحصیل به این پارکها وارد شود تولید ثروت کشور به مراتب بیشتر از بخش صنعت خواهد بود. و همین است که مقام معظم رهبری در سند توسعه علمی عنوان میکنند که باید دانشگاه ها و کشور تولید ثروتشان 50 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد؛ اگر از طریق این برنامه نتوانیم این کار را انجام دهیم، مطمئنا از بخش های دیگر هم نمی توانیم. من عزم راسخ دارم و همه شما نسبت به سابقه مدیریتی من اطلاع دارید که می توانم امری را که بخواهم و تمرکز کنم انجام دهم.
وزیر پیشنهادی علوم در ادامع گفت: من زمانی در وزارت علوم بودم که دانشگاه ها مشکل خوابگاه داشتند؛ تمرکز پیدا کردم و با ساخت بیش از یک میلیون متر مربع ساختمان خوابگاه دانشجویی، مشکل کشور را از جنبه خوابگاه دانشجویی برطرف کردم. در زمانی پس از جنگ به دلیل فرسوده بودن آزمایشگاهها و نیاز کشور برای توسعه رشتههای کارشناسی ارشد و دکترا، نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی داشتم و من از طریق سهمیههای ارزی، توان تامین ارز مورد نیاز این تجهیزات را نداشتیم اما من با تعاملی که با مجلس داشتم و در بیشتر موارد نتیجه میگرفتم، 400 میلیون دلار در آن مقطع برای تجهیزات دانشگاهها گرفتم و هنوز که همکاران دانشگاهی من مرا می بینند می گویند آثار آن حرکت شما هنوز در دانشگاه ها باقی است.
وی افزود:این برنامه من با همکاری شما نمایندگان محترم مجلس و دستگاههای اجرایی قابل پیاده شدن است اما باید برای این کار بستری هم آماده باشد، اگر دانشگاه محیط آرام و بانشاط نباشد، اگر در دانشگاه بخواهد حاشیههای سیاسی یا جناحبندیهای سیاسی وجود داشته باشد یا به تعبیری دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی شود، محققا این برنامه اجرایی نمیشود. لذا اصرار خود من این است، شما دغدغه دارید و من می فهمم. اعتقاد دارم زمانی رسیده است که همه، دانشجو، دانشگاه و همه باید بسیج علمی شوند و از پتانسیل و ظرفیت دانشگاهیان استفاده شود من مطمئنم اگر این همکاریها وجود داشته باشد در این مسیر حرکت خواهم کرد.
آشتیانی با بیان اینکه "من فرزند انقلابم، من از زمان پیروزی انقلاب کارم را در سپاه شروع کردم و در دانشگاه هم که بودم توجه خاص به مسائل جنگ داشتم و همینطوری که ریاست محترم جمهور فرمودند کسی بودم که دانشگاه را به جنگ بردم"، بیان داشت: من آئیننامه های آموزشی را که به دلیل حضور جبهه دانشجویان با مشکل مواجه بودند تغییر دادم.
وی افزود: بعد از جنگ رزمندگان عزیزی که به دلیل حضور در جبهه از عدالت آموزشی برخوردار نبودند از طریق سهمیه رزمندگان وارد دانشگاه کردم و برای اینکه کیفیت علمی اینها بالا باشد با نمایندگان محترم مجلس ردیف بودجه تقویت بنیه علمی رزمندگان را گذاشتم. هم وارد کردم و هم سعی کردم با توان علمی مناسب وارد شوند.
وزیر پیشنهادی علوم در ادامه اظهارات خود با با بیان اینکه "نمیدانم با چه زبانی باید بگویم که کسی که چنین کاری کرده می تواند مخالف بسیج باشد؟"، تصریح کرد:
خودم بسیجی هستم و دست همه بسیجی ها را می بوسم اما باید ببینیم کی خدمتگزار بسیج است؟ کی با چه روشی به بسیج خدمت می کند؟ ما با بیانیه امام در رابطه با فرمان بسیجی که دادند منظور امام بسیج علمی و فرهنگی بود. منظور و هدف امام این بود که آقایان جنگ تمام شده و برای خودکفایی کشور باید بسیج شویم. باید به خوداتکایی در علم برسیم. باید توان تربیت متخصصین را داشته باشیم. در آن مقطع دفتر بسیجی در داخل دانشگاه وجود نداشت که من بخواهم آن را بیرون کرده باشم. بحث بر این بود که بعد از جنگ در مناطق مختلف پایگاه های بسیج داشتیم. و این پایگاه های بسیج نمادش در آن مقطع، آن موقع تصور از پایگاه های بسیج حفظ شهر و منطقه بود، گفتم اگر این پایگاه بسیج بخواهد بیاید در دانشگاه، اعتبار بسیج لطمه می بیند. نه اینکه مخالف بسیج باشم.
دانش آشتیانی در توضیح اظهارات مخالفین درباره مخالفتش با بسیج، گفت: آن زمان، دو نگاه بود که رفت به شورا و شورای انقلاب فرهنگی مصوب کرد که الان صلاح نیست که پایگاه های بسیج در دانشگاه باشند و ما هم آن را اجرا کردیم. و الان نه تنها من با بسیج دانشجویی مخالفتی ندارم بلکه حتماً و حتماً به عنوان یک نهاد درون دانشگاه نهایت همکاری را در جهت توسعه علمی با آنها خواهم داشت.
وی افزود: لذا این درست نیست که من که این خدمات را برای بسیجیان و رزمندگان داشتم، چه باشم که مخالفتی بابسیج داشته باشم. من حتی بعد از جنگ در دانشگاه ها به من گفتند استان ایلام جنگ زده است و در زمان جنگ مشکل داشته و مردمش محروم بودند، شما با توان اجرایی که دارید بروید دانشگاه ایلام را از نظر زیرساخت درست کنید. من در ضمن اینکه در وزارت خانه بودم شب می رفتم به ایلام، آنموقع ایلام فرودگاه هم نداشت، می رفتم از طریق جاده و برمیگشتم.
وزیر پیشنهادی علوم در واکنش به اظهارات نمایندگان مخالف وی که گفته بودند او از یک حلقه خاص سیاسی برای وزرات علوم معرفی شده است، با مستقل معرفی کردن خود، گفت: من دانش آشتیانی شخصیت مستقل هستم؛ من نمیگویم عملکردم میگوید. من زمان آقای دکتر فرهادی وارد وزارتخانه شدم. من در حلقه دیگران نبودم. من به دلیل عملکردی که در دوره اول داشتم، وزیر بعدی من را انتخاب کرد و گفت با من همکاری کن. خدا شاهد است در اولین جلسه با حضورم در وزارتخانه مخالفت کردم. در همان جلسه حتی اختلاف پیدا کردیم و مشکل داشتیم. به خاطر مساله ای که من البته سوءذهنیت پیدا کرده بودم. اما بعد دوستان عنوان کردند که چنین نیست وهمکاری کند.
وزیر پیشنهادی علوم گفت: من در مصاحبه هایم گفتم که وارد وزارت خانه شوم نیروهای جدید را به کار میگیرم. نه به این دلیل، به خاطر اینکه برنامه من برنامه دیگری است. لذا چنین وصله هایی به هیچ عنوان به من نمی چسبد.
وزیر پیشنهادی علوم گفت: من در مصاحبه هایم گفتم که وارد وزارت خانه شوم نیروهای جدید رابه کار میگیرم. نه به این دلیل، به خاطر اینکه برنامه من برنامه دیگری است. لذا چنین وصله هایی به هیچ عنوان به من نمی چسبد.
دانش آشتیانی درباره عضویتش در حزب منحله مشارکت نیز گفت: من عضو موسسین مشارکت نبودم؛ اما بله عضو این حزب بودم ولی حضور فعال نداشتم. شما بروید تمام روزنامه های آن ایام را ببینید که آیا مصاحبه ای از من هست یا نه؟ که خدایی نکرده لطمه ای به نظام داشته باشد. لذا این وصله هم به من نمی چسبد که جزو موسسین حزب مشارکت باشم.
در رابطه با تحصن، من اصلا آن موقع معاون نبودم، چرا این مساله را مطرح می کنید؟ من نامه ای را در این رابطه امضا نکردم. چرا یک کسی که میخواهد مسئولیت دانشگاه ها را به عهده بگیرد و باید فراجناحی عمل کند را اینگونه خراب می کنید؟ همه می دانند من چهره علمی و فرهنگی و مدیر هستم و لاغیر. هیچ نامه ای را امضا نکردم فقط درست می فرمایند نامه ای در رابطه با فرجی دانا را امضا کردم اما در آن نامه از مطالبی که عنوان کردند من چیزی ندیدم.
ما نامه نوشتیم که دولت با تعامل و همکاری مجلس اجازه ندهند استیضاح فرجی دانا امضا شود.
و متاسفانه در مدرسه مفید. آقا چرا مجموعه آموزشی را خراب می کنید؟ هیچ مدیری از مدرسه مفید دستگیر نشده. بروید از مقامات امنیتی بپرسید. اصلا این برمیخورد به افراد. شما اصلا می دانید چه کسانی در آن مدرسه بودند؟ از همین نمایندگان محترم. فرزند خود آقای دکتر زاهدی در مدرسه ما تحصیل کرده. چرا می گویید اینها جناحی هستند؟ فرزند حسین شریعتمداری و نقدی در مدرسه ما بوده. اصلا مدرسه که نباید کار جناحی کند. چرا این مسائل را مطرح می کنید؟ حداقل فقط مرا خراب کنید نه یک مجموعه آموزشی را من فرزند انقلابم و تمام تهمت ها را به جان می خرم و هیچ ابایی ندارم. مگر نمی دانستم اینگونه به من تهمت می زنند؟ چرا پذیرفتم؟ دیدم نظام در خطر است و کشمکش میان مجلس و دولت دارد تبدیل به یک معضل ملی می شود و به همین دلیل پذیرفتم.
زاکانی در تذکر آییننامهای:
سند عضو هیأت موسس بودن دانش آشتیانی در حزب مشارکت موجود است
علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سهشنبه 27 آبان ماه) پارلمان، در جریان بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با استناد به ماده 79 آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام اظهاراتش از روی سند بود، اظهار داشت: دانش آشتیانی مطرح کرد که عضو هیأت موسس حزب مشارکت نبوده در حالی که برگه عضویت وی با دست خط دانش آشتیانی هم اکنون در دست من و سایر موارد ذکر شده نیز با سند بوده است./دانا
ارسال دیدگاه