طرح رتبهبندی معلمان شتابزده اجرا نشود
بحث رتبهبندی معلمان براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چالش دیگری است که امروز ذهن جامعه فرهنگی را به خود مشغول کرده؛ رتبهبندی که بسیاری از کارشناسان آن را شتابزده میدانند.
به گزارش زرین نامه؛ روز معلم روزی است که برای جاودان ماندن یاد مردی از جنس اسلام برافراشته شده است.
مردی که تفکر، تأمل و عمل را با هم پیوند زد؛ به گونهای که با زبانی راسخ و کلماتی قصار در زمانی که کشتی پرتلاطم انقلاب اسلامی در موج افکارهای کمونیست قرار داشت بیرق اسلام را برافراشته نگاه داشت.
برای زنده نگاه داشتن یاد این مرد خدایی هفتهای را به نام معلم نامگذاری کردهاند.
امام خمینی (ره) در خصوص شغل معلمی میفرماید: «شغل معلمی، همان شغل انبیاء است» پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله معلم همه بشر است و بعد از او حضرت امیر باز هم معلم بشر است، اما به راستی تا چه اندازه بدنه آموزشی کشور پیامبرگونه عمل میکند؟
روز معلم روز تفکر به اندیشه مطهری است روزی که باید با خود بیندیشیم که مبنای عمق فکری معلم که فردای مملکت اسلامی را خواهد ساخت تا چه میزان بر پیکر اسلامی حاکم شده است؟
اما اقتصاد دغدغه فکری است که افکار جامعه فرهنگیان را تسخیر کرده و یکی از مسائل مهم و پرچالش روزهای اخیر بحث افزایش ضریب فوقالعاده شغل فرهنگیان مطابق ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری است که تا پیش از اعتراض جمعی از فرهنگیان به دیوان عدالت اداری در مورد ضرایب اعمال شده، این ضریب برای اکثر فرهنگیان 800 محاسبه میشد، اما در احکام جدید، این ضرایب به حدود یکهزار و 300 ارتقاء یافته است.
بحث رتبهبندی معلمان براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چالش دیگری است که امروز ذهن جامعه فرهنگی را به خود مشغول کرده است رتبهبندی که خیلی از کارشناسان آن را شتابزده میدانند.
مسئولان وزارت آموزش و پرورش در ابتدا تلاش کردند آن را نسخهای تمام عیار برای حل مشکلات معیشتی معلمان معرفی کنند، اما مرور زمان و نیز مبهم بودن برخی نکات موجب شده که این وضعیت کمرنگ شود.
*رتبهبندی معلمان کار ناقصی است
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار استان گلستان در این خصوص گفت: دولت باید به مسائل فرهنگیان توجه بیشتری داشته باشد؛ اگر چه کثرت تعداد فرهنگیان هزینه زیادی بر دوش دولت میگذارد، اما معلمان زیربنای کشور هستند.
حجتالاسلام سیدعلی طاهری با بیان اینکه یک سوم بودجه دولت صرف حقوق فرهنگیان میشود، اظهار کرد: هزینه برای جامعه فرهنگی سرمایهگذاری برای آینده کشور است و دولت باید به حل مسائل فرهنگیان اهتمام داشته باشد.
وی اضافه کرد: رتبهبندی معلمان کار ناقصی است و همه مجموعه فرهنگیان را ندیده و نیاز آنها را برطرف نمیکند؛ انتظار میرفت که دولت این مباحث را در مجلس و با نظر کارشناسان مورد بررسی قرار میداد.
نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رتبهبندی معلمان نمیتواند رضایتمندی در بین همه آنها ایجاد کند لذا باید مورد بررسی قرار گیرد.
اما به هر حال این طرح با تمام ایرادهایش همچون عدم شفافیت و منابع مالی پشتیبان از ابتدای مهرماه امسال آغاز خواهد شد.
باید دید که با اجرای رتبهبندی معلمان بیش از یک میلیون معلم در وزارت آموزش و پرورش چه وضعیتی پیدا خواهند کرد.
موضوع دیگری که امروز جامعه فرهنگی از آن رنج میبرد تبعیض در ارائه خدمات همچون عیدی، پاداش، فوقالعاده، حقالعمل، رفاهی، کارانه، اضافه کار و بسیاری موارد دیگر بوده که در آموزش و پرورش نسبت به دستگاههای دیگر متفاوت است.
از سوی دیگر آموزش و پرورش به دلیل عدم توانایی پرداخت و معوقات پرداختی به شرکت بیمهگذار خدمات بیمه طلایی را امسال با یک بیمهگذار جدید در چهار بسته به فرهنگیان عرضه میکند؛ این در حالی است که خدمات دندانپزشکی و عینک در طرفههای بیمه با یک رشد 270 درصدی روبهرو است.
تبعیض در پرداخت حقوق، خدمات رفاهی و اجتماعی موضوعی است که شاید امروز دلهای بسیاری از فرهنگیان را رنج میدهد.
تبعیض موضوعی است که روز گذشته مشاور وزیر آموزش و پرورش در گرامیداشت مقام معلم در گرگان به آن اشاره کرد و گفت: تعلیم و تربیت در گروی سه ضلع معلم، خانواده و دولت است و هر یک باید وظیفه خود را به درستی در جامعه ایفا کنند.
حجتالاسلام مجتبی ملکی تصریح کرد: گرامیداشت و ارج نهادن به معلم یکی از حقوقهای معلمان است و باید بیندیشیم که چگونه بستر مناسب را برای ارتقای مادی و معنوی جایگاه معلمی در جامعه ایجاد کنیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کملطفی به معلمان باعث وارد آمدن آسیب به تعلیم و تربیت میشود و تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت در کشور اولویت نخست مسئولان قرار نگیرد هیچگاه شاهد تحقق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش نخواهیم بود.
ملکی اضافه کرد: قرآنکریم به مسلمانان تاکید دارد که دشمن از هر راهی با شما مقابله کرد از همان مسیر با آن مقابله کنید و امروز بیشترین توجه استکبار جهانی به آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه شأن و شخصیت معلم بالاتر از آن است که امروز لب به اعتراض بگشاید، گفت: امام (ره) میفرماید «مردم ما از کمبودها ناراضی نمیشوند بلکه از تبعیض است که ناراضی میشوند» لذا شأن و منزلت معلم باید به گونهای باشد که امام خمینی (ره) فرمودند.
امید است مسئولان در هفتهای که مزین به نام معلم است و در سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» بتوانند با تدبیری سازنده مشکل این قشر آیندهساز مملکت را حل کنند./ فارس
انتهای پیام/م
ارسال دیدگاه