سازمان مدیریت و برنامهریزی و «پیشقدم» برای توسعه گلستان
با معرفی «حسین پیشقدم» به عنوان رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامهریزی و احیای دوباره این سازمان در گلستان، انتظار میرود این تحول شروعی دوباره برای توسعه گلستان باشد، تغییر مثبتی که رئیس جدید این سازمان میتواند پیشقدم آن باشد.
به گزارش زرین نامه؛ اگر چه هنوز تابلوی سازمان مدیریت و برنامهریزی رسما بر سر درب سازمان این استان شمالی نصب نشده، اما این سازمان عملا کار خود را شروع کرده و باید دید در آینده چه اتفاقهایی در راه است، رویدادی که با توجه به شرایط خاص استان، انتظار میرود مثبت باشد.
اما اکنون در طلیعه کار، توام با تحولات جدید مدیریتی در این سازمان راهبردی، به نظر میرسد مروری بر آنچه در گذشته بر این سازمان گذشت میتواند در مسیر پیشرو به عنوان یک تجربه مهم به کار گرفته شود.
در این موضوع تردیدی نیست که سازمان مدیریت و برنامهریزی یا همان سازمان برنامه و بودجه سابق در گلستان، طی سالهایی که گذشت، یعنی از سال 1377، زمان تشکیل استان، آنگونه که انتظار میرفت این قابلیت را نداشت که نقش تاثیرگذاری ایفا کند و حتی نتوانست به عنوان یک بدنه کارشناسی و قابل اتکاء با وجود سرمایه غنی کارشناسی و منابع انسانی که در اختیار دارد، استان را از تنگناهایی چون محدودیتهای توسعهای، زیستمحیطی و صنعتی برهاند.
در حالی که استانهای دیگر با استفاده از ارتباطات گسترده و هنر بالای چانهزنی، بسیاری از اعتبارات کشور را از آن خود ساخته بودند، سازمان مدیریت در گلستان با استفاده از توان و قدرت خود در عرصه برنامهریزی و اعتبارات، آنچنان در حصار برخی اندیشههای خاص مدیریت استان بود که این فرصتهای طلایی را به جز برخی اقدامات خاص از دست داد.
سازمان مدیریت و برنامهریزی در گلستان نیازمند تقویت بدنه کارشناسی است
شاید همین نوع نگاه سرمستانه از قدرت و اختیار که اشتباه برداشت شده بود، موجب شد استانداران وقت، نه تنها در گلستان بلکه در بسیاری از نقاط کشور، به این موضوع راضی شوند که این سازمان بخشی از مجموعه آنها شود و البته سرانجام نیز الحاق این سازمان به بدنه وزارت کشور در زمان دولت نهم عملی شد.
اکنون این سازمان که همچون دیگر نقاط کشور در گلستان با استقرار دولت تدبیر و امید احیاء شده، باید ضمن تصحیح رفتار و اشتباهات گذشته به دنبال وظیفه اصلی خود که همان توزیع اعتبارات به دستگاهها براساس برنامههای مصوب، برنامهریزی کلان براساس اسناد بالادستی، نگاه آمایشی به توسعه و رفع مشکلات استان کمتوسعه یافته است، باشد.
این سازمان در استان، باید ضمن بازسازی و تقویت بدنه کارشناسی خود، جذب نیروهای توانمند و صاحبنظر در امور برنامهریزی و بودجه را در دستور کار خود قرار دهد و تحتتاثیر توقعات غیرمنطقی و حتی سیاسی برای تزریق نیروهای غیرکارشناس در مجموعه خود قرار نگیرد؛ وگرنه این سازمان نیز به سرنوشت سازمانهایی بیخاصیت مبتلا خواهد شد که انباشته از نیروهای وارداتی دیگر سازمانهای غیرمتخصص است.
این مجموعه طی این سالها و حتی سالیان گذشته، نتوانسته آن چنان تحرک خاص را در سیر تحول و رشد و توسعه استان از خود نشان دهد، مجموعه کارشناسی این سازمان، باید همچون استانهای همجوار از قدرت چانهزنی مناسبی برخوردار باشند و به دنبال ایجاد فرصتهای لازم برای دریافت اعتبارات ملی و خاص که در اختیار وزارتخانههاست، باشند چرا که معمولا اعتبارات در اختیار وزارتخانهها بسیار بیشتر از اعتبارات تخصیص داده شده به استانهاست، البته در این راه پرهیز از روشهای سنتی و غیرخلاقانه و همچنین جلب حمایت و همراهی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی قطعا کمککار این سازمان دوبار احیا شده خواهد بود.
باید پذیرفت بدون تعارف، اصل چانهزنی هنوز در موضوع اعتبارات و بودجههای ملی و استانی وجود دارد و پشت میزنشینی و منتظر بودجه شدن نه تنها طی این سالها حاصلی برای استان نداشته، بلکه به معنای امتیاز دادن به استانهایی بوده که این شیوه را خوب آموختهاند و طی این مدت نیز با همین روش بهترین اعتبارات را جذب کردهاند، البته حضور «حسین پیشقدم» به عنوان رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گلستان که پیش از این پست مهم و حساس اعتباری در سازمان مرکزی مدیریت و برنامهریزی کشور داشته است، امیدواریهای زیادی را در استان برای بهرهمندی از حق چندین ساله گلستان برای جذب بیشتر اعتبارات ملی ایجاد کرده است.
پشت میزنشینی راه جذب اعتبار نیست
این مجموعه باید در ابتدای کار خود بداند، اکنون در کجای مدیریت این استان قرار دارد و با پند از مشکلات گذشته، ضمن شناسایی نقاط ضعف و کاستیهای مجموعه خود، افزایش تعاملات ملی و استانی، نگاهی فرابخشی، پرهیز از ایجاد مانع و با تشکیل کمیتههای خاص پیگیری اعتبارات در سطح ملی، درصدد احیای اعتبارات به حقه این استان باشد که طی سالها از آن دریغ شده است.
استان در شرایط فعلی به دلایل مختلف از وضعیت مناسبی در عرصه اعتبارات برخوردار نیست، اگر چه بخشی از این موضوع به سیاستهای انقباظی دولت تدبیر باز میگردد، اما در همین شرایط هم وضعیت این استان به مراتب شرایط بغرنجتری نسبت به دیگر استانهای کشور است و شاید این موضوع را بیش از همه کارکنان دستگاههای اجرایی و عملیاتی استان احساس میکنند.
استانی که طی این سالها با مشکلات مهمی همچون بلایای طبیعی، خشکسالی، مدیریتهای ناکارآمد و خودمحور، نبود برنامه مناسب توسعهای، ناکارآمدی سیستم اداری و روزمرگی رنج میبرد و از فرصتهایی که در برخی مقاطع پیشآمده نیز به دلایل فقدان نگاه فرابخشی و سنگاندازیهای رقبا سود نبرده است.
مدیر جدید و با انگیزه این سازمان قطعا مطلع شده است که این استان با وجود داشتن ظرفیتهای مناسب توسعه، هنوز تنها به این داشتهها میبالد، اما حتی نتوانسته چیزهایی را که دارد حفظ کند، از کشاورزی مساعدش که با ضعف دستگاه متولیاش در سالیان گذشته معلوم نیست چه سرنوشتی انتظارش را میکشد تا صنعتی که مدعی است، محور توسعه این استان شمالی است، اما همچنان در رده استانهای ته جدولی کشور در این حوزه است.
«حسین پیشقدم» به عنوان مدیری جوان و با انگیزه که به نظر میرسد از ارتباط و تعاملات مناسبی در حوزه ملی نیز برخوردار است، نباید زیاد مرعوب ادبیات داشتههای این استان شود، ادبیاتی که ضمن ایجاد حس نادرست و کاذب، چیزی عاید این استان نکرده و تنها به رنگ سبز و زیبای خود ناظرانش را فریفته، به گونهای که فقر عمیق و محرومیت وسیعش به چشم نیامده تا برایش بتوان نسخهای مناسب پیچید.
افزایش اعتماد سازمانی و انگیزههای کاری عامل ایجاد تلاش مضاعف
بزرگترین سرمایههای این سازمان راهبردی و برنامهریزی کارشناسان آن هستند که باید ضمن افزایش اعتماد و انگیزههای کاری در این مجموعه و برداشتن مدیریتهای انحصاری برای اشغال پستها، دوباره همه این مجموعه را برای تلاش مضاعف به تحرک واداشت.
این سازمان برای توسعه بیش از هر چیز به انسانهای توسعهیافته و بلندنظر نیاز دارد تا با تکیه بر دانش آنها و گذر از افکار سنتی و ایستا و تعامل مناسب با سازمان متبوع خود در کشور و ظرفیت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار گلستان به عنوان نماینده عالی دولت، تکلیف توسعه این منطقه محروم را مشخص کند و بتواند آن چه این سالها از آن دریغ شده را بازستاند.
کار، کار دشواری است، تغییر نگاه به این مجموعه زمانبر است آن هم در حالی که تا چندی پیش، جزئی از استانداری محسوب میشد، اما مدیر جدید این سازمان راهبردی باید ضمن تعامل و هماهنگی با استاندار گلستان به عنوان سکاندار توسعه استان در پی تامین زیرساختهای اعتباری و برنامهای برای تحقق افق چشماندازی باشد که مردم استان انتظار آن را میکشند.
خبرگزاری فارس گلستان به منظور تقویت این سازمان مجددا احیا شده نوپا، حمایت از مدیریت جوان و پرنفوذ در سازمان مرکزی مدیریت و برنامهریزی کشور، تلاش خواهد داشت در گزارشات بعدی به ظرفیتهای استان در بخشهای مختلف به شکل واقعبینانه پرداخته شود، تا مسیر پیشروی این سازمان در آینده کاری در به کارگیری و شناخت این ظرفیتها بیش از گذشته مشخص شود.
انتهای پیام/م
ارسال دیدگاه