مهمترین اقدامات آموزشوپرورش در ۱۰۰ روز
زرین نامه: مجموعه عظیمی از مخاطبان آموزشوپرورش منتظرند تا سکانداران وزارتخانه گزارشی از ۱۰۰ روز فعالیتشان را ارائه کنند آنها نیز بیان جزئیات را مشروط به اعلام رئیسجمهور کردهاند اما از دوران حضور فانی در این وزارتخانه چه اولویتهایی پیگیری شد؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه؛ حجتالاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور در جریان رقابت انتخاباتی از جملاتی یاد میکرد که شاید ماندگاترین آنها این جمله بود که راه حلهای کوتاه مدت یک ماهه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش بینی شده است که با این برنامه ما می توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول باشیم و پس از پیروزی در انتخابات رئیس جمهور اعلام کرد دولت یازدهم با شروع کارش در ۱۰۰ روز اول، تلاش میکند واقعیات کشور را به مردم و رهبری و نمایندگان ملت بگوید. دولت آینده خواهد گفت که چهچیزی را تحویل گرفته و با چه مشکلاتی مواجه است و راهحل را چگونه میبیند.
البته رئیس جمهور در جریان رقابتهای انتخاباتی در تشریح اولویتهای حوزه آموزش و پرورش عنوان کرد: در حوزه آموزش چند مسئله اساسی وجود دارد و به این دلیل که دامنگیر همه خانوادههاست، یعنی اغلب خانوادها حداقل یک فرزند در مدارس دارند، مسئله خیلی جدی و به لحاظ استراتژیک برای کشور خیلی مهم است. اصل ۳۰ قانون اساسی میگوید «دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد» اما این موضوع را محقق نکردهایم و آموزش و پرورش طبقاتی شده است.
از سوی دیگر مدارس دولتی، نیمهدولتی، غیر انتفاعی، نمونه مردمی، مشارکتی، شاهد و اخیرا هیئت امنایی را پدید آوردهایم و خانوادهها را دچار تشتت و نگرانی کردهایم. تفاوت همه این مدارس در دو چیز است مقدار پولی که از خانواده ها میگیرند و ضوابطی که برای نامنویسی دارند.
این روزها نیز که بازار ارائه گزارش ۱۰۰ روزه توسط سازمانها و وزارتخانههای مختلف حسابی داغ است، مخاطبان آموزش و پرورش که طیف گستردهای از معلمان، فرهنگیان، دانش آموزان و خانوادههای آنها هستند تمایل دارند تا بدانند آموزش و پرورش در ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت یازدهم چه اقداماتی را انجام داده است.
علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص برنامه ۱۰۰ روزه در حوزه آموزش و پرورش اظهار داشت: منتظر هستیم تا ابتدا رئیس جمهور گزارش ۱۰۰ روز عملکرد دولت را ارائه کند و به دنبال صحبتهای ایشان در حوزه آموزش و پرورش مطالب و عملکرد های خود را ارائه خواهیم کرد.
محمد بطحایی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش نیز در این خصوص میگوید: برنامه ۱۰۰ روزه در حوزه آموزش و پرورش تهیه شده است و در این برنامه محورهای عمده در این حوزه مطرح شده است. قرار است تا وزیر آموزش و پرورش برنامههای ۱۰۰ روزه در حوزه آموزش و پرورش را به اطلاع رئیس جمهور برساند تا رئیس جمهور اقداماتی را که در طول ۱۰۰ روز در حوزههای مختلف آموزش و پرورش اجرا شده است و تنگناهای فرارو را اعلام کند.
به هر حال آنچه که تاکنون در قالب سخنان و اقدامات وزیر آموزش و پرورش مشهود است، این است که اولویتهایی همچون برنامه ریزی برای سال تحصیلی ۹۳-۹۴، برنامه ریزی برای بودجه سال آینده وزارتخانه و تشکیل کمیتههایی برای عملیاتی کردن پیشنهادات رئیس جمهور از جمله اقدامات ۱۰۰ روزه در حوزه آموزش و پرورش است.
** ساماندهی نیروی انسانی اساسیترین اولویت وزارتخانه
یکی از مهمترین اقداماتی که علی اصغر فانی با حضور در راس وزارت آموزش و پرورش آن را در لیست مهمترین اولویتهای کاری خود قرار داد ساماندهی نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش است؛ هم اکنون وزارت آموزش و پرورش در بحث ساماندهی نیروی انسانی با مشکلات متعددی روبه روست که این موضوع موجب شده است تا در برخی از شهرهای بزرگ از جمله تهران با نیروی مازاد و در برخی از شهرها و مناطق محروم با کمبود نیرو مواجه شود که وزیر آموزش و پرورش در این زمینه گفته است برای حل مشکل این کمیتهای تشکیل شده تا پس از بررسی راه حلهای مناسب اتخاذ شود تا نابسامانیها در توزیع نیروی انسانی کاهش یابد، هرچند ممکن است راهحلهایی در این کمیته ارایه شود که نیاز به قانون داشته باشد یا در بودجه ۹۳ دیده شود، براین اساس در ظرف ۱۰۰ روز تکلیف خود را در این زمینه روشن میکنیم.
** تنوع مدارس کاهش مییابد
موضوع دیگری که در دوران سرپرستی و وزارت فانی بر بدنه آموزش و پرورش بارها مورد تاکید قرار گرفت کاهش تنوع مدارس است، این اقدام در حقیقت پیگیری خواسته رئیس جمهور بود، فانی در این خصوص با اشاره به اینکه هم اکنون۱۳نوع مدرسه در آموزش و پرورش داریم که این تعداد کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در حال پژوهشی است که نتیجه این پژوهش تعداد مدارس را از نظر نوع و کیفیت مشخص خواهد کرد
** توسعه مشارکت خانوادهها در آموزش و پرورش
توسعه مشارکت در همه حوزه های آموزش و پرورش یکی دیگر از اقداماتی است که میتوان به آن به عنوان اولویتی در برنامه ۱۰۰ روزه آموزش و پرورش اشاره کرد؛ هماکنون برنامه ریزیها در این خصوص آغاز شده است و احتمالا برای سال ۹۳ بخشی از مشارکت را در حوزه های مختلف آموزش و پرورش محقق شود.
طبق گفتههای وزیر آموزش و پرورش این موضوع شامل مشارکت معلمان در امور مدرسه، دانش آموزان و اولیا در اداره مدرسه و مردم در امور آموزش و پرورش می شود؛ هماکنون شوراهای دانشآموزی را در مدارس داریم اما باید نقشی را به دانشآموز در اداره مدرسه محول کنیم، انجمن اولیا و مربیان مدرسه نباید صرفاً بهعنوان یک تشکل زینتی باشد بلکه باید اولیا نسبت به روشها و نحوه مدیریت مدرسه اعمال نظر کنند و مدیر مدرسه بیتوجه به نظرات آنها نباشد. بنابراین در یک برنامهریزی در تلاش هستیم تا نقش دانشآموزان را در اداره مدرسه گسترش دهیم.
شاید بتوان حمایت از مدارس غیرانتفاعی و گسترش ظرفیت آنها را یکی از برنامهها در این حوزه دانست که فانی در این خصوص معتقد است بسیاری از مدارس غیردولتی ظرفیت خالی دارند و یکی از برنامهها این است تا این ظرفیت خالی را خریداری کنیم به این شکل که دانش آموز را به این مدارس معرفی کرده و مدارس غیردولتی آن ها را پذیرش کنند.
پیگیری برای اجرایی شدن درخواستهای رئیس جمهور در روز اول مهر یکی دیگر از موضوعاتی است که در ۱۰۰ روز فعالیت آموزشوپرورش پیشنهاد شده است یکی از محورهای سخنان رئیس جمهوری درباره کتاب و گفتوگو بود که برای اجرایی شدن این موضوعات کمیتههایی در آموزش و پرورش تشکیل شده است تا دستورالعمل آن را آماده و هرچه زودتر ابلاغ کند. نتایج این کمیتهها ظرف ۱۰۰ روز کاری اول دولت جدید اعلام می شود، زنگ انشاء نیز در این کمیتهها مورد بررسی قرار می گیرد.
این موارد از جمله محورهایی است که از زمان سرپرستی فانی بر آموزش و پرورش و پس از آن در دوران وزارت وی مورد پیگیری قرار گرفته است و بیشترین زمان آقای وزیر از مدت زمان سکانداریاش در وزارت آموزش و پرورش صرف رسیدگی به این مسائل شده است./تسنیم
ارسال دیدگاه