نوجوانان گلستانی در حصار تکنولوژی و تنهایی

آپارتمان‎هایی از جنس تنهایی، تلفن همراه، تبلت، شبکه‎های اجتماعی و بازی‎های رایانه‎ای، اینها تنها بخشی از سرگرمی‎های روزمره‎ کودکان و نوجوانان گلستانی است که با آن روزگار سپری می‎کنند.

به گزارش زرین نامه؛ دیگر خبری از بازی بچه‎ها در کوچه‎های خاکی و سیمانی نیست، کوچه‎ای که دوستانت را در آن می‎یافتی و همسایه‎های دیروزت را به خاطرت می‎سپردی.

دیوار بی‎اعتمادی آن ‎قدر بلند شده که دیگر راهی برای عبور از فضای مه گرفته تردید و شک وجود ندارد، سلام را از تو دریغ می‎کنند تا در وانفسای سرمای چشم‎های یخ زده عاری از محبت، در جست‎وجوی دیروزی باشی که به خاطره مبدل شده است.

کودکان و نوجوان در این سال‎ها در زمهریر بی‎تفاوتی والدین و تنهایی حاصل تک‎ فرزندی، در حال ارتباط با دنیایی ناشناخته هستند که جدا از خطرات ورود به این دنیای مجازی افسارگسیخته، برای دستیابی به خیلی چیزها نیاز به حرکت و زحمت ندارند.

جدا از لطمات روحی احتمالی در این گستره مجازی، سلامتی جسمی کودکان و نوجوانان گلستانی به واسطه فقدان تحرک و چاقی مفرط ناشی از آن در معرض تهدید است، نوجوانانی که آینده متعلق به آنهاست، اما با جسمی و روحی رنجور به ملاقات فردا می‎روند.

این دوره زندگی زیباترین مرحله عمر و دوره دریافت ارزش‎های فرهنگی و اجتماعی است و نشاط، تلاش، اراده، نوگرایی و فضیلت‎جویی در این سال‎ها جلوه می‎کند، اما باید مراقب بود این شرایط طبیعی دچار خلل و آسیب نشود.

فصل نوجوانی فصل هویت‎طلبی است، در این زمان شخصیت اکثر انسان‎ها شکل می‎گیرد و با توجه به اطلاعاتی که در معرض آن قرار می‎گیرد، محیط خود را می‎شناسد، حس بزرگی می‎کند و تلاش می‎کند گام در جای پای بزرگان بگذراند و حتی روش زندگی افرادی را به عنوان الگوی خود انتخاب کرده و مسیر آنها را ادامه دهد.

*رفتار با نوجوانان دختر و پسر باید متفاوت باشد

یک پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اهمیت دوره نوجوانی در شکل‎گیری شاکله شخصیت افراد گفت: با شروع بلوغ و آغاز سنین نوجوانی انسان به مرحله‎ای پیشرفته از تفکر دست می‎یابد که او را از دوران کودکی جدا می‎سازد و همین موضوع او را ترغیب می‌کند به سمت کارهایی برود که بزرگترها انجام می‎دهند.

فائزه رئیسی در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در این نوع تفکر، نوجوان از محدوده محسوسات و امور عینی فراتر رفته و قابلیت انتزاعی پیدا می‎کند و هم‎زمان با رشد تفکر انتزاعی و رشد اخلاقی، توجه به مذهب و دین نیز در وی افزایش می‎یابد.

وی خاطرنشان کرد: این قشر در این سن بسیار حساس است، آن‎گونه که همچون نهالی جوان قابلیت کشش به هر سمتی را دارا است و قابلیت تبدیل شدن به یک انسان مفید، معتقد، متعهد و مثمر ثمر در جامعه را دارد و یا از سویی دیگر می‎تواند بدون آگاهی در کنار داعش اسلحه به دست بگیرد و از او سوء استفاده شود.

رئیسی ادامه داد: حال در این شرایط حساس، وظیفه والدین و حتی معلمان بسیار حساس است، این حساسیت حتی در نوع جنیست هم وجود دارد، مثلا رفتار با یک دختر نوجوان با یک پسر نوجوان بسیار متفاوت است و هر کدام از شیوه‎های تربیتی خاص متابعت می‎کنند، آن هم فرزندانی که متاسفانه اکثرا تک فرزند هستند.

وی با اشاره به چگونگی کنترل فرزندان در مواجهه با شبکه‎های اجتماعی اذعان کرد: شبکه‎های اجتماعی اخیرا به عنوان بخشی از روش‎های یادگیری کودکان و نوجوانان تبدیل شده‎اند، اما اینکه فرزندان ما در فضای مجازی چه کار می‎کنند، مساله بسیار مهمی است، چه بسا اثری که حضور در این رسانه‎های مجازی می‎تواند روی شخصیت فرزندانمان داشته باشد حتی بیشتر از آثاری است که معلمان و مدارس بروی آن‎ها می گذارند.

*والدین اطلاعات خود را از شبکه‎های مجازی افزایش دهند

این کارشناس اجتماعی ادامه داد: ابتدا والدین باید شناخت خودرا از رسانه‎های مجازی افزایش داده و آگاهی و اطلاعات خود را در زمینه مخاطرات آن تکمیل کنند و سپس با فرزندان خود در فضایی آکنده از محبت، صمیمت و اعتماد به شکل منطقی در این زمینه صحبت کنند.

رئیسی تصریح کرد: قرار دادن رایانه در بخشی از فضای خانه که نمایشگر آن برای دیگر افراد خانواده قابل دیدن باشد نیز از دیگر راه‎های موجود برای کنترل غیرمستقیم بر وی به شمار می رود و سعی شود به جای قرار دادن آن در اتاق فرزندان، در فضای باز خانه قرار داده شود تا با اجرای این کار به راحتی، فرزند کنترل شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه فرزندتان دارای تبلت یا همراه است، سعی کنید که به طور محسوس با او همراه شوید و پروفایل‌های وی را بررسی و از پنهان‎کاری وی جلوگیری کنید، هر چند همه این نوع رفتار باید بسیار حساب ‎شده و آگاهانه باشد تا نتایج معکوسی نداشته باشد.

رئیسی اضافه کرد: چه بسا این درست نباشد که والدین استفاده از شبکه‎های اجتماعی را برای فرزندان خود منع کنند، اما استفاده از روش‎های درست می‌تواند به والدین کمک کند تا محدودیت‎های مثبتی را برای فرزندان خود قرار دهند تا به آنها نحوه درست استفاده کردن از این ظرفیت‎های مثبت و منفی را بیاموزند.

وی با اشاره به فنون رفتاری برای مواجهه با ناسازگاری نوجوانان در محیط خانه بیان کرد: والدین باید سرمشق فرزندان باشند و به آنها احترام بگذارند، چرا که مهربانی نشانه احترام به کودک و قاطعیت نشانه احترام به خود است.

این پژوهشگر اجتماعی گلستانی یادآور شد: عصبانیت و دعوا راه حل مشکل با نوجوانان نیست، بلکه هنگام دعوا شما و فرزندتان همدیگر را ترک کنید و به اتاق جداگانه‌ای بروید، کاری انجام دهید تا آرام شوید، سپس با گفت ‎و گو مشکلتان را حل کنید.

*کنترل محسوس والدین بر حضور فرزندان در شبکه‎های اجتماعی

رئیسی خاطرنشان کرد: هیچ پدر و مادری خود به خود و به تنهایی نمی‌تواند موفق شود نوجوان خود را آن گونه که هست، بشناسند و با او رابطه‎ای درست برقرار کنند، مگر این که دانایی‎های لازم و مورد نیاز را به دست آورند.

وی متذکر شد: دوره حساس نوجوانی که تولد دوباره نیز نام دارد، با طبیعت سرکش نوجوان، رفتار تنشی، فشار همسالان، بی‌اعتنایی به قوانین و جدایی عاطفی از والدین خود را نشان می‎دهد و در هر نوع از این واکنش‎ها باید رفتار مناسب با آن حالت را ابراز کرد.

با پذیرش آنچه که طرح شد، باید گفت دوران نوجوانی به دلیل حضور بیشتر فرزندانمان در مدارس کمتر مورد توجه قرار می‎گیرد، اما باید والدین آنها و حتی مسئولان استان بیش از پیش به مقوله نوجوانان بپردازند و با برنامه‎ای مشخص و هدف‎دار به سراغ این قشر از جامعه بروند تا دچار مشکلات و آسیب‎های اجتماعی نشوند./فارس

انتهای پیام/م