کاهش سن آرایش در دختران جوان با ساختارهای فرهنگی جامعه مغایرت دارد
به دلیل تغییرات گسترده در ساختار اجتماعی و فرهنگی عصر حاضر، ساختار نوین جمعیتی و زندگی در کلان شهرها، گسترش شبکه های اجتماعی و افزایش ضریب نفوذ برنامه های ماهواره ای و ... سن اتمام دوران کودکی و ورود به مرحله نوجوانی و جوانی تغییر یافته است به طوریکه سن استفاده از لوازم آرایش به دختران نوجوان و به مرز ۱۲ سالگی رسیده است.
به گزارش زرین نامه؛ بدون شک استفاده از لوازم آرایشی در جامعه مد است و فرهنگی برای آن وجود ندارد که دختران جوان ما بر اساس آن در زمان و مکان خاص از آن استفاده کنند. در واقع حلقه گمشده آرایش کردن فرهنگ آن است که متاسفانه در جامعه ما کمتر دیده می شود.
مصرف سرانه لوازم آرایشی ایرانیها بالاست به طوری که این مصرف ایران را جز چند کشور اول مصرف کننده دنیا قرار داده است و این مساله برای کشوری با سابقه تمدن غنی که اسلامی است، اگر فاجعه نباشد کمتر از فاجعه نیست.
متاسفانه علاوه بر کاهش سن آرایش در کشورمان زمان و مکان استفاده از آرایش نیز تغییر یافته است این روزها در تمامی مکانهای عمومی شاهد آرایش دختران و زنان جوان هستیم و این بیانگر از بین رفتن فرهنگ آرایش در جامعه است.
استفاده از لوازم آرایشی برای زنان از دیرباز باب بوده است اما فراگیر شدن آن برای دختران در فرهنگ غنی ایران از همان گذشته مذموم بود اما متاسفانه در عصر جدید مذموم بودن این امر از بین رفته است به طوریکه سن استفاده از لوازم آرایش به دختران نوجوان و به مرز ۱۲ سالگی رسیده است
متاسفانه علاوه بر کاهش سن آرایش در کشورمان زمان و مکان استفاده از آرایش نیز تغییر یافته است این روزها در تمامی مکانهای عمومی و مراسم رسمی شاهد آرایش دختران و زنان جوان هستیم و این نکته بیانگر بین رفتن اهداف، فرهنگ و ضرورت آرایش در نسل جدید می باشد. دردمندانه این روزها استفاده از لوازم آرایش در میان برخی پسران و مردان جوان نیز باب شده است که ریشه یابی این معضل بزرگ اجتماعی نیز نیاز به کارشناسی دقیق و موشکافانه دارد.
سمیرا زنگانه از آرایشگران جوان و تحصیلکرده شهرستان علی آباد کتول در این خصوص معتقد است: متاسفانه خانواده ها، رسانه ها و شبکه های اجتماعی در درک موقعیت و نیاز های کودکان، نوجوانان و جوانان دچار اشتباه شده اند و این اشتباه منجر به گم کردن مسیر و یا به عبارتی انحراف از مسیر صحیح زندگی توسط نسل جوان شده است. چرا که به دلیل تغییرات گسترده در ساختار اجتماعی و فرهنگی عصر حاضر، ساختار نوین جمعیتی و زندگی در کلان شهرها، گسترش شبکه های اجتماعی و افزایش ضریب نفوذ برنامه های ماهواره ای و ... سن اتمام دوران کودکی و ورود به مرحله نوجوانی و جوانی تغییر یافته است و خانواده ها باید این موضوع را مد نظر قرار دهند و نیاز های جوانان شان را متناسب با ساختار های جامعه امروزی تنظیم کنند تا از انحراف و جهت یابی نا مناسب جوانان جلوگیری کنند
ایشان در خصوص سن آرایش معتقد است آرایش کردن امریست که اگر در زمان و مکان خود صورت گیرد، قابل قبول است اما به اعتقاد بسیاری از آسیب شناسان وقتی سن تمایل افراد جامعه در استفاده از لوازم آرایش کاهش می یابد به معنای این است که آینده سازان جامعه اعتماد بنفس خود را ازدست داده اند و به دنبال زیباشدن به کمک وسایل و ابرازیهایی هستند تا خلاهای خود را پر کنند.
با این حال استفاده از لوازم آرایش طرفدار زیادی دارد و راهکارهایی فرهنگی نیز به سختی می تواند نظر و تمایل افراد جامعه را نسبت به کاهش استفاده از لوازم آرایش جلب کند.
وی همچنین به نقش فرهنگ در این مقوله اشاره کرد و گفت: دراین میان نکته مهم در کنار نبود فرهنگ صحیح استفاده از لوازم آرایش مضراتی است که این لوازم بر سلامت جسم افراد می گذارد. پس باید به این مهم توجه کرد که به نوجوانان و جوانان جامعه آموزشهای لازم داده شود که از چه وسایلی و برندهایی برای آرایش کردن استفاده کنند و از استفاده عموم یک وسیله خودداری کنند. باید بپذیریم که استفاده از لوازم آرایشی در جامعه مد است و فرهنگی برای آن وجود ندارد که دختران جوان ما بر اساس آن در زمان و مکان خاص از آن استفاده کنند. در واقع حلقه گمشده آرایش کردن فرهنگ آن است که متاسفانه در جامعه ما کمتر دیده می شود.
وی می افزاید: در این شرایط باید در کنار راهکارهای فرهنگی به جوانان بیاموزیم که از چه وسایلی برای آرایش کردن خود استفاده کنند بی شک بی توجهی به این مساله زیبایی و سلامت مصرف کنندگان را به خطر خواهد انداخت.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه