وزارت نجفی یعنی هجرت تربیت دینی

زرین نامه: ورود مجدد ایشان به وزارت، همراه با از هم پاشیدن طرح نوپای تحول بنیادین، کم رنگ شدن تربیت دینی وارتباط آموزش وپرورش وحوزه های علمیه، مخالفت عملی با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و انزوای نیروهای متعهد و متدین و ولائی خواهد بود.

به گزارش زرین نامه به نقل از دانا؛ محمد حسین روزی طلب، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس یکی از با سابقه ترین مدیران آموزش و پرورش است که بارها به عنوان مدیر نمونه انتخاب شده است. اظهارات او درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خواندنی است:

بی شک وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه مسئول تعلیم و تربیت نسل های آتی جامعه اسلامی ،سنگ زیر بنای نظام جمهوری اسلامی بوده و تاثیر گذار در همه شئون نظام و جامعه است.لذا مورد توجه ویژه حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

تحول بنیادین در این دستگاه عظیم بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی از آرزوهای دیرین نیروهای ارزشی و ولائی در این دستگاه مقدس و از مطالبات رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر بوده است.لذا جهت تداوم این امر که در آغاز راه است ،نیازمند وزیری درد آشنا از جنس معلمین ، وارد در مباحث فلسفه و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و معتقد به لزوم تبعیت از نظرات کارشناسانه مبتنی بر آموزه های دینی ولی فقیه در امر تعلیم و تربیت است.

جناب آقای دکتر نجفی که ظاهرا نامزد تصدی وزارت آموزش و پرورش می باشد،یکبار مدیریت برگرفته از روشهای پیش آموخته سکولاری خود را به نمایش گذارده اند. ایشان فردی مسلمان لکن تحصیل کرده امریکا و متاثر از فرهنگ آن دیار است. لذادر زمان تصدی خویش بر این وزارت مقدس که جایگاه علمایی چون شهید مطهری، شهید بهشتی و حضرت آیه اله جوادی آملی است، معاونین خود را بعضا بیرون از آموزش و پرورش واز تحصیل کرده های امریکا و اروپا برگزید.

طرح کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ، مصوب شورای تغییر نظام آموزش و پرورش که نتیجه زحمات ده ساله ستاد اجرایی تغییر نظام آموزش و پرورش از زمان شهید رجائی بوسیله شهید سید کاظم موسوی در سال ۵۸ آغاز گردید و با تلاش و مشارکت هزاران نفر از متخصصین تعلیم و تربیت از وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی و حوزه های علمیه مبتنی بر مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی گرد آمده بود و در سال ۶۸ همزمان با آغاز وزارت ایشان جهت اجرا ارائه شد.

جناب دکتر نجفی بدون تامل و تعمق در آن به بهانه آنکه ما توان اجرای آنرانداریم.دوره های اساس ،ارکان ، ارشاد و متوسطه و تغییر در محتوای مطالب کتب درسی با رویکرد دینی و اتخاذ روشهای تربیتی اسلامی رانادیده گرفت و تغییر نظام را از آخر ، یعنی از دوره متوسطه شروع کرد ، آنهم تغییر شکل در ارائه دروس به روش انتخاب واحد در دونیمسال وبه دنبال ان و طرح تعطیلات زمستانی به روش غربی در بین دو نیمسال را ارائه نمود.البته با رها شدن دانش آموزان در ساعاتی از اوقات آموزشی مدارس که پنجره های بازنامیده شدروبرو گردید که بعدا مجبور شدند دروس را بصورت سالی واحدی تغییر دهند.

همچنین تاسیس پیش دانشگاهی که معلوم نبوددراین دوره یکساله فرد دانش آموز است یا دانشجو یا هیچکدام و اداره این دوره با آموزش و پرورش است یا آموزش عالی که نهایتا پس از ۱۸ سال تجربه نا موفق ،شاهد انحلال آن بودیم.لازم به ذکر است در اجرای تغییر نظام در این دوره هیچ بحثی از تغییر مطالب کتب درسی و روشهای تربیتی و روشهای تدریس با رویکرد دینی نبود.

در زمینه تربیت معلم که از آغاز به شدت مورد تاکید حضرت امام (ره) بود، جناب دکتر نجفی با طرح وجود دانشگاه آزاد اسلامی و هزینه بر بودن تربیت معلم، اقدام به کاهش تدریجی در پذیرش دانشجو بوسیله مراکز تربیت معلم، این یادگار شهیدان رجایی و باهنر نمود ، تا اینکه در زمان جانشینان خلف ایشان تربیت معلم به کلی تعطیل شد.

در زمینه امور تربیتی علی رغم آنکه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ملاقات جناب وزیر همراه با معاونین پرورشی استانها باایشان داشته اند فرمودند:اگر شهید رجایی و باهنر (ره) امور تربیتی را بوجود نیاورده بودند،هم اکنون با توجه به تهاجم فرهنگی غرب لازم بود این نهاد مقدس را بوجود آوریم، بلافاصله ایشان با افزایش تعداددانش آموزان تحت نظریک مربی تربیتی به چهار برابرو تقلیل دانشجویان رشته پرورشی در مراکز تربیت معلم به یک چهارم، مقدمات انحلال امور تربیتی را فراهم کردو در زمان وزرای بعدی این کار تمام شد. دراین رابطه رهبر معظم انقلاب در سالهای بعد از دولت اصلاحات، از تعطیل شدن تربیت معلم و امور تربیتی در آموزش و پرورش اظهار تاسف کردند.

با تعطیلی مراکز تربیت معلم، باب بکار گیری افراد با سلیقه های مختلف در آموزش و پرورش باز شد که حاصل آن حضور بیش از یکصد هزار نفر نیروی حق التدریس شرکتی و غیره بود که متاسفانه مجلس هفتم و هشتم با تسلیم شدن در مقابل فشارهای اجتماعی ، بکار گیری آنان را علی رغم عدم وجود تناسب نیاز، رشته تحصیلی، جنسیت،بوم و همچنین عدم آمادگی درمسائل اخلاقی و تربیتی تصویب کردوهمگی استخدام رسمی شدند.

از دیدگاه افراد بصیر به مسائل آموزش و پرورش ، محصول این حرکت اجرای بر اندازی نرم در جامعه بود، چه کسی نمی داند یا نمی فهمد که اگر بخواهیم جریانهای فکری و سبک زندگی را در جامعه تغییر دهند ، یکی از ارکان مهم این کار، سپردن تعلیم و تربیت فرزندان جامعه به افرادی است که آمادگیهای لازم را برای تربیت اسلامی وایرانی نداشته و خود تحت جاذبه های دیگرند.

ایشان متاسفانه با چرخشی ۱۸۰ درجه در دوران وزارت خود، مقدمات روی کار آمدن دولت اصلاحات را از طریق بکارگیری یاران خود در انتخابات دوم خرداد ۷۶ بوجود آورد و بلافاصله پس از اعلام نتایج آرا ء، پیشاپیش آشکارا اقدام به پاکسازی نیروهای ولائی در ستاد وصف آموزش و پرورش نمود.

لذا دقیقا قابل پیش بینی است، ورود مجدد ایشان به وزارت، همراه با از هم پاشیدن طرح نوپای تحول بنیادین، کم رنگ شدن تربیت دینی وارتباط آموزش وپرورش وحوزه های علمیه، مخالفت عملی با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و انزوای نیروهای متعهد و متدین و ولائی آموزش و پرورش خواهد بود.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه