آگهی صداوسیما 180 درصد گرانتر از یورونیوز ! + جدول
زرین نامه: بررسی تعرفه آگهی در صدا و سیمای ایران و تعرفه آگهی در یورو نیوز نشان می دهد قیمت آگهی در صدا و سیمای ایران به طور متوسط 180 درصد بالاتر از معادل ریالی آگهی در شبکه گسترده ای نظیر یورو نیوز است.
به گزارش زرین نامه؛ بررسی تعرفه آگهی در صدا و سیمای ایران و تعرفه آگهی در یورو نیوز نشان می دهد قیمت آگهی در صدا و سیمای ایران به طور متوسط 180 درصد بالاتر از معادل ریالی آگهی در شبکه گسترده ای نظیر یورو نیوز است.
بر اساس ماده 14 تعرفه آگهی امسال صدا و سیمای ایران، 35 طبقه برنامه های تلویزیونی تعریف شده است هر کدام از این طبقه ها در واقع نوع برنامه را مشخص میکند بالا ترین طبقه برنامه است که در شبکه های صدا و سیما در ساعت پر بیننده و پر مخاطب ترین برنامه است و پایین ترین طبقه کم مخاطب ترین برنامه در کم بیننده ترین ساعت را به خود اختصاص داده.
از آنجا که نحوه قیمتگذاری آگهی های تلویزیونی در هر شبکه تلویزیونی در جهان اصول و معیارهای خود را دارد، در اینجا برای مقایسه قیمت این دو شبکه یک مشتری با تقاضا یک دقیقه آگهی در نظر گرفته شده است.
پایینترین هزینهای که یک مشتری برای یک دقیقه (60 ثانیه) آگهی در تلویزیون ایران باید پرداخت کند 4 میلیون 500 هزار تومان و بالاترین نرخ 210 میلیون تومان است. حد وسط قیمت آگهی های صدا و سیما برای یک دقیقه چیزی نزدیک به 51 میلیون تومان برآورد می شود.
لازم به ذکر است که قیمت آگهی برای مشتریان ثابت صدا و سیما متفاوت است و براساس تعرفه هایی که برای گروه های فعالیتی مشتریان در نظر گرفته می شود قیمت آگهی برای آنها متفاوت محاسبه می شود که در اینجا قیمت پایه در نظر گرفته شده است.
بر اساس این گزارش اگر همین تولید کننده و مشتری بخواهد یک دقیقه آگهی در یورو نیوز داشته باشد، بر اساس تعرفه که در زیر ارائه داده شده است، در بخش های سطح پایین این شبکه باید معادل 2 میلیون و 590 هزار تومان، در برنامه های سطح کیفی متوسط در یورو نیوز معادل ریالی 27 میلیون و 552 هزار تومان، همچنین در بهترین برنامه ها باید معادل 43 میلیون تومان بپردازد.
به عبارتی قیمت آگهی تلویزیونی 60 ثانیه ای در صدا و سیمای ایران نسبت به یورو نیوز در بخش های کم مخاطب نزدیک به 74 درصد، در بخش های با مخاطب متوسط نزدیک به 85 درصد و در بخش های پر مخاطب 388 درصد گران تر است.
قیمت هر ثانیه آگهی در صدا و سیما برای سال 1393 بر اساس طبقه برنامه(هزار ریال)
طبقه |
هر ثانیه |
طبقه |
هرثانیه |
طبقه |
هرثانیه |
طبقه |
هرثانیه |
طبقه |
هرثانیه |
طبقه |
هرثانیه |
طبقه |
هرثانیه |
1 |
750 |
6 |
2300 |
11 |
4600 |
16 |
7800 |
21 |
11800 |
26 |
17200 |
31 |
25500 |
2 |
1000 |
7 |
2700 |
12 |
5200 |
17 |
8500 |
22 |
12700 |
27 |
18600 |
32 |
27500 |
3 |
1300 |
8 |
3100 |
13 |
5800 |
18 |
9300 |
23 |
13600 |
28 |
20000 |
33 |
30000 |
4 |
1600 |
9 |
3600 |
14 |
6400 |
19 |
10100 |
24 |
14800 |
29 |
21500 |
34 |
32500 |
5 |
1900 |
10 |
4100 |
15 |
7100 |
20 |
10900 |
25 |
16000 |
30 |
23500 |
35 |
35000 |
جدول بالا تعرفههای قیمت پایه آگهى هاى تلویزیونى (قبل) (ارقام به هزار ریال) را نشان میدهد همچنین این جدول به عنوان تعرفه پایه آگهى براى همه شبكههاى تلویزیونى لاز مالاجرا است.
طبق ماده 15 این نرخ نامه: چنانچه بر اساس عرضه و تقاضا میانگین تقاضای یك بسته آگهی در نیمه اول هر ماه بیش از 60، 75 و یا 90 درصد از حجم آن بسته آگهی باشد بترتیب 1،2 و 3 طبقه افزایش خواهد یافت. همچنین چنانچه بترتیب 30 و 20 و 10 درصد حجم را اشغال نماید به ترتیب 1 و 2 و 3 طبقه كاهش داده خواهد شد.
گفتنی است بر اساس ماده 16 - با توجه به اینكه برنامههاى صدا و سیما در ماههایى از سال با نسبتی بیشتر دارای بیننده است؛بین 20 تا 60 درصدبه جدول پایه اعمال میشود. همچنین بر اساس ماده 17، تعرفه آگهیهاى خارجى 2 برابر تعرفه داخلى محاسبه می شود.
بر اساس ماده 18 این اساسنامه مبنای تیزر در تلویزیون بر اساس 15 ثانیه تعیین می شود و كمتر از آن نیز همان 15 ثانیه محاسبه میگردد. مبلغ 8 درصدقرارداد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده هر قرارداد نیز به طور جداگانه از مشتری دریافت خواهد شد.
مشتری اگر بخواهد تبلیغاتی در شکل رسانه های دیداری و شنیداری داشته باشد، ناچار است طبق این قوانین عمل کند چرا که هیچ جایگزینی برای تبلیغات به جز صدا و سیما ندارد.
نرخ آگهی در یورو نیوز (ارقام معادل ریالی شدند)
30 ثانیهدر زمان CET(زمان اروپای مركزی) |
روزهای عادی هفته (قیمت به تومان) |
روزهای پایانی هفته (شنبه و یكشنبه) |
5 تا 6 صبح |
16 میلیون و 359 هزار |
13 میلیون و 776 هزار |
6 تا 7 صبح |
21 میلیون و 525 هزار |
15 میلیون و 928 هزارو پانصد |
7 تا 9 صبح |
17 میلیون و 220 هزار |
13 میلیون و 345 هزارو پانصد |
9 صبح تا 12 ظهر |
8 میلیون و 179 هزارو پانصد |
نه میلیون و 471 هزار |
12 تا 15 بهدظهر |
8 میلیون و 610 هزار |
8 میلیون و 179 هزارو پانصد |
15 تا 17 بعدظهر |
4 میلیون و 897 هزارو پنجاه |
سه میلیون و 874 هزارو پانصد |
17 تا 19 بعدظهر |
10 میلیون و 332 هزار |
نه میلیون و 901 هزارو پانصد |
19 تا 22 شب |
17 میلیون و 229 هزار |
16 میلیون و 359 هزار |
22 تا 24 نیمه شب |
18میلیون و 942 هزار |
16 میلیون و 789 هزارو پانصد |
24 تا 2 بامداد |
نه میلیون و نهصدویک هزار و پانصد |
9 میلیون و 471 هزار |
2 بامداد تا 5 صبح |
یک میلیون و 291 هزارو پانصد |
یک میلیون و 291 هزارو پانصد |
در طول روز بر حسب جای خالی 9 صبح تا 19 |
5 میلیونو 381 هزارو دویستو پنجاه |
گفتنی است براساس تبصرههای موجود برای سفارش آگهی برای یك زمان ثابت و فیكس شده (مثلا در بین یك برنامه خاص) امكان افزودن 20 درصد به هزینه های اعلام شده در جدول وجود دارد. برای یك جای خاص در بین آگهی ها (برای مثال اولین یا آخرین آگهی در بین آگهی ها) 15 درصد به هزینه های اعلام شده در جدول اضافه می شود. / ایلنا
ارسال دیدگاه