بلوار «صیاد» مسیری که تنها نام بلوار را یدک میکشد
بلوار صیاد شیرازی، نامی آشنا برای گرگانیها است، مسیری که در چند سال اخیر در زمینه ساخت و ساز رشد بسیاری داشته اما به دلیل طراحی نادرست، اکنون مسیر عبوری آن با معضلات بسیاری روبهرو است.
به گزارش زرین نامه ؛ از جمله بخشهایی که در این شهر شمالی نماد توسعه نامتوازن است، منطقهای است پس از شهرک دخانیات و در محدوده بلوار «شهید صیاد شیرازی» که با تمرکز جمعیتی بیش از ظرفیت، آینده نه چندان روشنی را برای این بخش ترسیم کرده است.
بلوار صیاد شیرازی، اکنون نامی آشنا برای گرگانیها است، مسیری که در چند سال اخیر در زمینه ساخت و ساز رشد بسیاری داشته اما به دلیل طراحی نادرست، مسیر عبوری آن با معضلات بسیاری روبهرو است.
شاید جرقه توسعه بلوار صیاد در اوایل سال 1384 زده شد، وقتی که صحبت از توسعه مسیری شد که جاده ناهارخوران را به بلوار الغدیر متصل میکرد و آن زمان بود که زمینهای روستای اطراف از جمله «توشن»رشد نجومی را طی کرد.
اگر چه با تدبیر آن موقع مسئولان وقت این جرقه پس از مدتی موقتا خاموش شد، اما چند سال بعد با راهاندازی بیمارستان «شهید صیاد شیرازی» و احداث بلوار، دوباره ساخت و ساز در منطقه جان گرفت و رشد ناموزون منطقه شتاب بیشتری را تجربه کرد.
ساخت و ساز در ادامه شهرک دخانیات گرگان به سمت غرب بلوار صیاد در پنج سال اخیر به شکلی باورنکردنی رونق یافت و ساختمانهای مرتفع به شکل متراکم در دو طرف این بلوار، چشمانداز ناموزونی از سازههای عمرانی را ترسیم کرد.
به نظر میرسد این تب ساخت و ساز بدون توجه به مسیری باشد که تنها اسم بلوار را یدک میکشد، چندان که عرض کم دو جهت آن با توجه به پارک خودروهای ساکنان منطقه، حتی برای عبور دو خودرو نیز کفایت نمیکند.
بدیهی است با افزایش ساخت و ساز و پیرو آن افزایش جمعیت در این منطقه مطمئنا در آیندهای نزدیک این مسیر حتی در شرایط عادی درگیر ترافیکهایی خواهد شد که پاسخگوی حجم عبور و مرور در منطقه نخواهد بود.
افزایش ساخت و سازدر مسیر بلوار «صیاد»
این منطقه و تراکم جمعیتی آن با توجه به وجود چاههای متعدد فاضلاب شرایط نامناسبی برای آبهای زیرزمینی منطقه در آیندهای نه چندان دور مشکلات خاصی را در بحث آب شرب مجموعه شهر گرگان فراهم میسازد.
وجود دستفروشهای فصلی در حاشیه جاده، نبود حفاظ مناسب حاشیه جاده در حدفاصل بین الغدیر به سمت شهرک دخانیات که تاکنون تصادفاتی نیز در پی داشته از دیگر مشکلاتی است که گریبانگیر این محدوده عبوری شده است.
به نظر میرسد متولیان شهری گرگان در آغاز شکلگیری این بلوار هیچ تدبیر و آیندهنگری به خرج ندادهاند، چنانچه نوع طراحی کم عرض بلوار بدون توجه به آینده و منطبق بر زمان حال بوده است.
فرصت آزادسازی دو سوم باقیمانده حریم بلوار «صیاد»
چه بسا اگر این تدبیر زودتر انجام میشد، جاده با هزینه کمتر و عرض و حریم بیشتر در منطقه شکل میگرفت و مشکلات فعلی آنچنان دامنگیر شهروندان گرگانی به ویژه ساکنان این منطقه نمیشد.
مطمئنا شرایط برای حل این مشکل بسیار سخت است و به نظر میرسد شهرداری گرگان با توجه به ساخت و سازهای حجیم و بلندمرتبه منطقه و هزینه گزاف تغییرات، از توان مالی آزادسازی حریم این بلوار برخوردار نباشد.
اما فرصت نجات برای بخشهایی که در دو سمت بلوار آزاد هستند وجود دارد و باید شهرداری گرگان با عریض کردن بلوار در این مسیر که تقریبا دو سوم این محدوده را شامل میشود، تدبیری مناسب تمهید کند.
جدا از این معضل، حاشیهنشینی در مسیر بلوار صیاد در حال شدت گرفتن است، پدیدهای که به نظر میرسد در آینده نزدیک مشکلی بر مشکلات عدیده این منطقه بیافزاید.
به نظر میرسد هنوز این منطقه روزهای خوشی نسبت به فردای تلخش تجربه میکند چرا که با افزایش بهای زمینهای منطقه، تراکم جمعیتی و ساخت و سازهایی که در جریان است، بر معضلات این کمربند غربی گرگان هر روز بیش از گذشته میافزاید./فارس
ارسال دیدگاه