«موتورسیکلت» مرکب مرگ برخی جوانان گلستانی
با سرعتی بالا چند تکچرخ زد اما گویی این کار راضیش نکرد، با همان سرعت از روی زین موتورش برخاست و با پاهایش روی زین ایستاد، سرنشینان خودروها با تاسف نگاهش میکردند و او این را به حساب تحسین آنها میگذاشت.
به گزارش زرین نامه ؛ براساس آمار جمعیت هلال احمر و پلیس راه استان، بیشترین آمار فوت گلستانیها در تصادفات جادهای، موتورسواران هستند که هر ساله بر اثر بیاحتیاطی جان خود را از دست میدهند.
مرگ، بهای جوانانی از این دیار است، جوانانی که پا در رکاب وسیلهای مینهند که از کمترین امنیت برای سرنشین خود و سرنشینانش برخوردار است.
اینکه چرا جوانان گلستانی این قدر با این وسیله خو گرفتهاند، موضوعی است که نیاز به بررسی روانکاوانه دارد، برای روشن شدن این مسئله با جوانان موتورسوار گلستانی همکلام شدیم.
*موتورسواران جوان بیشترین فوتی گلستانیها در تصادفات جادهای
محسن.ج جوان 18 ساله بندرگزی، خود را عاشق و شیفته موتور میداند، با افتخار از موتورش حرف میزند و از اینکه چند بار از دست ماموران راهنمایی که میخواستند موتورش را از او بگیرند، گریخته است.
وی اظهار کرد: وقتی سوار موتور میشوم، احساس میکنم دنیا زیر پایم است، انگار همه به من توجه میکنند و احساس خنکای نسیم وقتی با سرعت بالا حرکت میکنم به من آرامش میدهد.
محسن با همان اشتیاق ادامه داد: اوج این لذت وقتی است که تکچرخ میزنید، چون نشان میدهد که تازهکار نیستید و به هدایت این وسیله آشنا هستید و بین دوستانت برترین هستید.
وی که گواهینامه موتور ندارد و از کلاه ایمنی هم برای موتورسواری استفاده نمیکند، تصریح کرد: من هم میدانم که این وسایل برای ایمنی موتورسوار واجب است اما حقیقت امر زیاد بیرون نمیروم که بخواهم از آنها استفاده کنم، غیر از اینکه گواهینامه ندارم و اگر این وسایل را هم داشته باشم، باز پلیس به امثال من گیر میدهد.
*برای موتورسواری به عنوان یک ورزش برنامهریزی شود
یک موتورسوار جوان گرگانی نیز با اشاره به لذتبخش بودن موتورسواری بهویژه در ایام تابستان و اوایل پاییز افزود: چه کنیم، تفریح دیگر نداریم، موتور شده همه فکر و ذکرمان، با بچهها اوقاتمان را اینطوری سپری میکنیم.
محمد.چ اضافه کرد: من صبحها سر کارم و در یک کارگاه مشغول به فعالیت هستم، این موتور را هم به قیمت ارزان و قسطی تهیه کردهام. هنوز بخش عمدهای از قسط موتور باقی مانده است، منتها به لذتش میارزد.
وی ادامه داد: پدرم 100 درصد با موتور داشتن من مخالف است، برای همین موتور را داخل کارگاه میگذارم و عصرها با دوستانم میآییم بیرون و سعی میکنیم در جادههای اطراف گرگان به ویژه سمت جنوبی شهر که خلوت است با هم مسابقه دهیم.
محمد تاکید کرد: چه خوب میشد نهادهای متولی برای موتورسواری هم به عنوان یک ورزش برنامهریزی میکردند و یک پیست موتورسواری احداث میشد.
*با موتورسواران متخلف برخورد شود
اما شهروندان گلستانی از موتورسواران دل خوشی ندارند. یک شهروند گرگانی با انتقاد از وضعیت نابهنجار موتورسواری در این شهر بیان کرد: برخی از این موتورسوارها، پیادهروها و اماکن عمومی را با پیست موتورسواری اشتباه گرفتهاند و این موضوع مشکلاتی را برای عابران ایجاد کرده است.
حسین.ش یادآور شد: اکثر آنها بدون تجهیزات ایمنی و حتی پلاک هستند و تردد آنها در معابر عمومی میتواند منجر به ایجاد مزاحمت یا حتی کیفقاپی و سرقت شود.
یکی از شهروندان آزادشهری نیز با تاکید بر برخورد نیروی انتظامی با موتورسوارهای متخلف تصریح کرد: متاسفانه این جوانان نمیدانند چه خطری آنها را تهدید میکند. همین سال گذشته پسرعموی جوان من سوار بر موتور در برخورد با یک خودروی پراید به دلیل نداشتن کلاه ایمنی جانش را از دست داد و داغ بزرگی به دل خانواده خود گذاشت.
محمد.ق متذکر شد: این جوانان باید بدانند که این وسیله دو چرخ، هیچ نقطه اتکایی ندارد و ممکن است با کوچکترین برخورد، راکب و سرنشینانش را به کام مرگ بکشاند.
وی اضافه کرد: موتور فقط به درد استفاده در روستاها میخورد که افراد با آن به سر زمین خود بروند یا مسافت کوتاهی با آن طی کنند وگرنه طی کردن مسافت طولانی و یا رانندگی در جاده اصلی و شهر با موتور، خودکشی است.
یک شهروند بندرگزی نیز گفت: بیشتر استفادهکنندگان از این وسیله مرگبار را جوانان و نوجوانان تشکیل میدهند و شاهد آن هستیم که در پارکها یا معابر عمومی به مسابقه سرعت میپردازند.
ع.حسینی افزود: موتورسیکلت یک وسیله پرحادثه بوده و گاهی وقتها شاهد هستیم که از آن به عنوان وسیله حمل بار یا مسافر استفاده میشود، در حالی که سوار و سرنشین آن فاقد کلاه ایمنی هستند.
وی با بیان اینکه تردد موتورسیکلتها از پیادهروها، امان شهروندان را بریده، خواهان نظارت و کنترل بیشتر از سوی متولیان و دستگاههای مسئول شد.
* کشته شدن سالانه 200 موتورسوار در گلستان
بر اساس آمار ارائهشده از سوی دستگاههای امدادی و انتظامی استان گلستان، بیشترین شمار متوفیان تصادفات جادهای این استان را موتورسواران تشکیل میدهند که بیش از 50 درصد این افراد در گروه سنی 15 تا 22 سال قرار دارند.
سالانه بر اثر وقوع تصادفات، 200 موتورسوار در استان کشته و یکهزار و 500 نفر مجروح میشوند و از این حیث گلستان در کشور حائز رتبه اول است.
این آمار کار مسئولان گلستانی را سخت میکند و باید با باور این مشکل، ضمن فرهنگسازی، برای ساماندهی موتورسواران برنامهریزی کرد و نسبت به جلوگیری از خرید و فروش این وسیله مرگبار به جوانان فاقد گواهینامه و صلاحیت لازم اقدام شود./فارس
ارسال دیدگاه