کراتین و فعالیت ورزشی

مکمل سازی کراتین مونوهیدرات موجبات افزایش و بهبود عملکردهای ورزشی توانی و قدرتی را فراهم می‌کند.

به گزارش زرین نامه به نقل از نیلکوه، در حال حاضر مکمل‌های بسیاری وجود دارد که توسط ورزشکاران مصرف می‌شوند. مکمل‌های غذایی دارای نقش‌های متعددی ازجمله تولید انرژی، تأثیر بر روی سلامت عمومی و افزایش حجم عضلانی دارند.

جالب اینکه کراتین دارای هر سه ویژگی مذکور است و این در کنار قیمت ارزان، کراتین را به‌عنوان یک مکمل بی‌نظیر جلوه می‌دهد.

کراتین پروتئینی است که از سه اسیدآمینه متیونین، آرژنین و گلیسین ساخته می‌شود. این ماده در بدن به‌صورت کراتین فسفات درآمده و به‌عنوان یکی از منابع ذخیره انرژی به‌ویژه در فعالیت‌ها و ورزش‌های سرعتی و انفجاری به کار می‌رود.

کراتین هم در داخل بدن سنتز می‌شود (کبد و کلیه) و هم از طریق مواد غذایی (گوشت قرمز و ماهی ...) وارد بدن می‌شود.

میزان مصرف آن برای یک فرد متوسط حدود 2 گرم در روز است. بخش اعظم کراتین بدن درون عضلات اسکلتی ذخیره می‌شود. که از این مقدار حدود 30 درصد آن به شکل کراتین آزاد و مابقی به‌صورت فسفوکراتین است.

سیستم فسفاژن یکی از سریع‌ترین منابع بازسازی انرژی در بدن است و زمانی که مقدار زیادی ATP در زمان محدودی نیاز است، فسفوکراتین های ذخیره‌شده در درون عضلات می‌توانند با از دست دادن گروه فسفات خود، ATP را از ADP موجود دوباره‌سازی کند.

موگان (2000) و گرین هاف (1994) نشان دادند که با مصرف کراتین به‌صورت محلول به میزان 20 گرم در روز و به‌صورت 4 وعده 5 گرمی محتوای کراتین عضلات به بالاترین سطح خود می‌رسد که حدود 160 میلی مول به ازای هر کیلوگرم عضله خشک است.

بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد کراتین بر وزن بدن، دوره بازیافت، سوخت‌وساز انرژی، محتوای کراتین عضله و درنهایت بر اجرا تأثیر می‌گذارد. هرچند که سازوکار دقیق نحوه اثر مکمل کراتین بر اجرا مشخص نشده است.

بر اساس اطلاعات موجود اثر کارافزایی این مکمل وابسته به میزان برداشت آن توسط عضلات است. با توجه به اینکه این ماده هنوز از طرف کمیته بین‌المللی المپیک با محدودیت و یا منع مصرفی مواجه نشده است، بنابراین در بین ورزشکاران به‌عنوان یک مکمل مهم از جایگاه خاصی برخوردار است.

اثرات جانبی کراتین: عوارض جانبی عمدتاً در اثر عدم تعادل آب و مواد معدنی در بدن بروز می‌نماید و با رعایت یک برنامه غذائی متعادل قابل‌پیشگیری است و تنها اثری که توجه خاصی را می‌طلبد احتمال ایجاد بار اضافی بر کلیه‌ها متعاقب مصرف کراتین است.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه