از خواب زمستانی بیدار شو آقای کی روش

زرین نامه: مربی‌های وطنی در حال حاضر چیزی کمتر از اروپایی‌های میلیاردی ندارند و کی روش برای نشان دادن توانائی‌های بالاتر از ایرانی‌هایش کار سختی پیش رو خواهد داشت.

به گزارش زرین نامه: سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال کشورمان پس از شكست در تهران مقابل ازبكستان و حذف از مسابقات غرب آسيا که به تعطيلات کریسمس رفته بود؛ پس از اروپا گردی و مصاحبه با شبکه بی بی سی حالا به تهران بازگشته است. او که به لطف عملکرد درخشانش در فوتبال ایران در آخرين رده بندی مربيان فوتبال جهان مقام خوبی نداشت شايد به خاطر همین موضوع تکانی بخورد و فکری برای اوضاع بد این روزهای فوتبال ملی ما کند.

این انگیزه آنجا بالاتر می رود که نام يك مربي ايراني چون منصور ابراهيم زاده از او در رده بندی بالاتر است و از سوي ديگر تغيير سرمربي پرتغالي در پرسپوليس و جايگزين كردن دستيار ايراني اش يعني يحيي گل‌محمدي جواب بسيار خوبي داده است. شاید همین دو عامل نشان دهنده این امر باشد که مربی های وطنی در حال حاضر چیزی کمتر از اروپایی های میلیاردی ندارند و کی روش برای نشان دادن توانائی های بالاتر از ایرانی هایش کار سختی پیش رو خواهد داشت.

به نظر مي رسد كي روش باید زودتر از خواب زمستانی بلند شده و فکری به حال خودش کند. شاید بهترین راه برای مرد پرتغالی این باشد که کمی علمی کار کند و از تجربیات بزرگان جهان ورزش برای بهبود اوضاع خودش و تیم ملی ایران استفاده کند. Vens Lombardi معتقد است براي ساختن يك تيم موفق بايد اصول اوليه را به بازيكنان ياد داد و آنها را به روشهاي علمي با تصوير سازي و خلاقيت و انگيزش و هماهنگي و سرعت آشنا ساخت اما براي يك تيم قهرمان نياز به تلاش بيشتري است و آن چيزي جز اين نيست كه بازيكنان و مربيان و همه اعضاي تشكيل دهنده يك تيم از خود بپرسند؛" در صورت عدم كار كرد صحيح من براي ديگران چه اتفاقي مي افتد؟ "

اين كه همه ما بايد بهترين عملكرد خود را داشته باشيم به سطح مديريت تيم بر مي گردد. اگر فدراسيون فوتبال توانائي اجراي برنامه هاي كي روش را براي آماده سازي تيم نداشته باشد مقصر است. اگر كي روش كادر فني درستي را انتخاب نكند و يا چون بازي هاي غرب آسيا روي نيمكت ننشيند و يا برنامه ريزي صحيح براي انتخاب بازيكنان نداشته و به شهرهاي مختلف سفر نكند و چهره هاي بهتري را به تيم ملي دعوت نكند مقصر است. اگر بازيكنان تيم ملي در طي اين چند ماه در فكر آمادگي بدني و روحي خود نباشند مقصر هستند. اگر باشگاه ها عملكردي در جهت بهينه ساختن نيروهاي انساني را نداشته باشند مقصر هستند و...

كي روش باید از غرورش کم کند اشباهاتش را بپذیرد. او انگيزه ها را پايين آورده است و با انتخاب كادري ضعيف نشان داده كه مشكلي در جهت اجراي اصول حرفه ای پیشرفت دارد. جنگهاي کاملا آماتورگونه او و ژوزه مانوئل چيزي جز فرسودگي براي تيم ملي و پرسپولیس با حجم بالای ملی پوش نداشت. او شاهد است كه تيم ملي نياز به یک فرد با تجربه و سرد و گرم چشیده دارد، مردي از جنس فوتبال شايد مرداني چون پورحيدري بتوانند مشكل را حل كنند.

كي روش بايد كمكهاي خود را توجيه كند كه بيشتر بگردند و مرداني را بيابند كه پديده باشند كه نمونه هاي آنها را امروز در فوتبال مان مي بينيم ضمن آن كه تيم ملي بايد نگاه ويژه اي به ضعفهاي خود داشته باشد . تيم ملي حالا يك مهره سرنوشت ساز و يك اسلحه پنهاني دارد كه كمتر در بازيهاي رفت مورد استفاده كرده است. از مجتبي جباري نام مي بريم، ضمن اين كه محمد نوري هم اين روزها بسيار متفاوت از نوري ماه هاي گذشته تيم ملي است اما همه اين مسائل فني تنها زماني منجر به موفقيت مي شود كه گفته مربی تیم گرین را از ياد نبريم كه مي گفت در صورت عدم كار كرد صحيح من براي ديگران چه اتفاقي مي افتد!

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه