کشف نقش برجسته‌های عجیب 2500 ساله در مصر

نقش برجسته ‌هایی عجیب از دو خدای تمدن مصر باستان با قدمتی 2500 سال در مصر کشف شدند.

به گزارش زرین نامه؛ در جریان کاوشهای یک تیم از باستانشناسان که از سالها قبل در مصر آغاز شده، نقش برجسته ‌هایی از دو خدای تمدن مصر باستان با قدمتی 2500 ساله کشف شدند.

این نقش برجسته ‌ها که به دو خدای تمدن مصر باستان به نامهای «توث» و «آمون-را» تعلق دارند در محوطه ای تاریخی در نزدیکی شهر «آسوان» مصر در 850 کیلومتری قاهره، پایتخت مصر کشف شده و از آنجا که تاکنون نمونه آنها در هیچیک از محوطه های تاریخی برجای مانده از تمدن مصر باستان مشاهده نشده، باستانشناسان به آنها لقب نقش برجسته ‌های عجیب را داده اند.

نقش برجسته ‌های عجیب که به سلسه هجدهم فراعنه مصر تعلق دارند، بخشی از دیوار یک معدن هستند که از سنگهای آن برای ساخت بناهای منطقه تاریخی «لکسور» و مجموعه معابد «کارناک» که هر دو در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده اند، استفاده شده است.

منطقه تاریخی «لکسور» گه شهر باستانی «تبس» پایتخت سابق تمدن مصر باستان در آن قرار دارد، یکی از محوطه ‌های تاریخی ارزشمند جهان بوده که طی سالها کاوش هزاران اثر تاریخی در آن کشف شده اند که در آخریمن مورد آن چند روز قبل مقبره «ازیرس»، الهه مرگ در آن کشف شد.

مجموعه معابد «کارناک» شامل 63 بنای تاریخی است که هریک از آنها یک شاهکار معماری بوده و شیوه‌ ساخت و رنگ‌ آمیزی برخی از آنها کاملا منحصر به ‌فرد است نیز با قدمتی 3500 ساله داشته و از آنجا که بارها باز‌سازی شده و توسعه یافته اند، در آنها می توان آثار تاریخی متفاوتی را از دوره‌ های مختلف حکومت فراعنه بر مصر، بویژه عصر طلایی فراعنه را مشاهده کرد.

تاکنون در محل کشف نقش برجسته ‌های عجیب دهها اثر تاریخی دیگر شامل مجسمه های رنگین با بدن انسان و سر پرنده از سنگ آهک و زیورآلات کشف شده و پروژه کاوش برای کشف دیگر آثار تاریخی احتمالی همچنان ادامه دارد./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه