عیدی نسیه هسته ای دولت به مردم ایران

بالاخره پس از سال ها و ماه ها بحث، گفتگو و مذاکره تیم مذاکره کننده هسته ای ایران توانست به یک اجماع کلی برای کسب راه حل هایی جهت دستیابی به حل و فصل جامعی که ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین و کلیه تحریم ها را به صورت کامل لغو کند، برسد.

به گزارش زرین نامه؛ همانطور که در بیانیه مشترک ایران و 5+1 آمده این بیانیه گامی بلند از هر دو طرف بوده تا به راه حل هایی در مورد مولفه های مهم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برسند.

دو طرف توانستند با با بهره گرفتن از راه حل هایی که در این چند روز مذاکرات به آن دست یافتند، نوشتن توافق نهایی و ضمائم آن را پایه ریزی کنند.

یکی از مهمترین نکاتی که در این بیانیه ذکر شده است به رسمیت شناختن فعالیت های هسته ای ایران و ثمر بخشیدن خون شهدای عزیز و دانشمندان شهیدمان است که 5+1 در متن بیانیه عنوان می دارد « همچنان که ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خود را دنبال می کند،» البته بلافاصله صحبت از محدودیت می شود که می آید :« سطح و ظرفیت غنی سازی و میزان ذخایر ایران برای دوره های زمانی مشخص، محدود خواهد شد» و در ادامه حق غنی سازی که به ملت ایران اهداء می گردد: « و نطنز تنها مرکز غنی سازی ایران خواهد بود» که البته می توان آن را در راستای اجرای سیاست برد - برد دو طرف ذکر کرد.

البته در ادامه ی بیانیه باز هم می بینیم که "سایت فردو" را از هرگونه غنی سازی باز می دارند و از آن به عنوان مرکزی برای تحقیق و توسعه ی مورد توافق یاد می کنند و راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک در جای خود باقی است با این تفاوت که سوخت مصرف شده در آن برایش صادر می شود.

اروپا در بحث لغو تحریم ها پیشقدم شده و تمامی اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای خود را خاتمه می دهد، ولی ایالات متحده آمریکا اجرای تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

از دیگر دستاوردهای این مذاکرات منجر به صدور بیانیه صدور یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن برجام تائید شده، کلیه قطعنامه های قبلی مرتبط با موضوع هسته ای لغو خواهد گردید و برخی تدابیر محدودیت ساز مشخص را برای یک دوره زمانی مورد توافق لحاظ خواهد کرد.

زمان نهایی پیش بینی شده برای توافق جامع و نهایی 11 تیر ماه 1394 اعلام شده است که بستگی به فرصت 3 ماهه ای دارد که در اختیار ایران و طرف مقابل می باشد.

لازم به ذکر است وزیر خارجه کشورمان پیش از قرائت بیانیه گفته است: ما (ایران و 1+5) از ششم تا سیزده فروردین در سوییس دیدار کردیم، همان‌طور که در آذر 92 توافق کردیم، در اینجا گردهم آمدیم تا راه‌ حل‌هایی که ماهیت فعالیت‌های صلح‌ آمیز ایران را تضمین و کلیه تحریم‌ها را بردارد، برسیم. امروز ما یک گام مهم برداشتیم و این امر مدیون عزم سیاسی و حسن نیت همه طرف‌ها بوده و از همه طرف ها تقدیر می‌کنیم.

وی گفت: اکنون می‌توانیم نگارش متن نهایی و ضمائم آن را شروع کنیم.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ابتدای نشست خبری با ظریف گفت: من به عنوان نماینده اتحادیه اروپا به همراه وزرای خارجه گروه 1+5 و وزیر خارجه ایران در دانشگاه پلی تکنینک لوزان حاضر شدیم و لازم است بگویم که از بیست و دوم مارس تا دوم آپریل گفتگوهای فشرده ای را برای رسیدن به یک توافق جامع داشتیم تا از صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ ای ایران اطمینان حاصل کنیم.

وی افزود: در این مسیر تلاش کردیم راه حل‌هایی برای اطمینان از فعالیت هسته‌ ای صلح آمیز ایران و برداشتن تحریم‌ها پیدا کنیم. امروز یک گام محکم و مصمم برداشتیم و راه‌حل‌هایی در راستای یک برنامه عملی مشترک بعد از کار دشوار همه طرفین مذاکره پیدا کردیم.

اگر بخواهیم نگاهی به بیانه مشترک مطبوعاتی ایران و گروه 5+1 در لوزان بیاندازیم، می فهمیم آنچه که اکنون منتشر شده، بیانیه است و کلیه موضوعات مورد اشاره باید در توافق اصلی ذکر شود. البته طبیعی است که نتوانیم الزام اجرایی برای آن قائل شویم، منتهی برای اینکه وعده‌ها و تعهدات طرفین عملیاتی و اجرایی شود، باید «توازن امکانپذیری بازگشت به شرایط قبل» برای دوطرف وجود داشته باشد، یعنی هر طرف در هر مرحله‌ای از اجرای توافق، شاهد عدم پایبندی به تعهدات شدند، امکان بازگشت‌پذیری برای آن‌ها وجود داشته باشد که وقتی چنین چیزی در توافق مطرح شود، آن موقع الزام بیشتری پیدا می‌کند.

لازم است از شعارگویی و شعارزدگی دوری کنیم. نه کسی رجزخوانی و نه کسی تخریب کند، باید به واقعیت‌ها بپردازیم. ذکر این نکته مهم است که در هر توافقی بده بستان وجود دارد، در توافق باید امتیازاتی بدهیم و امتیازاتی بگیریم، بنابراین هیچ توافقی انجام نمی‌شود که یک طرف فقط امتیاز بدهد و طرف مقابل هم فقط امتیاز بگیرد، ما در این مذاکرات و توافق بده بستان کردیم، امتیازاتی دادیم و امتیازاتی گرفتیم.

این یک توافق برد - برد بود که دو طرف خود را برنده می دانند، هر چند این بیانیه یک برد عظیم نیست که افتخار کنیم و فکر کنیم که این کار در تاریخ همین یک بار اتفاق افتاده و اینطور نیست که بگوییم همه چیز را داده‌ایم و هیچ چیز نگرفته‌ایم.

در واقعیت ما امتیازات بیشتری داده‌ایم و امتیازات کمتری گرفته‌ایم، بیشترین امتیازی که ما داده ایم، نقد است و امتیازاتی که گرفته‌ایم وعده و نسیه.

حال باید به انتظار بنشینیم تا این مهلت 3 ماهه به پایان برسد تا ببینیم عیدی نسیه دولت به مردم نقد می شود یا نه.

انتهای پیام/ ت 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه