رسانه؛ رکن چهارم دموکراسی که در علی آباد مغفول مانده است

رسانه ها به عنوان ابزارهای پرقدرت  و با نفوذ در افکار عمومی جایگاه ویژه ای داشته و در جوامع دموکراتیک و پیشرفته بسیار حائز اهمیت هستند اما این جایگاه ویژه در علی آباد کتول به سبب ضعف روابط عمومی های ادارات در ارتباط با رسانه ها، مغفول مانده است.

    به گزارش زرین نامه؛ سخنان «علی اصغر طهماسبی»  معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان و رئیس شورای اطلاع رسانی استان گلستان  در همایش گرامیداشت روز خبرنگار (که 17 مرداد در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد) مبنی بر اینکه «ما رسانه ها را سیاه و سفید نکرده ایم. خبرنگاران چراغ هدایت مدیران هستند. آن ها می توانند بسیاری از مفاسد اقتصادی را برملا کرده و جلوی رانت خواری را بگیرند»؛ بهانه شد تا نگاهی به وضعیت تعامل مدیران و روابط عمومی ادارات علی آباد کتول با رسانه ها داشته باشیم.

   این کارشناس ارشد امنیتی استان، با تاکید بر اینکه هیچ حیات خلوتی در استان نداریم، مجموعه استانداری، فرمانداری، ادارات و نهادها را موظف به پاسخگویی به خبرنگاران کرد و خبرنگاران را راهنمای مسئولان جهت شناسایی نقاط تاریک استان دانست و گفت: دور از شاّن خبرنگاران و عکاسان است که فکر کند در فضای امنیتی قرار دارند.

   این اظهارات در حالی است که در علی آباد کتول چیزی غیر از این شاهد هستیم و ادارات و روابط عمومی ها ارتباط چندانی با خبرنگاران ندارند و شرایط خوبی در ادارات برای فعالیت رسانه ها در راستای عمل به وظایف ذاتی شان فراهم نیست، که البته این مهم ضعف روابط عمومی ها هم تلقی می شود؛ چرا که یکی از مهمترین وظایف آن ها تعامل با خبرنگاران برای اطلاع رسانی به مردم درباره عملکرد ادارات و نهاد هاست.

   مطرح شدن وسایل ارتباط جمعی به عنوان چهارمین رکن دموکراسی در کنار قوای سه گانه مقننه، مجریه و قضائیه، خود بهترین دلیل بر رابطه میان مسئولان و نظام مردمی است. در اصل، فعالیت گسترده و آزادانه رسانه های جمعی را می توان به عنوان یکی از زیرساخت های نظام در ایجاد و حفظ دموکراسی دانست.

    حق رای برای همه شهروندان بالغ، آزادی بیان، آزادی فعالیت رسانه ها، تساوی فرصت ها و احترام گذاشتن به حقوق شهروندی، همه به عنوان ارزش های دموکراتیک پدیدار شده اند و مردم از طریق رسانه ها می توانند درباره حقوقی که به آن ها داده شده و یا حقوقی که هنوز به دست نیامده و باید برای تحقق آن تلاش کنند، آگاهی یابند. از این رو؛ رسانه های جمعی در تنویر افکار عمومی و کمک به مردم  برای تحقق حقوقشان نقش بسیار مهمی دارند.

    علی آباد کتول با بیش از 132 هزار نفر جمعیت، سومین شهرستان پرجمعیت استان گلستان است. این شهرستان از لحاظ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، گردشگری، کشاورزی و صنعتی هم در جایگاه مهمی قرار داشته و  می خواهد در مسیر پیشرفت خود گام بردارد؛ لذا مدیران ادارات این شهرستان در صورت عمل به وظایف خود باید حرف های زیادی برای گفتن به مردم داشته باشند.

   در حال حاضر آنچه شاهد هستیم، ارتباط بسیار ضعیف روابط عمومی ها و مدیران دستگاه های این شهرستان با خبرنگاران است. در حالی که علی آباد کتول با دارا بودن  یک پایگاه خبری تحلیلی، 2 هفته نامه دارای مجوز رسمی از وزارت ارشاد و 2 سایت خبری غیررسمی، که برای رشد فضای رسانه ای و بهبود وضعیت اطلاع رسانی در دیار کتول فعالیت می کنند، اما روابط عمومی سازمان و ارگان ها و حتی ارتباط مدیران دستگاه های مختلف با خبرنگاران بسیار ضعیف است و این ضعف ارتباطی باعث شده تا سهم اطلاع یابی مردم علی آباد کتول از عملکرد دستگاه ها و نهادهای این شهرستان بسیار کم و در بسیاری موارد تقریباً هیچ باشد.

   هرچند  بعضی از روابط عمومی ها، اخبار اداره متبوع خود را به طور خلاصه و بدون ذکر جزئیات روی خروجی سایت های سازمانی خود قرار می دهند و از خبرنگاران هم می خواهند همین خبرها را در سایت ها و هفته نامه هایشان منتشر کنند، اما اصول حرفه ای برای یک خبرنگار حکم می کند که خودش در محل وقوع رویداد حاضر شده و اخبار را به طور جامع و دقیق به اطلاع مردم برسانند.

"پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه" به نوبه خود در طول این سال ها سعی کرده اخبار سازمان ها، ارگان ها و نهادهای شهرستان علی آباد کتول را تا آن جا که ممکن است به اطلاع مردم برساند، اما ارتباط یک سویه، نارسایی های خاص خود را دارد و برای اطلاع رسانی دقیق و جامع باید ارتباط مدیران و روابط عمومی دستگاه های مختلف دولتی با رسانه ها دوسویه باشد تا رسانه بتواند به وظیفه خود یعنی «نقد و نظارت، اطلاع رسانی صادق و شفاف و طرح و تبادل آراء و افکار در جامعه» عمل کنند.

      مسئولین شهرستان علی آباد کتول باید بدانند در عصری که به عنوان عصر ارتباطات شناخته می شود، باید سواد رسانه ای خود را ارتقاء داده با تعامل بیشتر با رسانه ها، این رکن چهارم دموکراسی را از مهجوریت در آورند.

یادداشت: نرگس تجری

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه